
Supliment de combatere a informaţiei false şi tendenţioase din mass-mediaNr. 3, 28 ianuarie 2016

STOP FALS!STOP FALS!

ALIONA CIURCĂ

Acum 25 de ani, odată cu 
apariţia primelor site-uri, 

oamenii au primit şansa nu 
doar de a accesa informaţie ra-
pid şi comod, dar şi de a-şi ex-
prima opinia asupra unor teme 
diverse, refl ectate în numeroase 
postări sau articole de presă. Cu 
timpul, în reţelele on-line au 
apărut comentatori sau trolleri, 
cum li se mai spune în mediul 
virtual.

Trollerii sunt persoane care, 
folosindu-se de contextul on-
line, în care poţi să te ascunzi 
uşor sub orice nume, comen-
tează în mod abuziv subiecte 
de mare interes public. Aceştia 
fi e că o fac din propriile convin-
geri, fi e că sunt plătiţi pentru a 
amplifi ca imaginea pozitivă ori 
negativă a unor persoane sau a 
unor acţiuni întreprinse de anu-
mite persoane. După ce fenome-
nul a atins cote îngrijorătoare, 
mai multe state ale lumii au ales 
să pedepsească prin lege aceşti 
postaci de profesie.

MAREA BRITANIE: 
2 ANI DUPĂ GRATII PENTRU 

COMENTARII FALSE 
ŞI AGRESIVE ÎN REŢEA

În Maria Britanie, de exemplu, 
trollingul agresiv pe internet se 
pedepseşte cu închisoare de la 6 
luni până la 2 ani. Despre noua 
pedeapsă, care prevedea închi-
soare până la 2 ani, în Regatul 
Unit a început să se vorbească 
din octombrie 2014. Atunci a 
şi fost publicată pe site-ul gu-
vernului britanic, www.gov.uk, 

o informaţie care menţiona că 
internet-trollerii care tratează 
oamenii, din mediul virtual, cu 
material abuziv sau ofensiv vor 
fi  pedepsiţi cu cel puţin 2 ani de 
închisoare şi poliţia va avea mai 
mult timp pentru a investiga 
aceste cazuri, ca parte a angaja-
mentului Guvernului de a pro-
teja victimele infracţiunilor.

„Trimiterea de mesaje abu-
zive sau materiale on-line le 
poate provoca grave suferinţe 
victimelor şi trebuie să ne asi-
gurăm că oamenii care comit 
aceste crime îngrozitoare sunt 
pedepsiţi în mod corespunză-
tor”, a subliniat ministrul Jus-
tiţiei de atunci, Chris Grayling, 
adăugând că există deja instru-
mente legale pentru a lupta cu 
acest tip de comportament, dar 
măsurile au fost înăsprite pen-
tru a asigura investigarea mi-
nuţioasă a acestor crime şi pe-
depsirea cu termene mai lungi a 
celor care comit cele mai grave 
infracţiuni.

În mai 2015, www.telegra-
ph.co.uk atenţiona că, în Marea 
Britanie, în 2014, un număr de 
1209 persoane au fost găsite 
vinovate de infracţiuni în con-
formitate cu secţiunea 127 din 
Legea privind comunicaţiile 
din 2003 (Utilizarea necores-
punzătoare a reţelei publice 
de comunicaţii electronice) – 
echivalentul a trei persoane în 
fi ecare zi – în comparaţie cu 
143 în anul 2004.

Cifrele, se menţiona în ace-
laşi material, au arătat, de ase-
menea, o creştere similară a 
numărului de condamnări în 
conformitate cu Legea Comu-
nicaţiilor rău intenţionate, care 
prevede că trimiterea unei scri-

sori de ameninţare, ofensatoare 
sau indecente, a unei comuni-
cări electronice sau articol cu 
intenţia de a cauza anxietate 
sau suferinţă este o infracţiune.

PÂNĂ LA 5 ANI DE 
ÎNCHISOARE PENTRU 

TROLLERI ÎN 
NOUA ZEELANDĂ

„Noua Zeelandă a legiferat 
agresiunea on-line de tip trol-
ling ca infracţiune individu-
alizată, fi ind sancţionată cu 
amendă sau pedepsită cu în-
chisoare de la 2 până la 5 ani, 
în caz că este utilizată în mod 
deliberat cu limbaj dăunător, 
ameninţător sau ofensator”, 
anunţa în luna iulie a acestui 
an www.hdsatelit.blogspot.ro. 
Se prevedea, la acel moment, 
ca o agenţie să fi e desemnată 
pentru colaborări cu Facebook, 
Google sau Twitter pentru a se 
ocupa de conţinutul postărilor 
specifi ce trollerilor, în cazul în 
care administratorii nu vor eli-
mina comentariile cu conţinut 
necorespunzător în termen de 
24 de ore.

Legea neozeelandeză se 
aplică în situaţii precum afi r-
marea unor falsuri despre o 
persoană, dezvăluirea unor 
fapte personale sensibile des-
pre un alt individ, postarea 
unor comentarii ce conţin 
ameninţări, intimidări sau pu-
nere în pericol.

ŞI ÎN AUSTRALIA EXISTĂ 
LEGI CARE REGLEMENTEAZĂ 
ACTIVITATEA TROLLERILOR

„Codul penal, Partea 10,6, 
reglementează serviciile de 

internet şi unele dintre zone-
le pe care le cuprinde aceas-
tă Parte vizează materialele 
pornografi ce cu minori, por-
nografi a infantilă, precum 
şi utilizarea unui serviciu de 
transport al informaţiei pen-
tru ameninţare, hărţuire sau 
pentru a provoca o infracţi-
une asupra unei persoane, 
după cum se menţionează 
în Partea 10,6, diviziunea 
474.17(1)”, specifi că site-ul 
www.fi ndlaw.com.au.

Aceeaşi sursă consemnea-
ză că în Australia există legi la 
nivel de stat care de asemenea 
pot fi  folosite pentru a inter-
zice comportamentul on-line 
agresiv, cum ar fi  Codul penal 
Queensland, precum şi Actul 
Crimelor în New South Wales 
şi în Victoria.

La întrebarea dacă există 
opţiuni pentru a stopa trolle-
rii în Australia, sursa specifi că 
faptul că, în funcţie de tipul 
de comportament al acestora, 
există câteva opţiuni disponi-
bile. În cazul în care o persoa-
nă consideră că a fost defăi-
mată, se recomandă a solicita 
consiliere juridică. În cazuri 
speciale, o plângere poate fi  
făcută la Comunicaţiile aus-
traliene şi Autoritatea mass-
media (ACMA), care poate in-
vestiga plângerile referitoare 
la materialul interzis.

Reamintim că, recent, ZdG 
a depistat un număr mare de 
asemenea trolleri pe site-ul pu-
blicaţiei, care postau comenta-
rii părtinitoare şi votau masiv, 
într-un sondaj on-line privind 
numele viitorului premier, 
pentru controversatul om poli-
tic Vlad Plahotniuc.

În mai multe state ale lumii există deja măsuri legislative care pedepsesc trollerii de pe internet
guidingyouth.com

Este foarte ușor să-i demo-
nizezi pe oamenii care pro-

testează. Ai pus o etichetă și i-ai 
băgat pe toți în aceeași oală. Ceea 
ce citesc pe facebook, la mulți 
analiști, postaci și bloggeri mă 
sperie. Dintr-o dată toți moldove-
nii din fața Parlamentului au de-
venit proruși. Brusc, toți protesta-
tarii sunt niște brute oribile, care 
au bătut deputați și au venit să 
distrugă Parlamentul. Condamn 
și am condamnat mereu violența. 
Nu este bine ce i s-a întâmplat lui 
Mihai Ghimpu, Monicăi Babuc, 
Corinei Fusu. Am spus din capul 
locului, este greșit. Cu toate aces-
tea, să condamni protestatarii 
fără să-i înțelegi este o ipocrizie 
cruntă. Cine sunt protestatarii? 
De ce sunt violenți? Cum oprim 
violențele? Analiștii nu vor să ne 
spună. Ei știu una și bună: brute, 
proruși, provocatori. Dar chiar 
toți protestatarii sunt așa? Mă 
îndoiesc.

M-am uitat bine la imaginile 
cu Mihai Ghimpu agresat de pro-
testatari. Am văzut brute. Este 
adevărat. Dar am văzut și oameni 
lucizi, oameni care, chiar dacă îl 
urăsc pe Ghimpu, nu au sărit să-i 
dea în cap. Ei l-au apărat pe așa-
numitul Iuda. Analiștii se prefac 
însă că acești oameni nu au exis-
tat. Pentru ei toți protestatarii 
sunt răi. Eu vă înțeleg. Când viața 
ta de analist se consumă pe face-
book, pe la Eli Pili și coff ee brea-
kuri inutile, nu știi cum este să ai 
un salariu de 2000 de lei pe lună. 
Tu trăiești dintr-un grant și multe 
cuvinte goale pe care le scrii pe 
facebook cu emfază. Te-ai întâl-
nit de atâtea ori cu Monica Ba-
buc, cu Mihai Ghimpu, cu Corina 
Fusu pe la evenimente mondene, 
traininguri, ai făcut cu ei atâtea 
brainstorminguri, încât ești prea 
subiectiv. Eşti rupt de realitate.

Hai să-ți zic ceva despre viața 
adevărată. Ştiai că în Moldova 
sunt o grămadă de pensionari 
care primesc o pensie de 35 de 
euro? Te-ai gândit de câte ori o să 
mergi cu taxiul de banii aceștia? 
Cum, tu nu înțelegi de ce este în-
răit un om? Tu nu pricepi de ce 
este atât de nemulțumit că vine 
și rupe ușa Parlamentului? Capul 

Violența invizibilă 
şi ipocrizia analiştilor, 
bloggerilor, postacilor

tău nu pricepe de ce polițiștii care 
au salarii de zece ori mai mici ca 
ale tale nu au stat să apere cu 
propria viață Parlamentul? Te-aș 
trimite să muncești o săptămână 
în Piața Centrală ca să înțelegi. 
Apoi te-aș lăsa să discuți cu Mi-
hai Ghimpu, Vlad Plahotniuc sau 
Vlad Filat, să vedem cum o să le 
vorbești despre valori, despre 
morală… A spune că toți protes-
tatarii sunt provocatori, proruși și 
elemente criminale este mai mult 
decât o ipocrizie. Este o manipu-
lare cruntă.

Repet, violența este regre-
tabilă. Violența trebuie oprită. 
Violența nu-și are locul într-o so-
cietate civilizată. Doar că, ceea ce 
nu vor să spună analiștii, postacii, 
bloggerii este faptul că această 
violență a început de mult. Aceas-
tă violență a fost oarecum invizi-
bilă până acum. Ea a erupt pentru 
că, se pare, mămăliga poate ex-
ploda. Trebuie să fi m conștienți 
că primii au început să fi e violenți 
politicienii, deputații și oligarhii. 
Vorbesc de violența sărăciei la 
care au fost supuși cetățenii mol-
doveni când au dat șpagă la medic 
ca să nu moară. Violența umilirii 
când au îndurat foame ca să-i dea 
10 lei copilului să aibă ce mânca 
la școală. Violența corupției când 
au dat șpagă la primărie, poliție, 
grădiniță. Violența de a trăi în 
cea mai săracă țară din Europa, în 
timp ce ei, oligarhii, sunt cei mai 
bogați din Europa. Și la toate aces-
tea s-a mai adăugat violența de a-i 
scuipa pe oameni votând un Gu-
vern pe ascuns. Violența de a de-
pune jurământul noaptea, pitit de 
ochii lumii. Dacă nu erau aceste 
violențe ale politicienilor, astăzi 
nu vedeam violențe în fața Par-
lamentului. În loc să-i demonizați 
pe oameni, bine ar fi  să înțelegeți 
niște fenomene. Că dacă erau 
fericiți și sătui, nu veneau în fața 
Parlamentului.

VITALIE 
COJOCARI

opinii

JURNALIST, cojocari.rocojocari.ro

heartuniverseorg.wordpress.com

Din internet, la închisoare



Centrul pentru Jurnalism Inde-
pendent (CJI) a lansat, pe 22 

decembrie 2015, studiul „Măsu-
rarea percepţiei consumatorilor 
de media din R. Moldova asupra 
ştirilor social-politice”. În cadrul 
studiului, experţii Tamara Cără-
uş (R. Moldova) şi Ivan Godarsky 
(Slovacia) au analizat care sunt 
sursele media preferate de cetă-
ţenii din R. Moldova, percepţia 
nivelului de informare şi mani-
pulare,  precum şi preferinţele 
privind mass-media locală versus 
mass-media străină.

Potrivit rezultatelor stu-
diului, televiziunea este cea 
mai importantă sursă de ştiri 
socio-politice pentru 67% din 
respondenţi, fiind şi cea mai de 
încredere sursă pentru 68% din 
consumatorii media. Pe locul 
doi se situează media online cu 
26%, urmată de radio cu 5%. Tot-
odată, 22% dintre cei chestionaţi 
au încredere în media online, 
radioul bucurându-se de o în-
credere mai mică - de numai 4%. 
62% din respondenţi au declarat 
că sunt familiarizaţi cu terme-
nul de „manipulare” şi îl percep 
ca fiind ceva rău. Ei au definit 
diferenţa dintre manipulare şi 
propagandă ca o chestiune de 
grad şi intensitate, ultima fiind 
percepută ca o încercare mai 
intensă de a influenţa publicul. 
Totodată, doar 4% din respon-
denţi se consideră a fi manipu-
laţi de mass-media, în condiţiile 
în care 70 la sută au răspuns că 
presa manipulează. Oamenii sus-
ţin că la propagandă şi manipu-
lare recurge de cele mai multe 
ori mass-media din R. Moldova 
(77%), urmată de presa din Fede-

raţia Rusă (60%), România (50%) 
şi Ucraina (48%).

Potrivit experţilor, rezulta-
tele sondajului relevă un mesaj 
contradictoriu, mass-media ru-
sească fiind considerată cea mai 
de încredere, dar, în acelaşi timp, 
evaluată ca având probleme pro-
fesionale şi clasată pe locul doi 
în ceea ce priveşte manipularea. 
De asemenea, consumatorii de 
media au perceput diferenţe 
în instrumentele de propagan-
dă folosite de presa rusă şi cea 
americană. Respondenţii consi-
deră că presa din SUA foloseşte 
instrumentele de propagandă la 
fel de des ca Rusia, doar că mai 
puţin agresiv.

Rezultatele studiului mai 
arată că vorbitorii de limbă rusă 
iau mai întâi în considerare lim-
ba în care sunt difuzate infor-
maţiile, în timp ce pentru vorbi-
torii de limbă română criteriul 
lingvistic nu este determinant. 
De asemenea, pentru partici-
panţi termenul de mass-me-
dia străină are sensuri diferite. 
Pentru unii, mass-media străină 
este cea din alte ţări, pentru alţii 
- presa care din punct de vedere 
geografic e mai îndepărtată şi 
reflectă subiectiv realitatea din 
R. Moldova, iar a treia categorie 
defineşte drept „străină” doar 
mass-media care nu e nici ro-
mână şi nici rusă.

Studiul a fost realizat în baza 
a două cercetări (sondaj naţional 
şi focus-grupuri) efectuate de In-
stitutul de Marketing şi Sondaje 
IMAS-INC Chişinău la comanda 
CJI. Studiul a fost elaborat cu 
suportul financiar al Ambasadei 
SUA în R. Moldova.

Studiu CJI:

70% dintre consumatorii 
de media din R. Moldova 
susţin că presa manipulează

RDG

Un grup de producători de 
mere din R. Moldova a 

efectuat recent o vizită de stu-
diu în Polonia, unde au asistat 
la o transformare a merelor po-
loneze în mere moldoveneşti, 
pentru a fi exportate în Fede-
raţia Rusă. O astfel de schemă 
poate duce la impunerea unui 
nou embargou din partea au-
torităţilor ruseşti. Serviciul 
fitosanitar rusesc a şi solicitat 
informaţii despre produsele 
agroalimentare moldoveneşti 
care sunt supuse unui control 
special. În curând, experţi de la 
Rosselhoznadzor ar putea vizita 
R. Moldova, scrie agora.md.  

Unii producători de mere 
anunţă despre existenţa unei 
scheme, în care merele de ori-
gine poloneză primesc certifi-
cat de origine din R. Moldova, 
pentru a fi exportate în Belarus 
şi ulterior reexportate în Fede-
raţia Rusă.

Aceştia susţin că, „de vreo 
două săptămâni, s-a observat 
o stagnare pe piaţa noastră în 
vederea procurării merelor”. 
Motivul stagnării ar fi faptul că 
cumpărătorii procură mere din 

Polonia, unde marfa le este li-
vrată la un preţ mai redus decât 
cel oferit în R. Moldova. Astfel, 
câte 40-50 camioane pe zi plea-
că din Polonia spre Rusia.

Fiind într-o vizită în Polo-
nia, producătorii de fructe din 
Moldova au fost martori cum 
se încărcau mere poloneze spre 
Belarus, cu eticheta ce autentifi-
ca originea acestora din R. Mol-
dova, mai scrie agora.md.

Producătorii de mere care au 
vizitat Polonia sunt membri ai 
Asociaţiei Moldova-Fruct. Aceş-
tia s-au aflat în localitatea Zofi-
anow. Pe 14 ianuarie 2016, ei au 

văzut cum nişte antreprenori 
polonezi lipeau abţibilduri pe 
care era indicat că merele pro-
vin de la întreprinderea „Inter 
Treid” SRL din Bender.

Preşedintele Asociaţiei Mol-
dova Fruct, Iurie Fala, care a 
participat la această vizită de 
studiu, susţine că a sesizat au-
torităţile competente, pe acest 
caz. 

Dacă autorităţile din Fe-
deraţia Rusă vor demonstra 
existenţa acestei scheme de 
reexport al produselor polone-
ze din R. Moldova, atunci poa-
te fi aplicat un nou embargou 

asupra produselor agricole din 
ţara noastră. 

Totodată, Rosselhoznadzor 
a anunţat recent că autorităţile 
din Belarus oferă certificate fi-
tosanitare pentru volume mari 
de produse agricole care nu 
sunt specifice producătorilor 
din R. Moldova. Ulterior aceste 
produse „moldoveneşti” sunt 
exportate în Federaţia Rusă, se 
spune în comunicatul Serviciu-
lui fitosanitar rusesc.

Specialişti din Belarus şi din 
Federaţia Rusă sunt decişi să 
efectueze o inspecţie la între-
prinderile agricole din R. Mol-
dova, pentru a evita reexportu-
rile de produse agroalimentare 
din ţările asupra cărora a fost 
instituit embargou.

Rosselhoznadzor a solicitat 
ca ANSA să ofere date în privin-
ţa produselor agroalimentare 
recoltate în 2015 şi prognoza 
pentru 2016. 

În prezent doar anumite în-
treprinderi de la noi au dreptul 
să exporte produse agroalimen-
tare. Totodată, Rusia a insti-
tuit embargou la majoritatea 
produselor agroalimentare din 
ţările UE. Pentru a evita aceste 
restricţii multe produse primesc 
certificate de origine false şi/sau 
sunt reexportate prin Belarus.

Merele poloneze devin moldoveneşti, 
pentru a fi exportate în Federaţia Rusă

severstolici.ru

Emblema Rospotrebnadzor de pe uniforma angajaţilor instituţiei

dudette-please.tumblr.com

ALIONA CIURCĂ

Protestele din R. Moldova, de-
clanşate de alegerea prim-mi-

nistrului, sunt urmărite nu doar 
de media naţională, ci şi de cea 
străină. Astfel, diverse surse de 
informare au redat diferit imagi-
nea manifestaţiilor. 

Presa rusă s-a interesat în 
mod special de aceste evenimen-
te. Mai multe surse mediatice din 
Rusia au adus în vizor protestele 
de la Chişinău. 

„În prima zi, imediat după 
alegerea guvernului, între pro-
testatarii susţinători ai Platfor-
mei DA şi poliţiştii care păzeau 
clădirea Parlamentului a început 
o încăierare la una din intrările 
de serviciu. În urma câtorva cioc-
niri, câteva zeci de protestatari, 
susţinători ai platformei DA, au 
pătruns în sediu. Ciocnirile au 
făcut victime, fiind rănite 31 de 
persoane, inclusiv 27 de ofiţeri 
de poliţie, 11 dintre care au fost 
spitalizaţi. Procuratura Generală 
a deschis o anchetă privind revol-
tele”, menţionează, într-un arti-
col din 25 ianuarie, Ria Novosti, 
fără a preciza că printre protes-
tatari nu erau doar susţinători ai 
Platformei DA.

ROMÂNOFOBIA REVINE 
ÎN ACTUALITATE

„În cazul revoltelor din R. Mol-
dova vor intra trupele române 
şi administraţia românească, şi 
acesta va fi sfârşitul Moldovei 
independente”, se spune într-un 
reportaj pus pe post la Pervîi Ka-
nal. „Anume numirea foarte ra-
pidă a guvernului a şi fost ultima 
picătură. Acum, toate partidele 

de opoziţie insistă că protestul 
este paşnic, în Europa ne-am in-
tegrat deja, de aceea, putem cere 
doar un singur lucru – conduce-
rea să întoarcă capul şi să salveze 
ţara, altfel, în baza unor convenţii 
semnate acum câţiva ani, în urma 
revoltelor vor intra trupele româ-
ne şi administraţia românească. 
Acesta va fi sfârşitul Moldovei 
independente”, se spune în ma-
terialul jurnalistic difuzat pe 24 
ianuarie la canalul public rusesc 
de televiziune.

Radiovesti.ru, pe de altă parte, 
poziţionează evenimentele din 
Chişinău pe acelaşi segment cu 
cele din Kiev, susţinând că acestea 
ar fi un Maidan în oglindă. „Con-
fruntarea arată ca o minicopie a 
evenimentelor ucrainene de pe 
Maidan. De fapt, este o imagine 
în oglindă a Maidanului. Strada 
protestează împotriva guvernării 
pro-europene, împotriva preşe-
dintelui Timofti. Guvernul actual 
şi-a stabilit ca obiectiv cursul spre 
Occident, s-au strecurat chiar şi 
mesaje despre unirea cu Româ-

nia, în general, Moldova a deve-
nit un satelit ascultător al UE. 
Dar, dintr-o dată, oamenii s-au 
pronunţat împotriva acestei căi. 
Şi, cel mai sediţios, protestatarii 
au început să vorbească despre 
aderarea la Uniunea Vamală”, 
menţionează portalul rus în arti-
colul „Maidanul invers: motivele 
protestelor din Moldova”.

CEALALTĂ PARTE 
A MONEDEI

În acelaşi articol se spune că, în 
R. Moldova, puterea ar fi con-
struită pe principiul urii faţă de 
Rusia. „Dar, este în interesul po-
liticienilor europeni să păstre-
ze configuraţia veche pentru a 
preveni inversarea crescândă a 
balanţei spre Rusia. Acesta ar fi 
eşecul întregii euro-politici din 
Moldova, care este construită 
pe principiul „la putere poate fi 
oricine, dacă este împotriva Ru-
siei”. Ca urmare, ţara este guver-
nată de oligarhi”, se mai spune în 
articol. 

Pe de altă parte, sursele 
media europene au reflectat 
protestele într-un mod mai 
special. Unele surse dezvăluie 
că prim-ministrul moldovean 
este unul pro-european, iar 
manifestanţii protestează îm-
potriva acestuia, simpatizând 
forţele pro-ruse. Ulterior, mai 
mulţi cetăţeni moldoveni au 
atenţionat media, cum ar fi eu-
ronews sau bbc, despre aceste 
erori, iar unele ştiri au fost re-
editate.

Totuşi, a rămas un număr 
mare de articole care păstrează 
aceleaşi accente.

„Parlamentul a aprobat gu-
vernul pro-european al fostului 
ministru al Tehnologiei, Pavel 
Filip, cu 57 de voturi din tota-
lul de 101. El a promis legături 
mai strânse cu Europa. Opozi-
ţia pro-rusă a boicotat votul”, 
spune euronews.

Şi sursele franceze de infor-
mare au vorbit despre proteste, 
de la Le monde până la Figaro 
sau www.media-presse.info.

Ultimul citează: „Manifes-
tanţii au intrat în parlament, 
după aprobarea de către de-
putaţi a numirii unui politician 
pro-european în post de pre-
mier”. Articolul este intitulat 
„Oamenii nu vor un prim-mi-
nistru european şi invadează 
parlamentul”.

Şi presa italiană s-a refe-
rit la acţiunile din Chişinău. 
Site-ul www.tgcom24.media-
set.it titrează: „Manifestanţi 
filoruşi asaltează Parlamentul 
la Chişinău”.

Ziarul britanic The sun a 
scris, în legătură cu Moldova, 
că protestele ar însemna ma-
nifestarea urii la adresa unui 
prim-ministru pro-UE.

Protestele în presa internațională

ziarul de gardă

În timpul protestelor din 20 ianuarie, 31 de persoane, inclusiv 27 de 
poliţişti, au fost traumatizate

2  I  STOP FALS! Nr. 3, 28 ianuarie 2016



ANATOLIE EŞANU

Presa online câştigă tot mai 
mult teren pe piaţa media. 

Ziarele şi posturile TV, care an-
terior dominau spaţiul informa-
ţional, s-au adaptat din mers şi 
şi-au mutat şi ele o parte de con-
ţinut pe internet. Însă, pe lângă 
paginile web ale posturilor TV 
sau ale ziarelor, au apărut nu-
meroase aşa-zise portaluri de 
ştiri - site-uri ce oferă deseori în 
timp real informaţii text şi mul-
timedia.

Unele dintre aceste site-
uri s-au consacrat de-a lungul 
timpului prin transparenţă şi 
politică editorială echidistan-
tă, altele, majoritatea lansate 
recent, produc un conţinut ce 
favorizează anumite partide po-
litice. Totodată, unele portaluri 
de ştiri îşi fac publice numele 
proprietarilor şi autorilor mate-
rialelor jurnalistice chiar pe pa-
gina lor, pe când altele ascund 
aceste informaţii, iar articolele 
postate nu sunt semnate.

CUI APARŢIN CELE MAI 
VECHI ŞI CELE MAI VIZITATE 

PORTALURI DE ŞTIRI

Unul dintre cele mai vechi şi 
populare portaluri de ştiri din 
R. Moldova este moldova.org. 
Din informaţiile postate chiar 
pe moldova.org aflăm că por-
talul a fost lansat în februarie 
1997 de către Vlad Spânu (pe 
atunci diplomat la Ambasada 
RM din Washington) şi Sergey 
Chapkey (pe atunci preşedin-
tele ONG-ului din SUA Rule 
of Law Foundation), servind 
drept portal de ţară şi pagină 
oficială a Ambasadei R. Mol-
dova la Washington. În ultimii 
ani site-ul este susţinut finan-
ciar de National Endowment 
for Democracy (NED) şi este 
administrat de către Asociaţia 
„Sud-Est Junior”, fondată şi 
condusă de jurnalista Oxana 
Greadcenco.

Conform registrelor „Mold-
Data”, domenul noi.md este în-
registrat de „MLD Media” SRL, 
condusă de Constantin Burghiu. 
Printre acţionari se află mai 
multe firme controlate de fostul 
candidat la primăria capitalei 
din partea Partidului Comu-
niştilor, Vasili Chirtoca: „Daac 
Hermes Grup” SA, ÎCS „Amatic” 
SRL, SC „Daac System Integra-
tor” SRL, SC „Ratibor” SA, SRL 
„Antares”, „Solar Internatio-
nal” SRL. 

Un alt site de ştiri foarte po-
pular în online-ul din Moldova 
este unimedia.info. Portalul 
este, în prezent, proprietate a 
companiei „Miraza” SRL, fon-
dată şi condusă de jurnalistul 
Cristian Jardan. Unimedia.info 
a fost cumpărat de Cristian Jar-
dan, în decembrie 2014, de la 
„Interact Media” SRL. Conform 
datelor de la Camera Înregis-
trării de Stat (CÎS), proprietarii 
„Interact Media” sunt Dumitru 
Ciorici, Tudor Darie, Sergiu Ga-
luşca, Vasile Galuşca şi „New 
Media Grup” SRL, firmă care a 
lansat portalul unimedia.info 
în 2005 şi care este fondată de 
aceleaşi patru persoane. În pre-
zent din portofoliul „Interact 
Media” face parte un alt portal 

Transparenţa şi stăpânii portalurilor de știri
de ştiri, agora.md, dar şi site-ul 
ea.md.

Printre cele mai accesate 
portaluri de ştiri de la noi este 
şi point.md. Acest site repre-
zintă mai mult un agregator 
de ştiri, majoritatea articolelor 
fiind preluate de la alte institu-
ţii media. Point.md este deţinut 
de omul de afaceri Dumitru Vo-
loşin, prin Simpals, companie 
care deţine şi alte site-uri, pre-
cum forum.md, 999.md, mama.
md sau play.md.

Foarte activ pe piaţa me-
dia online este şi site-ul des-
chide.md, deţinut de compa-
nia „Open” SRL. Proprietarul 
„Open” SRL este Sorin Bucă-
taru, jurnalist care în trecut a 
fost angajat al mai multor in-
stituţii media. Printre acestea 
Pro TV Bucureşti, Prime TV 
sau Jurnal TV.

Independent.md este deţi-
nut de Alexandru Cozer, prin 
intermediul „Industrie-Media” 
SRL, al cărui fondator este. De 
asemenea, Cozer este fonda-
tor şi unul dintre cei mai activi 
membri ai Platformei „Demni-
tate şi Adevăr”.

Un site de ştiri foarte accesat 
şi care se adresează în special ti-
nerilor este diez.md. Portalul a 
fost înregistrat de „Onixmedia” 
SRL în 2013. Unic fondator şi 
conducător al „Onixmedia” este 
jurnalistul Alexandru Lebedev. 
Informaţiile referitoare la fon-
datori, conducerea redacţiei şi 
reporteri sunt afişate chiar pe 
diez.md la rubricile „Despre” şi 
„Contact”.

Portalul de limbă rusă news-
maker.md dezvăluie informaţi-
ile despre echipa de jurnalişti, 
sursele de finanţare şi firma 
proprietară chiar pe pagina lor. 
Astfel, aflăm că redacţia news-
maker.md este formată din foştii 
jurnalişti de la „Коммерсант-
Молдова”, redactor-şef fiind  
Vladimir Soloviov. Tot el este şi 
fondatorul „News Maker” SRL, 
firma ce deţine portalul. 

SITE-URI DE ŞTIRI 
CU PROPRIETARI

IMPLICAŢI POLITIC

Politics.md şi democracy.md 
sunt înregistrate de „Intellect 
Group” SRL, firmă al cărei fon-
dator şi conducător este Ian 
Lisnevschi. Totodată, Lisne-
vschi este conducătorul Aso-
ciaţiei Obşteşti „Garlem”, cea 
care a organizat mitingul de 
susţinere a lui Vlad Plahotniuc 
la funcţia de premier pe 13 ia-
nuarie 2016. Tot „Garlem” este 
cea care urma să organizeze 
mitingul de susţinere a gu-
vernului Filip pe 24 ianuarie, 
concomitent cu protestul an-
tiguvernamental organizat de 
Platforma „Demnitate şi Ade-
văr”, Partidul Nostru şi PSRM. 
Ulterior, mitingul a fost amâ-
nat, „pentru a nu da vreo oca-
zie provocatorilor să genereze 
dezordine sau haos”, conform 
declaraţiei „Garlem”.

Portalul onlinemoldova.md, 
potrivit datelor nic.md, este în-
registrat de „Tellus” SRL, care, 
conform datelor Camerei Înre-
gistrării de Stat, aparţine Alionei 
Chiseliov, soţia lui Serghei Chi-
seliov, preşedintele filialei Bălţi 
a Partidului Democrat, ex-can-
didat din partea aceluiaşi partid 

la postul de primar de Bălţi la 
alegerile locale din 2015. Chise-
liov mai deţine şi portalul balti-
online.md, dar şi site-ul de ştiri 
sportive moldova.sports.md.

Şi Igor Volniţchi, ex-con-
silier şi purtător de cuvânt al 
ex-premierului Vlad Filat, este 
proprietar de site-uri de ştiri. 
„Poliexpert” SRL, compania 
de consultanţă şi promovare 
la care Volniţchi, împreună cu 
Lilia Gurez, este fondator, ges-
tionează trei portaluri de ştiri: 
tribuna.md, dedicat domeniu-
lui politic, curentul.md, portal 
generalist, şi shok.md, cu infor-
maţii din showbiz. Toate aceste 
site-uri oferă chiar pe paginile 
lor informaţii despre compania 
deţinătoare, adresa şi conduce-
rea redacţiei. 

PRESA LUI DODON

Potrivit datelor ÎS „MoldData”, 
site-ul tsn.md, apropiat Partidu-
lui Socialiştilor, este înregistrat 
de compania „Exclusiv Media” 
SRL, al cărei fondator este depu-
tatul socialist Corneliu Furculiţă. 
Conducătorul „Exclusiv Media” 
SRL este Petru Burduja, care, la 
rândul său, este, alături de Dumi-
tru Ciubaşenco, fondator la o altă 
instituţie media, „ПАНОРАМА 
ДЧ” SRL (pagina web pan.md). 
Tot „Exclusiv Media” SRL aparţi-
ne şi site-ul aif.md (Аргументы 
и факты в Молдове). Petru Bur-
duja a fost candidat la funcţia 
de deputat pe listele PSRM, iar 
în prezent este vicepreşedinte-
le fracţiunii PSRM din Consiliul 
Municipal Chişinău. 

Printre instituţiile media 
partenere indicate pe tsn.md se 
regăsesc şi actualitati.md şi Re-
plika. Pagina actualitati.md este 

înregistrată de Iuri Vitneanski, 
şi el consilier municipal PSRM, 
iar replika.md este înregistrată 
de un oarecare Roman Fiodorov, 
anterior membru al tineretului 
comunist, filiala Bălţi. 

SPUTNIKUL KREMLINULUI 
ŞI OGLINDA LUI ŞOR

Site-ul sputnik.md aparţine 
Agenţiei Internaţionale de In-
formaţii „Россия Сегодня”, 
fondată prin decret preziden-
ţial de preşedintele Federaţiei 
Ruse, Vladimir Putin, în 2013. 
Din imperiul media „Россия 
Сегодня” face parte şi Agenţia 
Internaţională de Informaţii 
„Sputnik”, care activează ex-
clusiv în afara Federaţiei Ruse 
şi care are reprezentanţe în 
zeci de ţări. În Moldova, site-ul 
sputnik.md este înregistrat de 
„Rossiya Segodnya” SRL, al că-
rei reprezentant este Vladimir 
Novosadiuc. Acesta, împreună 
cu soţia sa, Rita Ţvic, sunt şi 
cei care au intermediat prelu-
area Euro TV şi Alt TV, în vara 
anului 2014, de către omul de 
afaceri şi actualul primar de 
Orhei, Ilan Şor. Rita Ţvic este 
fondatoarea „Klassika Media” 
SRL, care, la rândul ei, este fon-
datoare la „Media Resurse” SRL 
şi „Alternativ-TV” SRL, gestio-
narele Euro TV şi Alt TV.

Activitatea primarului de 
Orhei, Ilan Şor, este oglindită în 
cele mai mici detalii şi pe site-ul 
oglindamd.info, înregistrat şi 
deţinut oficial de Iurie Mihalco, 
tot el redactor-şef al site-ului. 
Pe oglindamd.info sunt postate 
mai multe postări elogioase la 
adresa lui Ilan Şor, de susţine-
re a guvernului Filip, dar şi de 
critică a protestelor antiguver-

namentale şi a organizatorilor 
acestora.

MESAJUL LUI ROMAN 
MIHĂEŞ ŞI SITE-URILE LUI 

GABRIEL CĂLIN

În ultimele luni, au apărut mai 
multe site-uri de ştiri cu pro-
prietari mai mult sau mai puțin 
cunoscuţi, dar care au, în linii 
mari, aceeaşi politică editorială. 
Majoritatea ştirilor plasate pe 
aceste portaluri relatează pozi-
tiv activitatea PD şi critică opo-
nenţii acestuia. Un astfel de site 
este mesaj.md. Acest portal nu 
dezvăluie cine sunt jurnaliştii 
care postează ştirile şi nici cine 
este redactorul-şef sau propri-
etarul. Singurul lucru indicat la 
„Contacte” este o adresă de e-
mail, mesaj@mesaj.md. Din da-
tele ÎS „MoldData”, însă, aflăm 
că mesaj.md a fost înregistrat 
de Roman Mihăeş, analist poli-
tic cunoscut datorită prezenţe-
lor sale la diverse talk-show-uri 
televizate.

Printre cele mai noi site-uri 
de ştiri este today.md. Potrivit 
site-ului nic.md al ÎS „MoldDa-
ta”, today.md este înregistrat 
de jurnalistul Gabriel Călin. Cu 
aceeaşi adresă de e-mail este 
înregistrat şi site-ul moldova24.
info, doar că pe numele Dianei 
Punga (soţia lui Gabriel Călin). 
Un alt portal înregistrat de Ga-
briel Călin este livenews.md, so-
ţia sa fiind redactor-şef, potrivit 
informaţiilor din secţiunea 
„Contacte” a site-ului. Spre de-
osebire de mesaj.md, site-urile 
gestionate de Gabriel Călin fac 
publice adresa redacţiei şi nu-
mele jurnaliştilor care lucrează 
la aceste instituţii. Gabriel Călin 
şi site-urile sale s-au remarcat 

în ultimele luni prin critica dură 
la adresa Platformei „Demnitate 
şi Adevăr”, dar şi a altor actori 
politici.

PORTALURI DIFERITE, 
CONŢINUT SIMILAR, 

PROPRIETARI ŞI AUTORI 
NECUNOSCUŢI

În categoria site-urilor care se 
pliază pe aceeaşi politică edito-
rială sunt alte câteva portaluri 
noi. Comun tuturor acestor si-
te-uri este faptul că-şi ascund 
deţinătorii şi autorii de ştiri. Pe 
paginile lor nu este postată nici 
măcar adresa redacţiei. De obi-
cei, la „Contacte” este trecută 
doar o adresă de e-mail. Aceste 
site-uri postează, în mare parte, 
aceleaşi ştiri, modificând, une-
ori, doar titlul.

Un astfel de site este argu-
mentul.info. La „Contacte” este 
indicată doar o adresă de e-mail, 
iar la numărul de telefon indicat 
ne-a răspuns un bărbat care a 
spus că nu are nicio legătură cu 
jurnalismul şi cu argumentul.
info. Multe din materialele pos-
tate pe această pagină web sunt 
preluări ale unor texte postate 
pe alte site-uri similare sau scri-
se de bloggeri care susţin Parti-
dul Democrat. 

Şi site-ul stirimd.net pare să 
aibă proprietari şi autori care-şi 
ascund identitatea. La telefonul 
indicat la înregistrarea site-ului 
ne-a răspuns o femeie care ne-a 
spus că nu cunoaşte nimic des-
pre acest site. Adresa de e-mail 
înscrisă la înregistrarea site-ului 
este haydavay@gmail.com, iar 
numele administratorului este 
HayDavay Davay. Adresa folosită 
la înregistrare este str. Ştefan cel 
Mare 1 din Bălţi. Aceeaşi adresă, 
Ştefan cel Mare 1, doar că din 
Chişinău, a fost folosită la înre-
gistrarea site-ului puterea.info. 
Şi în acest caz a fost folosit un 
număr de telefon al unei persoa-
ne care nu are nimic în comun cu 
site-ul. Pe puterea.info nu există 
nicio informaţie despre redacţie 
sau proprietari, doar o adresă de 
e-mail, putereamd@gmail.com. 
La fel e şi în cazul infomoldova.
net, unde este trecută doar o 
adresă de email, infomoldova.
net@gmail.com, şi un număr de 
telefon din Danemarca.

Şi abcnews.md nu dezvă-
luie detalii despre proprietari 
sau echipa redacţională, ştirile 
postate aici fiind anonime. Pe 
site e făcută publică doar adresa 
office@abcnews.md. De pe nic.
md, însă, aflăm că site-ul a fost 
înregistrat de „ABC - Noi Instru-
mente de Comunicare”, fondat 
de Iulian Berco şi condus de 
Ludmila Lopotenco. Berco a fost 
purtător de cuvânt al lui Marian 
Lupu pe când liderul PD ocupa 
funcţia de preşedinte interimar 
al R. Moldova. Ulterior, Berco a 
fost director general „Ştiri Media 
TV” SRL, fondator al Publika TV. 
Cu aceeaşi adresă de e-mail ca şi 
abcnews.md este înregistrat şi 
site-ul evenimentul.md, pe nu-
mele Inei Juminschi, în prezent 
jurnalistă la politics.md. De pe 
pagina acestui portal aflăm că 
„Evenimentul” este un proiect 
lansat şi gestionat de Asociaţia 
Naţională a Ziariştilor din Mol-
dova, despre care, însă, motoa-
rele de căutare nu dau nicio in-
formaţie.Gabriel Călin

argumentul.info

Ian Lisnevschi
youtube.com

Roman Mihăeş
ipn.md

wildshark.co.uk/colaj: zdg

Câteva titluri de știri de pe site-urile mesaj.md, putere.info. stirimd.net și abcnews.md 

STOP FALS!  I  3Nr. 3, 28 ianuarie 2016



Publicarea acestui supliment este posibilă datorită ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu refl ectă în mod nece-
sar poziţia USAID sau a Guvernului SUA. Suplimentul a fost realizat în cadrul Campaniei media împotriva informaţiei false şi tendenţioase, desfăşurată de Asociaţia Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) 
şi Asociaţia Telejurnaliştilor Independenţi din Moldova (ATVJI), cu suportul programului „Parteneriate pentru o Societate Civilă Durabilă în Moldova”, implementat de FHI 360.

Asociatia Telejurnalistilor Independenti

din R. Moldova

ȘTIRI

Kremlinul a califi cat drept 
„inacceptabil” refuzul Chi-

şinăului de a permite intrarea 
pe teritoriul R. Moldova a unor 
jurnalişti ruşi care voiau să re-
lateze despre protestele de la 
Chişinău. Purtătorul de cuvânt 
al Preşedinţiei ruse, Dmitri Pes-
kov, a declarat că „orice limitare 
a libertăţii de expresie, a activi-
tăţii presei (…) este inacceptabi-
lă”, scrie europalibera.org. 

Declaraţiile au fost făcute 
după ce, pe 21 ianuarie, auto-
rităţile R. Moldova au trimis 
îndărăt de pe aeroportul Chişi-
nău cel puţin cinci ziarişti din 
Rusia, spunând că ei nu şi-ar fi  

putut justifi ca scopul sosirii în 
Moldova. 

Unul dintre cei cinci avea 
deja interdicţie de intrare în R. 
Moldova, aplicată pe cinci ani. 
Presa a scris că au fost expul-
zaţi în special ziarişti TV, dar 
agenţia de presă de stat TASS 
susţinea că şi fotoreporterul 
său, Stanislav Krasilnikov, nu 
a fost acceptat să intre în R. 
Moldova. În criticile sale, pur-
tătorul de cuvânt al lui Putin, 
Dmitri Peskov, a spus că spe-
ră ca Moldova să nu ajungă să 
îngrădească libertatea presei 
ruse în aceeaşi măsură ca veci-
na ei, Ucraina. 

Kremlinul critică refuzul 
Chişinăului de a permite intrarea 

în Moldova a unor ziarişti ruşi

mediakritika.by

 

Scopul propagandei este 
să asigure dominarea re-

ală a unuia sau mai multor 
grupuri sociale de persoane 
asupra întregii societăţi. De 
obicei, acest scop este reali-
zat prin metode simbolice, cu 
utilizarea unor tehnici şi in-
strumente imorale, iar uneori 
chiar respingătoare.

Mediakritika.by l-a solicitat 
pe Ales Antipenko, şeful grupu-
lui de monitorizare al „Asocia-
ţiei Jurnaliştilor din Belarus”, 
să numească cele mai impor-
tante tehnici şi mijloace de 
propagandă. Dacă va cunoaşte 
cele 14 semne ale propagandei, 
omul va putea deosebi infor-
maţia veridică de cea trunchia-
tă, adică de propagandă.

1. Denaturarea informaţiei 
şi crearea unei imagini plau-
zibile, dar false, a imaginii lu-
mii, prin utilizarea minciunii, 
falsifi cării şi prin substituirea 
conceptelor.

2. Accentuarea. Este o me-
todă care mizează pe apelul 
către autorităţi, religii, istorie 
şi alte surse, pentru a confi r-
ma mesajele propagandiste. 
Aici sunt incluse şi link-urile 
către publicaţiile şi site-urile 
străine non-existente, cuvin-
tele, „dovezile” martorilor, 
utilizarea rezultatelor unor 
„sondaje”. Sau utilizarea re-
zultatelor predeterminate ale 
unor sondaje on-line, realiza-
te  cu suportul spectatorilor şi 
telespectatorilor.

3. Prezentarea evenimentelor 
într-o lumină alb-negru. Să ne 
amintim un banc vechi. Ştirile  
TV. Crainicul spune: „În Statele 
Unite sunt ucişi negri, în Am-
sterdam se organizează parade 
gay, în Japonia a avut loc un cu-
tremur, în Ucraina se desfăşoa-
ră marşul bandero-fasciştilor... 
Iar în Belarus e timp frumos”.

4. Ascunderea faptelor care 
distrug mesajul propagandis-
tic, precum şi selectarea in-
formaţiei prezentate.

5. Distragerea și sustragerea 
atenţiei de la problemele reale 
şi actuale. Axarea concentra-
ţiei pe subiecte neimportan-
te, irelevante.

6. Defăimarea și „umili-
rea” adversarilor, privarea de 
dreptul la cuvânt a oamenilor 
care au o opinie critică.

7. Utilizarea unor preju-
decăţi și stereotipuri, pri-
mitivizarea unor situaţii şi 
relatarea ca fiind un subiect 
absurd a faptelor ce prezintă 
obiectul unui atac de propa-
gandă.

8. Utilizarea unui vocabular 
speci� c, a unor clişee, instiga-
re la ură, agăţarea unor eti-
chete, ignorarea principiilor 
eticii jurnalistice.

9. Utilizarea intrigilor şi 
dramatizarea cu scopul de a 
atrage spectatorul de partea 
celor în folosul cărora este în-
treprinsă propaganda.

10. Intensificarea situaţi-
ei. Crearea unui sentiment 
de anxietate, pericol, frică, 
isterie sau, dimpotrivă, sen-
timent de euforie, mândrie 
pentru putere, pentru sis-

temul economic şi politic al 
ţării. Un element important 
al acestei metode este culti-
varea imaginii duşmanului şi 
demonizarea lui.

11. Tendinţa de a transfor-
ma o serie de mesaje propa-
gandiste în obiecte de credin-
ţă sau în reacţii emoţionale 
subconştiente (automatisme 
de propagandă). Nivelarea 
şi blocarea capacităţii de a 
avea o atitudine critică atât 
faţă de realităţi, cât şi faţă de 
produsele media. Bunăoară, 
oamenii din perioada sovieti-
că, precum şi mulţi bieloruşi 
din prezent, erau siguri că în 
ziare nu pot fi publicate nea-
devăruri.

12. Cultivarea unei imagini 
pozitive a celui, în interesul 
căruia se face propagandă. 
Prezentarea acestuia drept 
o sursă de adevăr, un om cu 
calităţi morale deosebite, di-
ferite aptitudini profesionale, 
perspicacitate sau chiar geni-
alitate.

13. Crearea în domeniul 
informării a unei situaţii do-
minante a temelor mass-media 
care fac propagandă. Mono-
polizarea mass-media. Cen-
zură explicită sau implicită. 
Autocenzura jurnaliştilor.

14. Marginalizarea unor 
medii de informare alternative 
prin limitarea distribuţiei lor, 
a abonamentelor, discrimina-
re economică, persecutarea 
jurnaliştilor independenţi şi 
restricţionarea accesului la 
informaţie.

Tradaptare de OLGA BULAT

14 semne ale propagandei, 
pe care trebuie să le cunoască fi ecare

Consiliul de Presă solicită 
jurnaliştilor din R. Moldo-

va să dea dovadă de profesi-
onism şi să informeze corect 
cetăţenii, într-un moment 
crucial pentru R. Moldova.

„Momentele cruciale prin 
care trece acum R. Moldova 
sunt un examen important 
şi pentru mass-media. E de 
datoria noastră profesio-
nală să informăm cetăţenii 
onest, echidistant, actual şi 
obiectiv asupra evenimen-
telor, purtând în acest sens 
o responsabilitate etică şi 
respectându-ne onoarea 
profesională, care ne solici-
tă să servim interesul public 
şi nu interesele partidelor 
şi ale politicienilor. Suntem 
conştienţi de faptul că atât 
mass-media, cât şi societatea 
în întregime, sunt polarizate 
şi împărtăşesc opinii diferite, 
dar propriile noastre opinii 
sau poziţii redacţionale nu 
pot prevala asupra dreptului 

cetăţenilor la o informare 
corectă. Condamnăm tentati-
vele de a pune presa în servi-
ciul unor interese politice şi 
acţiunile care au un caracter 
de cenzurare sau de blocare 
a activităţii mass-media. Le 
reamintim tuturor că presa 
liberă este una dintre cele 
mai importante valori de-
mocratice şi niciun motiv nu 
este suficient pentru a expli-
ca tentativele de încătuşare a 
acesteia. 

Facem apel către toţi co-
legii noştri jurnalişti să dea 
dovadă de profesionism şi 
respect pentru normele de-
ontologice jurnalistice, să nu 
admită manipularea şi dezin-
formarea societăţii, să reflec-
te corect protestele fără a-şi 
asuma rolul de instigator, să 
manifeste un comportament 
care să pună în valoare presa 
ca instrument democratic”, 
se spune în mesajul Consiliu-
lui de Presă.

APEL LA PROFESIONISM

Ales Antipenko, şeful grupului de monitorizare al „Asociației Jurnaliştilor 
din Belarus”, ne spune cum pot fi  depistate semnele propagandei

euroradio

semneletimpului.ro

Chiar dacă uneori simţim 
că suntem manipulaţi şi 

înşelaţi, nu ştim exact cum 
să reacţionăm şi ce ar trebui 
să facem în astfel de situa-
ţii. Pentru a ne construi un 
scut de apărare împotriva 
mesajelor manipulatoare şi 
a ne păstra controlul asupra 
noastră, asupra propriilor 
gânduri şi asupra situaţiei, 
scriitoarea de succes şi con-
sultant de management, Brett 
Blumenthal,oferă câteva sfa-
turi pe care le putem urma în 
acest sens.

Ea atrage atenţia asupra 
faptului că este important 
să preiei frâiele propriei tale 
vieţi, încercând să prioritizezi 
ceea ce este important pentru 
tine.

Blumenthal mai susţine 
că oricare ar fi  opiniile sau 
preferinţele noastre, acestea 
trebuie să fi e expuse atât faţă 
de sine, cât şi faţă de cel care 
încearcă să te manipuleze. 

Acestea trebuie enunţate clar, 
hotărât, fără a avea impresia 
că celălalt va intui ceea ce 

vrei tu de fapt.
Dacă ai obiceiul de a te 

baza foarte mult pe aprobări-

le altora, este cazul să renunţi 
la el, deoarece este o metodă 
prin care, fără să îţi dai sea-
ma, te laşi condus de cei căro-
ra le ceri părerea.

Foarte important este să 
înveţi cum să spui „NU”, dacă 
ai observat că ai probleme 
în a refuza anumite lucruri, 
noteazăMensXP. Fixează-ţi 
propriile limite în ceea ce pri-
veşte favorurile pe care le faci 
celorlalţi, cu atât mai mult cu 
cât acest obicei îţi afectează 
orarul sau chiar viaţa.

În descoperirea situaţiilor 
în care eşti manipulat, oricare 
ar fi  împrejurările în care se 
petrec acestea, este extrem 
de important să realizezi, 
mai întâi de toate, că cineva 
sau ceva încearcă să te forţe-
ze să îţi schimbi atitudinile şi 
credinţele. Tocmai pentru că 
intenţiile ascunse ale mani-
pulatorilor sunt uneori difi cil 
de descoperit şi, de asemenea, 
este greu să îi faci pe aceştia 
să le recunoască, devine vi-
tal să învăţăm să ne apărăm 
în faţa mesajelor pe care le 
transmit.

Câteva metode prin care te poţi apăra de manipulatori

foaienationala.ro

După ce presa a scris că, în 
ajunul votării noului gu-

vern, liderul PLDM, Vlad Filat, 
ar fi  telefonat din penitenciar 
colegilor săi de partid, pentru 
a-i determina să voteze, pe 
26 ianuarie, fi ind escortat în 
sala de judecată, Filat, solicitat 
de jurnaliști, a declarat că re-
gretă decizia celor 8 deputați 
liberal-democrați care au 
semnat pentru candidatura 
lui Vladimir Plahotniuc, iar 
ulterior pentru cea a lui Pavel 
Filip. „Regret foarte mult”, 
atât a reușit să spună Filat, în 
momentul în care era escortat 
dintr-o sală în alta a Judecăto-
riei Buiucani.

Totodată, Filat a fost întrebat 
și dacă este adevărat că i-a su-
nat pe acei deputați. „Sunați-i, 
vă rog, pe fi ecare din cei 8 în 
parte”, a fost mesajul liderului 
PLDM, care, anterior, prin inter-

mediul avocaților a respins ca-
tegoric zvonurile incriminate.

Ulterior, avocatul acestuia 
Igor Popa a transmis integral 
mesajul lui Filat: „Nu am co-
municat cu nimeni din cei 8 
deputați care au votat Guver-
nul Filip. În acest sens, rog să 
fi e întrebați fi ecare pentru a 
confi rma acest fapt. Mesajul 
meu constant transmis a fost 
de unitate și păstrare a echipei 
și partidului”.

În aceeași zi, deputatul 
PLDM Ștefan Creangă a de-
clarat că „decizia noastră de 
a vota un guvern este strict 
legată de necesitatea evitării 
în acest moment a alegeri-
lor anticipate și a catastrofei 
economice și sociale pe care 
le-ar aduce acestea”, preci-
zând că „nu are nicio legătu-
ră cu situația în care se afl ă 
președintele PLDM”. 

„Telefonul stricat” 

4  I  STOP FALS! Nr. 4, 28 ianuarie 2016


