
Supliment de combatere a informaţiei false şi tendenţioase din mass-mediaNr. 8   |   30 iunie 2016

STOP FALS!STOP FALS!

 MARINA CIOBANU

Confl ictul armat din estul 
Ucrainei, ocuparea Penin-

sulei Crimeea de către Rusia, 
invazia armată în regiunile Do-
neţk şi Luhansk, au consolidat 
societatea, afi rmă Ivan Gnati-
şin, Ambasadorul Ucrainei în 
R. Moldova. „Locuitorii statului 
vecin au deja o poziţie fermă 
şi au conştientizat cine este 
adevăratul agresor, preţul unei 
astfel de „conştientizări” e prea 
mare”, crede acesta. În acelaşi 
timp, combaterea propagandei 
ruseşti a devenit o stategie la 
nivel naţional. Au fost create 
Ministerul Politicii Informaţio-
nale, s-au constituit asociaţii de 
voluntari, sfera de activitate a 
cărora vizează identifi carea fal-
sului din sursele media ruseşti 
şi difuzarea informaţiei factu-
ale. Cele mai cunoscute  sunt 
„StopFake” şi „InformNapalm”. 
Totodată, mai multe posturi TV 
din F. Rusă au fost interzise.

Realitatea deformată, pre-
zentată de unele surse media 
ruseşti, este identifi cată de Vita-
lie Levinschi, activist social din 
Odesa. Acesta afi rmă că „mul-
te posturi informative ruseşti 
prezintă o imagine deformată a 
evenimentelor din Ucraina. Noi, 
ucraineniii, nu vrem să accep-
tăm aceste canale pe teritoriul 
ţării. Vrem ca ele să mediati-
zeze veridic evenimentele, aşa 
cum acestea au loc. Dacă vorbim 
că în Ucraina există fenomenul 
corupţiei şi trebuie să luptăm cu 
el, atunci acest lucru trebuie re-
fl ectat obiectiv, iar declaraţiile 
nu trebuie rupte din context. De 
exemplu, referitor la ceea ce se 
întâmplă în Luhansk şi Doneţk, 
canalele ruseşti susţin că acolo 
nu se găsesc forţe armate ale 
Rusiei, dar mie, ca unui simplu 
cetăţean al Ucrainei, îmi apare 
o întrebare: de unde se iau tone 
de armament şi muniţii? Şi dacă 
Rusia neagă că acestea ar ajun-
ge de pe teritoriul său, de ce nu 
permite misiunilor internaţio-
nale, inclusiv OSCE, să suprave-
gheze punctele de trecere ale 
frontierei cu Ucraina?”

„Războiul din Ucraina este 
unul mai mult informaţional, 
din cauza infl uenţei politice 
asupra spaţiului mediatic, în 
special în Crimeea, regiunile 
Doneţk şi Luhansk, Rusia a pu-
tut infi ltra în subconştientul 
oamenilor din aceste regiuni 
mesaje bine gândite, pe care, 
ulterior, le-a folosit în favoarea 
sa, în timpul ocupaţiei terito-
riilor de către trupele ruseşti. 
E o tragedie imensă, dar, cu 
părere de rău, în ultimii 20 de 

ani, în societatea ucraineană 
nu s-a format o gândire critică 
şi capacitatea de consum cri-
tic de informaţie. Cei ma mulţi 
nu contestă veridicitatea celor 
apărute în presă. Nu se întrea-
bă: cine stă în spatele acestei 
surse media, pentru cine este 
convenabilă informaţia? Ucrai-
na luptă împotriva propagandei 
cu contrapropagandă, iar acest 
fapt generează formarea a două 
tabere oponente. De fapt, rezol-
varea problemei ţine de corec-
titudinea jurnaliştilor, formarea 
gândirii critice a cetăţenilor, 
produse media de calitate, cri-
tică mediatică referitoare la in-
formaţiile care refl ectă situaţia 
din estul ţării”, crede Nadejda, 
activistă socială din Kiev.

STOPFAKE ÎN OPT LIMBI

În martie 2014, pentru contra-
cararea propagandei, un grup 
de tineri jurnalişti au iniţiat 
proiectul Stopfake.org, un por-
tal informativ care identifi că şi 
demască falsurile informaţiona-
le, dezminte mesajele mediatice 
care denaturează adevărul des-
pre evenimentele din Ucraina, 
orientate spre manipularea opi-
niei publice. În prezent, portalul 
are o echipă de 20 de persoane, 
materialele fi ind traduse în opt 
limbi, inclusv în română: „Ne-
am gândit ce putem face în acea 

situaţie, era imediat după Mai-
dan, aproape de momentul ane-
xării Crimeii. Am observat că, 
în spaţiul media, circulă foarte 
multe informaţii neveridice, 
false sau reinterpretate, chiar 
şi date inventate despre eveni-
mentele din Ucraina. Astfel, am 
încercat să folosim cunoştinţele 
noastre pentru a ajuta oamenii 
să fi ltreze presa, să explicăm că 
adevărul este relativ”, spune 
Margo Gontar, editor, unul din-
tre fondatorii proiectului.

„Desigur, propaganda rusă 
deja a infl uenţat mult, deoarece 
evenimentele legate de anexa-
rea Crimeii şi ocuparea teritori-
ilor din estul ţării sunt, de fapt, 
o consecinţă a tot ce s-a vorbit 
în ştiri, a propagandei făcute 
prin fi lme şi seriale TV. Propa-
ganda infl uenţează şi astăzi, aş 
spune chiar că mijloacele media 
ruseşti şi-au lărgit aria de aco-
perire prin dublarea versiuni-
lor în limba rusă, a transmisiei 
prin satelit, prin acelaşi Russia 
Today, site-uri marginale, care 
promovează o politică pro Kre-
mlin”, crede Margo Gontar. Jur-
nalista spune că cele mai popu-
lare media care pun în circulaţie 
informaţii propagandistice sunt 
cele mai mari ca auditoriu şi in-
fl uenţă: Rossia 24, NTV, Russia 
Today, Ria Novosti, Lenta Ru.

Margo Gontar afi rmă că, 
uneori, sunt şocaţi de informa-

ţiile postate. De exemplu, ime-
diat cum Nadejda Savcenko s-a 
întors în Ucraina, a doua nouta-
te difuzată în presă era despre 
faptul că aceasta ar fi  scris deja 
cartea „Майн Кампф”(Lupta 
mea) în stil ucrainean, şi aceas-
ta se afl ă deja în librării. „S-a 
răspândit pe site-urile ruseşti, 
pentru prima oară fi ind postată 
pe site-ul Ministerului Apărării 
al Federaţiei Ruse”. Ea spune că 
au fost confundate mai multe 
lucruri, pentru că această carte 
a fost scrisă cu un an în urmă, de 
altă persoană.

Acum, după interzicerea 
canalelor ruseşti pe teritoriul 
Ucrainei, crede iniţiatoarea 
proiectului, populaţia a devenit 
mai selectivă, deoarece cele mai 
multe semnale despre falsuri 
vin anume de la cititori: „Unii 
ne scriu că datorită acestui site 
au reuşit să convingă prietenii 
şi rudele că ceea ce se arată la 
TV deseori e fals. Acest lucru 
poate fi  considerat un feedback. 
În vara anului 2015, în presă au 
apărut mai multe fotografi i fal-
se (photofake) ale copiilor care 
ar fi  fost ucişi sau au suferit în 
timpul confl ictului din estul 
Ucrainei, de acest lucru fi ind 
acuzată armata ucraineană. De 
fapt, cele mai multe fotografi i 
nu aveau nicio legătură cu eve-
nimentele din Ucraina. Acum, 
aceste photofake-uri apar tot 

mai puţin. Vrem să credem că e 
şi meritul nostru, pentru că am 
încercat să explicăm cum să de-
monteze astfel de poze. Acum, 
consumatorii media sunt mult 
mai atenţi”.

FĂRĂ POSTURI TV RUSEŞTI

Justiţia ucraineană a interzis, în 
2014 şi în februarie 2016, difu-
zarea în Ucraina a mai multor 
posturi TV din Rusia, printre 
care Pervîi Kanal, Rossia 24, 
Russia Today, RBK-TV şi Life 
News. Procesul de interzicere a 
transmisiei canalelor ruseşti a 
fost demarat în Ucraina la în-
ceputul confl ictului. Consiliul 
Naţional de Televiziune mo-
tivează interzicerea canalelor 
ruseşti prin faptul că acestea 
ar încălca legislaţia ucraineană. 
Ministerul rus de Externe a de-
nunţat decizia, acuzând Kievul 
că încearcă să limiteze liberta-
tea de exprimare. Cetăţenii din 
Ucraina afi rmă că acest lucru a 
fost necesar pentru combaterea 
propagandei. Ei spun, însă, că 
astăzi internetul le oferă posibi-
litatea să vadă orice post TV, fi -
ecare fi ind în drept să-şi aleagă 
sursele de informare.

Poziţia este susţinută de 
fostul ministru al Economiei şi 
Comerţului din Ucraina, Aiva-
ras Abromavičius. Acesta crede 
că, pentru a contracara propa-

ganda, trebuie adoptată o stra-
tegie de stat. „Pentru mai mult 
de 90% din populaţia Ucrainei, 
principala sursă de informare 
e televiziunea. E regretabil că 
posturile tv, preponderent ru-
seşti, au refl ectat confl ictul din 
estul ţării mai puţin veridic. A 
fost o problemă, de aceea au-
torităţile Ucrainei, la fel ca şi 
cele ale Letoniei, anterior, au 
interzis difuzarea canalelor in-
formative ruseşti. Un alt aspect 
este internetul. Oamenii trebu-
ie să înţeleagă că informaţiile 
trebuie consumate critic. În 
cele din urmă, pentru a lupta 
cu această propagandă a fost 
creat Ministerul Politicilor In-
formaţionale, care şi-a propus 
ca cetăţenii să poată consuma 
doar informaţie echidistantă. 
Eu locuiesc pe strada Kreşceatik 
şi, în timpul evenimentelor de 
la Kiev, vedeam ce se întâmplă 
în stradă, iar când priveam ca-
nalele ruseşti, mă îngrozeam. 
Politica mediatică a Rusiei în 
raport cu Ucraina şi ţările din 
Vest este puţin prietenoasă, 
fi ind plină de neadevăruri. 
În 2016 (sec. XXI), aceste tone 
de informaţii neveridice vin în 
contradicţie cu progresul civi-
lizaţiei şi cu intenţia de ridicare 
a standardelor de viaţă”, crede 
ex-ministrul ucrainean.

În acelaşi timp, Mihail Samus, 
director adjunct al Centrului de 
Studii pentru Conversiunea Ar-
matei şi Dezarmare din Ucraina, 
susţine că blocarea televiziunilor 
nu este o soluţie: „La noi e război. 
În acest sens, totul e mai simplu. 
După ocuparea Donbassului şi a 
Crimeii, s-a decis ca televiziunea, 
muzica rusă care poartă un me-
saj informativ, chiar şi serialele 
despre militarii ruşi, despre sol-
daţii ruşi care „apără populaţia 
civilă a altor state” să fi e sistate. 
În ţările baltice, însă, care se afl ă 
într-o situaţie similară R. Moldo-
va sub acest aspect, nu poţi să sis-
tezi un post tv, pentru că nu este 
democratic, nu poţi să interzici 
un ziar, pentru că, într-adevăr, se 
încalcă drepturile fundamentale. 
În această situaţie trebuie, pur şi 
simplu, ca structurile/organele 
de control al presei să analizeze 
contentul, să identifi ce încălcări-
le legislaţiei cu privire la incita-
rea la ură, iar acestea sunt frec-
vente în sursele de informare 
din F. Rusă. În Ucraina şi în ţările 
baltice se face acest lucru, adică 
se analizează minuţios conţinu-
turile, iar ulterior, prin hotărâre 
de judecată, se interzice un post 
sau altul, pentru că încalcă drep-
turile fundamentale, inclusiv 
etica jurnalistică. Deci, nu putem 
numi mijloc de informare media 
care încalcă în permanenţă nor-
mele de etică în jurnalism”.

COMBATEREA PROPAGANDEI ÎN UCRA INA: 
minister informaţional nou şi restricţii pentru canale ruseşti

ziarul de gardă

Pentru lupta împotriva propagandei ruseşti, în Ucraina a fost creat Ministerul Politicii Informaţionale



ALIONA CIURCĂ

Recent, analista politică Han-
na Shelest a vorbit în cadrul 

unui eveniment organizat de 
Centrul de informare NATO des-
pre conflictul din Ucraina, văzut 
prin prisma locuitorilor oraşului 
Odesa. În acelaşi context, Shelest 
s-a referit şi la securitatea infor-
maţională în această regiune.  

Experta a menţionat că, la în-
ceput de martie 2015, cei din regi-
unea Odesa erau serios îngrijoraţi 
că această regiune ar putea deve-
ni a doua Crimee. Potrivit Hannei 
Shelest, au existat motive atât  
obiective, cât şi subiective pentru 
o astfel de perspectivă.  

CÂND O REGIUNE SE RUPE 
DE CENTRU, APAR 

NUMEROASE RISCURI

Până în 2015, s-a acordat foarte 
puţină atenţie sudului Ucrainei, 
crede experta. „Kievul nu se prea 
interesa, pentru că era interesat 
în special de zonele de est. Exis-
ta, pe undeva, senzaţia de uitare. 
Oamenii din acea zonă spuneau 
că se simt izolaţi, iar oficialii, din 
cauza infrastructurii proaste, nu 
prea ajungeau pe acolo. Când o 
regiune se rupe de centru, apar 
numeroase riscuri, or, niciodată 
nu ştii cum poţi gestiona o astfel 
de regiune şi cum va reacţiona 
aceasta în diverse situaţii”, spu-
ne Shelest. Un alt factor care a 
provocat tensiuni în zonă este cel 
lingvistic, care a fost exagerat la 
Moscova, devenind determinant 
în orientarea populaţiei în a fi 
pro-rusă sau pro-ucraineană, opi-
nează analista.  

Experţii cu care a lucrat Han-
na Shelest au împărţit popula-
ţia din regiune în trei categorii: 
„Prima, ruşii etnici, care au fost 
şi sunt în această regiune, ceea 
ce nu determină orientarea lor 
politică, aceasta fiind o chestie 
ereditară. A doua categorie, vor-
bitorii de rusă, inclusiv bulgarii, 
georgienii: aşa s-a întâmplat is-
toriceşte, acesta a fost un anume 
moment obiectiv. Eu, de exemplu, 
am absolvit şcoala în 1998, când 
Odesa avea un milion de oameni 

şi doar o şcoală ucraineană. Exis-
ta oare posibilitatea de a învăţa şi 
de a considera limba ucraineană 
ca ceva natural în Odesa? Nu. Eu 
am învăţat limba atunci când am 
început să lucrez în administraţia 
regională, prin 2003. Deci, dacă o 
persoană nu era angajată în or-
ganele de administrare, pentru 
ea nu prea apărea necesitatea 
de a învăţa ucraineana. Astfel, 
acest moment al limbii ruse era 
înţeles ca unul obiectiv. Şi, a treia 
categorie, cea mai dificilă – popu-
laţia pro-rusă. Cred că se poate 
face o paralelă şi după un eşalon 
al populaţiei R. Moldova: o parte 
este pro-Rusia, dar pentru mulţi 
această parte este considerată 
una pro-sovietică. Adică, foar-
te mulţi ziceau: „Uitaţi-vă ce se 
întâmplă la noi, iar acolo este 
stabilitate”, şi această stabilitate 
efemeră a jucat un rol decisiv. Cu 
acest grup totul e clar – acţiunile 
lor, preferinţele politice, reacţiile 
lor.  Însă, o altă parte era pro-civi-
lizaţie rusă, pro-cultură rusă, adi-
că cultura înţeleasă după sec. XIX, 
grosso modo: Teatrul Academic 
Rus „Al. Puşkin”, Ahmatova, Ilf 
şi Petrov, care au locuit în Odesa, 
Teatrul de Operă, unde a cântat 
Şaleapin, foarte mulţi oameni se 
regăseau în cadrul acestui ele-
ment cultural şi le era greu să 
creadă că Ucraina independentă, 
sau Ucraina pro-europeană, nu 
vine în contradicţie cu dorinţa 
lor de a-l citi pe Puşkin, sau de a 
frecventa Teatrul rus, că acestea 
sunt lucruri absolut paralele. Ei 
se temeau, pentru că şi ei au auzit 
acest mit despre naţionalism, şi 
cu această categorie de oameni 
era cel mai greu de lucrat, fiind 
vorba despre o frică iraţională, pe 
care e destul de greu s-o învingi”, 
subliniază analista. 

MITURI PROMOVATE 
DE MEDIA RUSĂ PENTRU 

A MANIPULA

Shelest subliniază că naţionalis-
mul ucrainean este unul dintre 
exemplele de mit care au fost cre-
ate de media rusă, „pentru că este 
adevărat că un anumit procent de 
populaţie era adeptă a unui naţio-
nalism cu aspect negativ, dar cred 
că cele câteva alegeri au arătat 

foarte clar că susţinerea unei ase-
menea ideologii politice este la 
nivelul de 2%. Două partide radi-
cale de dreapta au luat împreună 
doar 2,5%. Mai mult, ideile de na-
zism şi fascism şi alte mituri cre-
ate de presa rusă erau uimitoare. 
Într-un asemenea oraş ca Odesa, 
ei au început să joace pe chestiuni 
antisemite: că sectorul de dreapta 
va repeta tot ce trebuie şi de ce 
este nevoie din Holocaust”, rele-
vă experta.

Shelest mai opinează că secu-
ritatea informaţională, în această 
situaţie, nu este doar o chestiune 
legată de media. „Cu timpul, a 
devenit clar că Odesa nu poate fi 
acaparată cu mijloace militare, şi 
asta din cauza unui şir de motive, 
cum ar fi nereuşita din Orient,  
întărirea graniţelor cu R. Mol-
dova, spre deosebire de Donbas, 
unde nu era graniţă, pentru că 
Federaţia Rusă nu a acceptat să 
se facă o demarcare. Pe hârtie 
exista delimitarea, dar fizic, când 
venea vorba să punem acei piloni, 
la toate negocierile, în fiecare an, 
aceasta devenea o problemă du-
reroasă. Ruşii mereu refuzau să 
facă asta, respectiv – nu aveam 
o frontieră normală. Aici, la noi, 
graţie UE şi EUBAM, care au adus 
multă tehnică, au făcut instruiri, 
şi graţie vameşilor din R. Moldova 
şi Ucraina, avem o frontieră nor-
mală cu regiunea transnistreană. 
În Odesa, propaganda continuă, 
dar la un nivel mult mai redus”,  
punctează analista. 

Hanna Shelest spune că oa-
menii din regiunea Odesa au 
încetat să se teamă de conflict, 
dar se încearcă în continuare 
provocarea fricii. Acest lucru se 
face prin intermediul zvonurilor 
şi al „bombelor” informaţionale. 
„Se acţiona pe niveluri absolut 
diferite, noi am urmărit asta şi a 
trebuit, din păcate, să lucrăm cu 
asta. În mass-media apăreau fal-
suri nemaipomenite, informaţie 
distorsionată, manipulativă şi, 
cel mai important – zvonuri. Noi 
am făcut o cercetare cu un an în 
urmă cu tema „În ce fel de infor-
maţii se are mai multă încredere 
în zonele de frontieră ale regiunii 
Odessa”. 30 % au răspuns că în 
zvonuri. Cred că în R. Moldova e 
cam aceeaşi situaţie. Iată unul din 

exemplele clasice de răspândire 
a zvonurilor cu care s-a lucrat 
în Odesa: se urcă în maxi-taxi  o 
persoană şi începe a discuta la 
telefon ca şi cum cu un prieten. 
Între timp, tot microbuzul aude, 
şi imediat ce acesta se opreşte şi 
lumea coboară, zvonule se răs-
pândesc mai departe. Tehnologia 
aceasta este extraordinară, ea a 
fost folosită la alegeri şi în unele 
raioane, nu doar în Odesa. Este o 
metodă clasică, folosită la alegeri. 
La noi s-a făcut uz de ea în contex-
tul războiului informaţional, în 
special în regiunile de frontieră”, 
menţionează Shelest, adăugând 
că la Odesa „mai există teama că 
noi putem fi următorii, că nu sun-
tem în siguranţă. Şi aici e vorba 
de atacurile teroriste care au avut 
loc în Odesa în 2015. Slavă Dom-
nului, în ultimul an, nu au mai 
fost. Nu ştiu cât de mult s-a vorbit 
în ştirile din R. Moldova despre 
asta, dar, timp de patru luni, la 
noi s-au produs 20 de explozii. 
Atunci am început a analiza dacă 
există nişte particularităţi şi mi-
am făcut pentru mine o formulă. 
Înainte de asta împărţeam actele 
teroriste în trei categorii – irlan-
dez, atunci când suferă cineva 
concret, o personalizare concretă 
a puterii care este nedorită, deci 
este clar cine şi de ce a ucis şi nu 
sunt alte victime, alt tip – israelit, 
când atacul are loc într-un loc pu-
blic şi suferă mulţi oameni, şi se 
provoacă frica faţă de un eventual 
atac care ar putea atinge pe orici-
ne. Atacurile din Odesa au fost de 
un al treilea tip, fără victime, cu 
excepţia unei persoane care tre-
cea întâmplător pe acolo, dar au 
avut o ţintă precisă: organizaţiile 
de voluntariat, toţi cei care erau 
pro-Ucraina, agenţi economici 
ucraineni. Acesta este un sem-
nal politic, lipsind intenţia de a 
face victime. Respectiv, se trimite 
semnal către o anumită parte, iar 
oamenii încep să se teamă, dar nu 
şi să compătimească, pentru că 
atunci când explozia este de tip 
israelit, omul compătimeşte, dar 
aici oamenii încep să creadă că, 
dacă nu vor ajuta armata, în linii 
mari vorbind, nu vor avea de su-
ferit. Acest mesaj a fost bine pla-
sat în societate prin aceste acte”, 
conchide Hanna Shelest. 

Geopolitică şi  manipulare la Odesa

Experta Hanna Shelest: „Cine este interesat de manipulare în Ucraina?”
report.md

Experții Bellingcat (un grup 
de jurnaliști de investigații, 

n.r.) au obtinut noi informații 
despre deplasarea sistemului de 
rachete „Buk” de la Donețk spre 
Snejnoe, în ziua doborârii ae-
ronavei de pasageri MH17. DW 
a aflat detalii de la fondatorul 
proiectului Eliot Higgins. 

În dimineața zilei de 17 iulie 
2014, când a fost doborât avio-
nul de pasageri MH17, un sistem 
de rachete antiaeriene „Buk” se 
deplasa de la Donețk spre est, pe 
drumul N17 către Torez și Snej-
noe, susțin jurnaliștii investiga-
tori ai grupului Bellingcat. Con-
cluziile acestora sunt bazate pe 
imagini de satelit Google Earth, 
publicate de Google. Aceste 
imagini dovedesc deplasarea 
„Buk” pe teritoriul controlat de 
separatiștii din Donbas și expun 
minciunile Ministerului rus al 
Apărării, afirmă expertii Bel-
lingcat. 

DW a insistat să afle în ce mă-
sură datele publicate de Belling-
cat demonstrează că sistemul 
„Buk” a fost în mișcare în ziua 
accidentului avionului MH17.

Eliot Higgins, fondatorul 
Bellingcat, a explicat că Go-
ogle Earth a actualizat ima-
ginile sale de satelit. Astfel, 
imaginile arhivate arată zona 
din jurul orasului Donețk, pe 
17 iulie 2014. „Acest lucru 
este important, deoarece știm 
că sistemul de rachete „Buk”, 
care are legătură cu atacul 
asupra avionului MH17, s-a 
deplasat prin zonă începând 
cu ora nouă locală”, a preci-
zat reprezentantul Bellingcat. 
Pozele au fost făcute de satelit 
pe la 11:08 – în ele se vede un 
„Buk” tras de camion într-un 
convoi, care se deplasează spre 
est de Donețk. În plus, există și 
un film realizat în același timp. 
Poziția coloanei coincide cu 
cea din video, la fel și elemen-
tele mediului înconjurător, 
toate confirmă sută la sută că 
sistemul antiaerian era trans-
portat spre est, pe 17 iulie 2014, 
la ora 11:08.

Eliot Higgins a explicat că 
umbra de pe șosea, care apa-
re în imaginea de satelit, re-
petă conturul „Buk”-ului de 
pe camion. „Mai mult ca atât, 
contururile sunt similare și pe 

video. Este interesant și faptul 
că imaginea de satelit a captu-
rat o suprafață mai mare, in-
clusiv baza aeriană de la nord 
de Donețk, aflata sub controlul 
autorităților ucrainene”, a spus 
Eliot Higgins.

Între timp, Ministerul rus 
al Apărării a arătat alte ima-
gini de satelit cu aceeași zonă, 
spunând că acestea probează 
deplasarea unui transport de la 
baza ucraineană. Imaginile de 
pe Google Earth resping aceste 
afirmații, pentru că, în fotogra-
fiile prezentate de Ministerul 
rus al Apărării sunt vizibili ar-
borii care nu apar pe fotogra-
fiile Google. Moscova insistă 
că imaginea a fost realizată pe 
17 iulie, dar imaginile Google 
Earth arată că acei copaci nu 
mai erau acolo la data respecti-
vă. „Prin urmare, se dovedește 
că Ministerul rus al Apărării a 
mințit în legătură cu data ima-
ginilor sale de satelit”, constată 
Eliot Higgins.

Acesta a mai spus pentru 
DW că toate aceste conclu-
zii au fost trimise experților 
olandezi, care monitorizează 
îndeaproape munca Bellingcat. 
„Le-am trimis descoperirile 
noastre, ca să le poată cerceta. 
Ei sunt foarte interesați de no-
ile imagini de satelit. Am găsit 
și fotografiile câmpului la sud 
de Snejnoe, de unde – credem 
noi – a și fost lansată racheta. 
Avem poze din 16 iulie, când 
câmpul este încă intact, pre-
cum și din 21 iulie, când câm-
pul este deja brăzdat de urmele 
camioanelor”, a explicat Eliot 
Higgins, precizând că toate da-
tele disponibile în prezent nu 
mai permit să vorbim despre 
falsificarea fotografiilor. „Exis-
tă oameni care ar putea susține 
că acestea sunt falsuri, dar ei au 
anumite teze pe care trebuie să 
le promoveze. Avem imagini 
video, imagini de satelit, hărți, 
toate coincid cu schema tem-
porală. Toate acestea sunt date 
deschise. Totul indică faptul 
că „Buk” a fost mutat în acea 
zi spre locul din care, cel mai 
probabil, a fost lansată o rache-
tă spre MH17”, a mai spus Eliot 
Higgins pentru DW.

ADAPTARE: ZDG

DW: Noile imagini 
de satelit dovedesc 

minciuna armatei ruse

Sistemul de apărare antiaeriană „Buk” în Ucraina, controlat de către 
separatişti în ziua accidentului MH17, 17 iulie 2014

Zborul MH17

Locaţia sistemului de 
apărare antiaeriană „Buk”

2  I  STOP FALS! Nr. 8, 30 iunie 2016



 MARINA CIOBANU

Manipularea ca fenomen de 
propagare în masă a unor 

interese politice există în diver-
se state, inclusiv în România. 
Dacă în R. Moldova focarele de 
influenţă sunt, atât în interiorul 
sistemului, cât şi în exterior, în 
contextul politicii Kremlinului, 
atunci peste Prut manipularea 
e percepută ca fiind o strategie 
a patronilor politici din presă. 
Centrul pentru Jurnalism Inde-
pendent (CJI) din România con-
stată că sunt foarte puţine insti-
tuţii media independente care, 
în activitatea lor, nu au făcut uz 
de strategia dezinformării. Tot-
odată, la fel ca şi în R. Moldova, 
există problema accesului liber 
la informaţia de interes public, 
instituţiile de control al audi-
ovizualului sunt politizate, iar 
jurnalişti responsabili sunt tot 
mai puţini, presa apucând calea 
tabloidizării.

Ioana Avădani, directoa-
rea CJI din România, afirmă 
că, peste Prut, manipularea se 
face mai degrabă prin omiterea 
unor subiecte sau declaraţii, 
decât prin mediatizarea unor 
falsuri. Ea mai  afirmă că există 
site-uri marginale care pun în 
circulaţie diverse falsuri, dar, 
deocamdată, nu au priză la pu-
blic: „A fost o invenţie pe face-
book precum că ambasadorul 
Arabiei Saudite ar fi violat şi a 
ucis o secretară româncă, iar 
comentariile erau de genul: şi 
presa nu spune nimic? Presa nu 
spunea, deoarece nu s-a întâm-
plat! Publicul, însă, mai degra-
bă e tentat să creadă că există 
omerta, că presa funcţionează 
în bloc. Ar trebui să explicăm 
publicului că presa nu mai e 
cea care poate fi comandată 
de la un singur buton şi că, în 
esenţă, nicio informaţie nu mai 
poate fi ascunsă”.

Spre deosebire de R. Mol-
dova, în România, patronii de 
presă sunt cunoscuţi, asta după 
ce ONG-urile de media au luptat 
cu Consiliul Naţional al Audio-
vizualului (CNA), insistând ca 
informaţia să fie publică. Acest 
fapt, însă, nu a schimbat prefe-
rinţele publicului, recunoaşte 
Ioana Avădani, or, oamenii pre-
feră divertismentul şi confortul, 
indiferent cui aparţine postul. 

Cristina Lupu, directoare de 
programe la CJI România, spune 
că subordonarea politică a pre-
sei este vizibilă mai ales la nivel 
local: „Majoritatea posturilor 
TV au proprietari sau aparţin 
familiilor cu dosare penale, afla-
te în închisoare, în arest la do-
miciliu sau care sunt cercetaţi. 
La nivel local, cele mai multe 
posturi TV sunt subordonate di-
rect sau prin interpuşi politicu-
lui. Asta, însă, nu a schimbat di-
namica publicului. În România, 
ca şi în R. Moldova, televiziunile 
sunt împărţite, pro ceva sau îm-
potrivă. Oamenii care cred în 
platforma televiziunii care este 
pro se vor uita la acel post, cei-
lalţi, la postul care este contra. 
Nu poţi zice că ei privesc pentru 
a se informa. Mai degrabă, pen-
tru a-şi consolida convingerile. 

De fapt, nu doar în România sau 
în R. Moldova e aşa”.

VULNERABILITATEA
 ECONOMICĂ NU E O 

SCUZĂ 

Directorul ziarului „Gazeta de 
Sud” din Craiova, Ştefan Voinea, 
afirmă că la televiziunile locale, 
preponderent, orice politician 
sau om de afaceri poate plăti 
pentru a ajunge pe ecran: „E o 
manipulare clară a agendei edi-
toriale. Numeroase situaţii de 
manipulare au fost sesizate şi de 
CNA. Jurnalismul e vulnerabilizat 
economic şi, pentru că nu există 
foarte mulţi bani, proprietarii de 
presă recurg la orice gen de ter-
tipuri ca să-şi crească veniturile. 
Pe de altă parte, sunt foarte mulţi 
proprietari de presă care nu deţin 
aceste instituţii pentru a face pro-
fit direct din presă. Peste 50% din 
instituţiile media pierd bani în 
fiecare an. Te întrebi: de ce conti-
nuă? E clar, nu pentru venituri, ci 
au alt interes”.

Manipularea face ca oamenii 
să perceapă toţi jurnaliştii la fel, 
iar în acest caz o presă corectă are 
doar de suferit, consideră Ştefan 
Voinea: „Problema noastră e că 
suntem puşi în aceeaşi găleată, 
suntem consideraţi jurnalişti, la 
fel ca şi aşa-zişii jurnalişti care 
manipulează, când, de fapt, ceea 
ce facem noi e cu totul altă profe-
sie. La sfârşit de zi, efectul e dezas-
truos, în sens că oamenii îşi pierd 
încrederea, în general, în institu-
ţiile media şi spun că toţi jurnaliş-
tii sunt murdari şi manipulează. 
Se întâmplă deoarece lumea nu 
este pregătită să facă diferenţa 
între anumite tipuri de jurnalism. 
Genul acesta de presă, pe care îl 
practică anumite instituţii media 
în R. Moldova şi în România, e dă-
unător societăţii, jurnalismului, 
eforturilor anticorupţie. Chiar 
dacă ai o instituţie media corectă, 
care dezvăluie un scandal, un act 
de corupţie, cititorul sau specta-
torul consideră din start că este 

manipulare, iar efectul investiga-
ţiilor este mult mai redus”.

ORGANELE DE CONTROL 
SUNT POLITIZATE, CA ŞI ÎN 

R. MOLDOVA

CNA este politizat şi în România, 
afirmă Ştefan Voinea, exempli-
ficând prin cazuri evidente de 
manipulare care trec fără a fi 
observate. Totuşi, e şi un avantaj 
în asta: „Nu, instituţiile nu-şi fac 
treaba. Pe de altă parte, e mai bine 
să fie mai multă libertate decât 
mai puţină. Deci, e mai bine să nu 
ajungă jurnalişti în puşcărie pen-
tru ceea ce au spus, chiar dacă au 

manipulat. Cred că în România nu 
e situaţia optimă, dar faptul că ai 
libertatea de a scrie, faptul că nu 
ai frică să te aresteze, că nu o să 
trimită cineva oameni să te bată, 
încurajează ca presa să fie mai 
curată, mai liberă”. Totuşi, chiar 
dacă se dau amenzi, presa are ar-
gumentele sale pentru a ignora 
normele şi a încălca repetat, cre-
de Ioana Avădani: „CNA are relaţii 
doar cu difuzorii, nu şi cu jurna-
liştii, şi este treaba televiziunii să 
corecteze derapajele jurnaliştilor, 
lucru care nu s-a întâmplat vre-
odată, deoarece televiziunile îşi 
asumă ca linie editorială acele de-
rapaje. În electorala din 2008, era  

foarte vizibil, s-au dat cele mai 
mari amenzi, dar posturile TV 
au continuat să facă acelaşi lucru, 
pentru că era un act asumat. Plă-
tesc circa 10 mii de euro, dar ştiu 
că învinge candidatul lor şi îşi vor 
întoarce banii”.

ACCESUL LA INFORMAŢIE: 
LEGEA PERFECTĂ CARE 

NU FUNCŢIONEAZĂ

Deşi Legea privind accesul liber 
la informaţiile de interes public 
din România este aproape per-
fectă, aceasta nu funcţionează. 
Cristina Lupu explică fenome-
nul prin faptul că jurnaliştii că-
rora le este refuzată solicitarea 
de informaţii se mulţumesc prin 
a scrie despre asta în ziar şi nu 
atacă în judecată. Evident, au-
torităţile au înţeles că nu păţesc 
nimic. „În ultima vreme, sunt  
depuse tot mai multe cereri de 
la o parte din jurnalişti, însă au-
torităţile refuză în continuare 
să ofere informaţii, motivând că 
acestea nu ar fi de interes public. 
Mai nou, am văzut un răspuns 
precum că informaţia nu se ofe-
ră, deoarece publicaţia nu are o 
acreditare la instituţie”, menţio-
nează Cristina Lupu. 

Ioana Avădani spune că o pro-
blemă e şi faptul că persoanele 
angajate în departamentele de 
informaţii ale instituţiilor de stat 
lucrează în interesul instituţiei, şi 
nu al cetăţeanului: „Datoria, aşa 
cum o văd ei, e să protejeze insti-
tuţia de atacul jurnaliştilor, nu să 
dea informaţie cetăţeanului”.

Directorul ziarului „Gazeta de 
Sud” spune că jurnaliştii din Cra-
iova luptă în permanenţă pentru 
acces la date publice: „Avem un 
caz recent chiar în Craiova cu Aso-
ciaţia „Capitala Culturală Europea-
nă”, care a cheltuit un milion de 
euro din bani publici şi refuză să ne 
spună ce a făcut cu banii. Urmează 
să-i dăm în judecată pentru a afla 
ce s-a întâmplat acolo. Sunt foarte 
multe cazuri când facem cereri de 
informaţii pe Legea accesului liber, 
dar ni se răspunde foarte greu sau 
deloc, uneori cu informaţii care nu 
sunt complete. Este nevoie de o 
legislaţie mai bună, care să penali-
zeze cumva actorii, instituţiile care 
nu respectă regula legii. Trebuie să 
existe şi nişte sancţiuni. E clar că 
avem o problemă a transparenţei, 
dar asta a fost de când lumea. Dacă 
nu forţezi accesul la informaţie, 
autorităţile nu ţi-o vor da, pentru 
că ştiu: pe măsură ce apare infor-
maţie în spaţiul public, jurnaliştii 
încep să vadă ce este în spatele 
cifrelor”.

În România, doar datele din 
registrul comerţului se plătesc, 
taxele fiind destul de mari. Un set 
minimal de informaţii însă este 
accesibil gratuit, spune Avădani: 
„La noi se plătesc copiile pentru 
documente, dar practica este să 
se ceară preţul pieţei. Au fost in-
stituţii care au cerut sume mari, 
dar au pierdut în instanţă, pentru 
abuz. Aici, iar e treaba jurnalis-
tului să spună că este ilegal şi să 
conteste decizia. Deci, dacă e un 
jurnalist adevărat, ar trebui să 
meargă până în pânzele albe”.

PRESA E LIBERĂ ÎN STAT, 
DAR LESA E PUSĂ 

DE PATRONI 

Ştefan Voinea spune că în Româ-
nia presa e liberă să scrie ce vrea, 
problema ei fiind finanţarea, care 
determină patronii să schimbe 
politica editorială în funcţie de 
interesele celor care plătesc, de 
aceea mulţi jurnalişti au ieşit din 
presa tradiţională, au făcut blo-
guri, s-au adunat în asociaţii, pre-
cum Casa Jurnalistului. 

„În România nota libertăţii 
presei este de trecere, dar nu mult 
peste cinci. Ştiu că lucrurile în R. 
Moldova stau şi mai rău. Aici sunt 
şi mai puţini oameni care con-
trolează presa. Când ai un om ca 
Plahotniuc, care controlează pes-
te 50% din piaţa de publicitate şi 
o foarte mare parte din posturile 
TV sau publicaţiile online, e foar-
te greu să mai poţi vorbi de plu-
ritate de opinii”, concluzionează 
Ştefan Voinea.

Directorul GdS crede că, în po-
fida tabloidizării presei, va fi şi în 
continuare loc pentru jurnalism 
de calitate: „Jurnalismul de in-
vestigaţie e coloana vertebrală a 
presei. Nu ştiu doar dacă va fi tot 
timpul susţinut de cititori. N-o să 
moară presa de calitate, dar vor fi 
mai puţini oameni care scriu din 
pasiune şi nu fac bani din asta”.

În momentul în care începi să faci compromisuri, 
nu mai eşti jurnalist. E de înţeles la un nivel uman 
că poate nu ai destul bani şi accepţi să manipu-
lezi, dar deja ai trecut la altă profesie, nu mai eşti 
om de presă, nu mai eşti în aceeaşi breaslă. Da, 

ai familie, copii, credite, dar nu există nicio scuză, 
poţi să faci altceva, nu trebuie să te murdăreşti. 
Poţi să-ţi găseşti alt job. Oamenii care fac asta 

sunt slabi şi, din păcate, sunt mulţi şi în România.

MANIPULAREA, O STRATEGIE 
A OAMENILOR SLABI

ziarul de gardă

Ştefan Voinea, directorul ziarului „Gazeta de Sud” din Craiova, spune că propaganda în România este generată de interesele economice

Cristina Lupu şi Ioana Avădani, de la CJI România, afirmă că peste Prut există puţină presă independentă
ziaruldegarda.ro

STOP FALS!  I  3Nr. 8, 30 iunie 2016



Suplimentul a fost realizat în cadrul Campaniei media împotriva informaţiei false şi tendenţioase – STOP FALS!, desfăşurată de Asociaţia Presei Independente (API), 
Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Asociaţia VIP a Telejurnaliştilor Independenţi din Moldova (ATVJI)

ALIONA CIURCĂ

Un studiu recent efectuat de 
SES Astra România arată că 

doi din zece cetăţeni moldoveni 
vor ca furnizorul de televiziune 
să le ofere un număr cât mai mare 
de canale TV. Totodată, peste ju-
mătate din respondenţi  au men-
ţionat că, în timpul săptămânii, 
privesc televizorul 2-3 ore zilnic, 
pe când în week-end, aproxima-
tiv o treime se uită la televizor 
câte 4-6 ore. 

SES Astra România a anun-
ţat, la 23 iunie, curent, rezultatele 
studiului „Indexul consumului de 
televiziune din R. Moldova”, care 
dezvăluie preferinţele şi deprin-
derile de consum TV ale cetăţeni-
lor. Studiul relevă că televiziunile 
transmise prin cablu şi prin eter 
sunt foarte populare, dar, pe de 
altă parte, satelitul şi IPTV-ul re-
prezintă tendinţe în dezvoltare. 
Recepţionarea televiziunii prin sa-
telit este modalitatea preferată de 
16% dintre respondenţi. În acelaşi 
timp, peste o cincime din popula-
ţie (22%) spune că motivul pentru 
care a ales conexiunea pe care o 
are rezidă în numărul mare de ca-
nale oferite. Dacă la cei 22% de mai 
sus se adăugă şi cei care au spus că 
au ales un anumit tip de conexiu-
ne pentru că „oferă cea mai bună 
calitate”, ajungem la peste o trei-
me din populaţie. Aproape jumă-
tate din populaţie (46%) recepţio-
nează servicii TV de la operatorul 
Moldtelecom, în timp ce un sfert 
spun că nu au un abonament la un 
furnizor de servicii TV.  

INTERESAŢI DE ŞTIRI 
ŞI DIVERTISMENT 

În ceea ce priveşte tipul de con-
ţinut preferat, studiul a arătat 
că  moldovenii sunt interesaţi în 
mod special de ştiri (82%), fi lme, 
care sunt preferate de trei sferturi 
dintre respondenţi, şi canalele de 
divertisment (57%). Totodată, 
peste o treime preferă canalele 
româneşti, fără a specifi ca  con-
ţinutul. Întrebaţi ce posturi TV 
urmăresc cu regularitate, oame-
nii au plasat în topul preferinţelor 
postul Prime, urmat de Jurnal TV. 
Posturile RTR Moldova şi Pro TV 
Chişinău au închis clasamentul. 
Peste jumătate dintre cei chestio-
naţi au menţionat că  privesc te-
levizorul 2-3 ore zilnic, pe când în 
week-end, aproximativ o treime 
se uită la televizor câte 4-6 ore. 

Conform studiului, derulat 
concomitent în R. Moldova şi Ro-
mânia, durata de timp petrecută 
în faţa televizorului e aceeaşi pe 
ambele maluri ale Prutului. Ju-
mătate dintre respondenţii din 
România  (48%) vizionează pro-
grame TV câte 2-3 ore pe zi în 
timpul săptămânii, iar 31%  stau 
la televizor câte 4-6 ore în week-
end. Şi în România sunt preferate 
canalele de ştiri (80%) şi cele de 
fi lme (66%). Acolo sunt mai mulţi 
interesaţi de sport (45%), compa-

rativ cu doar 35% în R. Moldova. 
Pe de altă parte, canalele inter-
naţionale sunt foarte populare 
printre cetăţenii moldoveni, trei 
sferturi, comparativ cu puţin pes-
te 25% dintre cetăţenii României. 
O mare varietate de canale TV, de 
la ştiri şi canale internaţionale la 
fi lme şi divertisment, este trans-
misă prin satelit. 

60% DINTRE CETĂŢENII 
R. MOLDOVA AU MAI MULT 

DE UN TELEVIZOR ÎN 
GOSPODĂRIE

Studiul a arătat că cetăţenii R. 
Moldova sunt amatori de tele-
viziune. Totuşi, în ce priveşte 
calitatea imaginii, doar un sfert 
dintre moldoveni spun că „au 
auzit de tehnologia High Defi ni-
tion pentru serviciile TV”. Astfel, 
doar 15% dintre ei consideră im-
portantă abilitatea viitorului te-
levizor de a reda în HD. În aceste 
condiţii, doar unul din zece cetă-
ţeni moldoveni preferă să urmă-
rească emisiunea preferată în HD. 
În România, peste 60% dintre res-
pondenţi consideră importantă 
abilitatea televizorului, în even-
tualitatea unei noi achiziţii, de a 
recepţiona HD. Oferta de canale 
HD pentru o presupusă alegere 
a unui nou furnizor de servicii 
TV este importanţă pentru două 
treimi dintre români. Un sfert 
dintre aceştia spun că preferă 
să-şi urmărească emisiunea pre-
ferată în High Defi nition. Acelaşi 
studiu a arătat că, în R. Moldova, 
aproximativ 60% dintre cetăţeni 
au mai mult de un televizor în 
gospodărie. 

„Acest studiu ne-a oferit o 
nouă perspectivă asupra pieţei 
TV din R. Moldova. Consumul de 
televiziune este aproximativ egal 
cu cel din România, dar indicatorii 
care se referă la HD arată o slabă 
penetrare a acestei tehnologii, în 
consecinţă un potenţial imens. 
Preferinţa consumatorilor pen-
tru High Defi nition este deja o 
normalitate în majoritatea ţărilor 
UE şi sunt convins că, în curând, 
această tendinţă va ajunge şi în R. 
Moldova. Satelitul este tehnologia 
potrivită pentru livrarea imagini-
lor de calitate şi poate, cu uşurin-
ţă, să transforme HD-ul în vedeta 
pieţei TV din R. Moldova. Pe mă-
sură ce piaţa se dezvoltă şi din ce 
în ce mai mult conţinut este adă-
ugat în ofertele companiilor de 
distribuţie TV, cerinţele consuma-
torilor vor creşte, atât din punct 
de vedere al diversifi cării cât şi al 
calităţii”, susţine Mihai Ursoi, di-
rector general SES Astra pentru 
România, R. Moldova şi Bulgaria. 

Studiul „Indexul consumului 
de televiziune în R. Moldova” este 
parte a unei cercetări mai ample,  
dezvoltată de SES Astra pe pieţele 
din România, R. Moldova şi Bul-
garia. Datele pentru R. Moldova 
au fost colectate la fi nalul lunii 
aprilie, curent, şi au un eşantion 
reprezentativ la nivel naţional. 
Marja de eroare a studiului este 
de +/- 5%. 

R. Moldova, consumatoare 
avidă de televiziune La câteva ore după încheierea 

votului în cadrul referendu-
mului britanic privind ieșirea 
din UE, mii de persoane din Ma-
rea Britanie au accesat motorul 
de căutare Google pentru a cău-
ta răspuns la întrebările: Ce este 
Uniunea Europeană? Câte state 
fac parte din UE? Ce înseamnă 
să părăsești UE?

Pe  măsură ce rezultatele 
numărării voturilor deveneau 
cunoscute, devenind vizibilă şi 
victoria euroscepticilor, numă-
rul persoanelor din Marea Bri-
tanie care căutau pe internet 
informaţii de bază despre Uni-
unea Europeană devenea tot 
mai mare. Dacă un număr mare 
de oameni caută la ora 4 noap-
tea informaţii despre „Ce este 
Uniunea Europeană?”, asta 
înseamnă nu doar faptul că 
oamenii nu au cunoscut aceste 
informaţii, ci și că oamenii au 
vrut atât de mult să afl e niște 
răspunsuri, încât au renunţat 
la somn.

După publicarea rezulta-
telor defi nitive, societatea și 
presa au început a analiza ce 
a cauzat acest rezultat și con-
cluziile multor experţi au fost 
următoarele: campania pentru 
promovarea acestui referen-
dum a conţinut promisiuni fal-
se și manipulatorii, care nu au 
fost developate. 

Votul majorităţii britanicilor 
pentru ieșirea din componenţa 
Uniunii Europene a fost un suc-
ces bazat pe un șir de probleme 
reale ale cetăţenilor, care cău-
tau soluţii. Din păcate, soluţii-
le promise, care păreau foarte 
bune, nu sunt realizabile.

De exemplu, unul dintre 
punctele favorite ale campani-
ei „Leave” (ieșire din UE, n.r.) 
a ţinut de faptul că  banii pe 
care Marea Britanie îi transferă 
anual în bugetul Uniunii Euro-
pene vor fi  investiţi în sistemul 
britanic de sănătate. Care ce-
tăţean nu și-ar dori un sistem 
medical mai performant, mai 
dătător de speranţă că atunci 
când te vei îmbolnăvi, bugetul 
îţi va oferi mult mai mult ca să 
te pună pe picioare? Fiecare 
cetăţean al fi ecărui stat. Iată 
de ce vestitele autobuze roșii 
londoneze au circulat în peri-
oada electorală purtând pe ele 
mesaje lungi cât autobuzele, de 
genul: „Noi trimitem în UE 350 
milioane de lire sterline săp-
tămânal. Haideţi să susţinem 
sistemul naţional de sănătate 
cu acești bani. Votaţi «Ieșire»”.

Imediat după publicarea re-
zultatelor, Nigel Farage, liderul 
Partidului Independenţei, cel 
care a promovat acest mesaj, 
dar și ieșirea din componenţa 
UE, a declarat că nu poate ga-
ranta că cele 350 de milioane 
de lire vor ajunge săptămânal 
în Fondul Naţional de Sănătate. 

În cadrul unei emisiuni 
„Good Morning Britain”, el 
a zis: „Nu pot garanta acest 
fapt”, iterând că aceasta ar fi  
fost „una dintre greșelile” cam-
paniei electorale. Reporterii 

i-au declarat în faţă că aceasta 
este propagandă. Și Farage a 
respins repetat aceste bănuieli.  

Ulterior, presa britanică a 
dezvăluit că cele 350 de milioa-
ne de lire sterline sunt, până la 
urmă, mult mai puţin, dat fi ind 
că o bună parte revin în țară, 
sub formă de alocaţii guverna-
mentale.  The Telegraph scrie 
că „În 2015, Marea Britanie a 
transferat către UE suma de 
13 miliarde de lire, ceea ce ar 
fi  250 de milioane pe săptămâ-
nă. Dar o parte din acești bani 
se întorc din UE sub formă de 
plăţi guvernamentale, astfel 
contribuţia netă săptămâna-
lă ar fi  de 160 de milioane. De 
asemenea, UE transferă bani în 
mod direct, sub formă de gran-
turi de cercetare, bunăoară”, 
ceea ce ar reduce și mai mult 
această sumă.

Deoarece, imediat după pu-
blicarea rezultatelor acestui 
referendum, mii de cetăţeni 
și-au pus întrebări cu privire la 
benefi ciile reale ale ieșirii din 
UE, dar și la riscurile și deza-
vantajele ieșirii din comunita-
tea europeană, pagina ofi cială 
a exponenţilor „ieșirii” www.
voteleavetakecontrol.org a su-
portat imediat niște „redac-
tări” ale promisiunilor electo-
rale. De exemplu, The Guardian 
face o analiză a modifi cărilor 
„neofi ciale” survenite pe pagi-
na www.voteleavetakecontrol.
org. „Campania pro-Brexit și-a 
curăţat pagina web de mate-
rialele pe care le-a folosit cu 
succes în campania pentru 
referendum. Linkurile au fost 
înlocuite cu pagini statice, și 
materialele din campanie nu 
mai pot fi  accesate”, a titrat 
www.cnet.com, referindu-se la 
același caz. 

Sute de produse media au 
arătat că politicienii care au 
promis o altă Mare Britanie, 
mai bogată și mai fericită, după 
ieșirea din UE, nu știu exact 
cum se va întâmpla asta, sau 
chiar nu cred în propriile pro-
misiuni. Alte sute de analize ale 
mesajelor de succes ale campa-
niei de ieșire a Marii Britanii 
din UE au demonstrat că aceste 
mesaje au promis ceea ce oa-
menii vor, dar nu neapărat pot 
să aibă. 

Moldova este în pragul unei 
noi campanii electorale, pur-
tând trauma unor campanii 
precedente în care au învins, la 
fel, niște mesaje populiste. Lec-
ţia Brexit pentru Moldova ar fi  
foarte clară: fi ecare cetăţean 
este important în ziua votului, 
dar fi ecare cetăţean trebuie să 
aleagă nu o promisiune fru-
moasă privind un trai fericit în 
Moldova, ci o promisiune reali-
zabilă. 

Lecţia moldovenească 
după Brexit

opinii

Ziarul de Gardă

ALINA RADU

4  I  STOP FALS! Nr. 8, 30 iunie 2016


