
 

 
 

       
 

This study is made possible by the generous support of the American people through the 

United States Agency for International Development (USAID), under the Moldova Civil 

Society Strengthening Program (MCSSP), implemented by FHI 360. The contents are the 

responsibility of authors and do not necessarily reflect the views of USAID, the United 

States Government or FHI 360. 

 
 
 

 
 

       
 

 

 

 

 

STUDY 

 

„The Evolution of local press in 

Moldova 1990-2010” 
 

Summary 
 

 

 

 

 

Author: Association of Independent Press (API) 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

Introduction  

 

The situation and development of local print media in the Republic of Moldova has not 

been studied in detail so far, in recent years this subject being addressed briefly, without a 

thorough analysis of the conditions of work of provincial newspapers, of the problems 

faced by editorial boards and possible solutions. Lack of serious documentation hampers 

the formulation of advocacy agenda to promote public media policies or well-reasoned 

legislative amendments that would lead to the development of local press. 

 

The study “Evolution of local press in Moldova during 1990-2010” represents a 

general research of the stages of development of local print media, providing information 

on the founders and year of foundation, circulation and number of employees. Also, the 

study evaluates the problems of local print media and solutions the managers (directors, 

editor-in-chief) of newspapers and representatives of founders see. The paper contains 

chapters: “State local press”, “Private local press”, “Print media in ATU Gagauzia Yeri” 

and “Print media in the eastern region of the Republic of Moldova”. Study findings will 

be used in the development of the Advocacy Agenda of the Association of Independent 

Press (API) for 2011-2012 and in the formulation of public policy proposals in the field 

of media, of legislative amendments to improve the situation and promote independent 

local press development. 

 

The study was conducted within the project “Developing study and analysis of the 

capacity of API”. The data and information, included in the study, were collected from 

October to December, 2010 by 15 operators. Most directors/editors-in-chief of local 

newspapers of the Republic Moldova, including of UTA Gagauzia and Transnistrian 

region, as well as representatives of local public administration which publish periodicals 

from public money were questioned. 

 

 

 



 

 

Chapter I 

 

STATE LOCAL PRESS 

 

The tradition of publishing state periodicals comes from 1940, when the Communist 

Party of the MSSR laid the basis for local newspapers published from public money. 

Even up until now, state newspapers of Orhei or Soroca have the front page “Founded in 

1940”. 

 

Today, 22 periodicals, founded by 22 district/municipal councils, are published in the 

Republic of Moldova (except for ATU Gagauzia and Transnistria). All state newspapers 

are issued weekly, usually on Friday. State newspaper circulation is less than that of local 

private newspapers. Only three of 17 public local newspapers have a marketing policy. 

Provision of advertising services does not seem to be a priority for state local 

publications. 

Problems, faced by state local newspapers state, differ from those of private publications. 

For example, poor tax policy (a headache No.1 for the managers of private newspapers) 

is not found in the list of problems, identified by editors-in-chief of newspapers, funded 

from public budgets. First, they mentioned low salaries, low volume of advertising, lack 

of company car etc. 

 

State and private local newspapers complain that they lack professional journalists, but 

young graduates from journalism faculties avoid them. High prices for printing and 

media distribution services also impoverish state newspapers editorial offices, and small 

circulation is due to the fact that people are not interested in reading the press. 

 

Most editors-in-chief of publications, issued from public money, have no solutions to 

problems they encounter and left the question: “How the problems of local press can be 

solved?” unanswered. Respondents believe that some of their problems could be solved 

by allocating additional financial resources from the budget. 

 

Chapter II 

  

PRIVATE LOCAL PRESS 

 

Profile of private local newspapers in 2010 

 

API has proposed the directors of private newspapers to answer a special questionnaire 

on publication profile. Out of 21 private newspapers, issued in the Republic of Moldova 

at district and regional levels on December 1, 2010 (except ATU Gagauzia and 

Transnistria), the directors of 20 private newspapers responded to the questionnaire of 

API. 

 

Asked about the reasons for the foundation of the newspaper, ten directors mentioned 

“the need to fill the information gap in the district/region”. Five newspapers have 

appeared on local media market to give the inhabitants an “alternative to the existing 



 

 

periodical”. Only five newspaper directors were guided by the desire to “make money 

from the media business”. 

 

Most local publications (14 of 20) had received or are receiving grants from foreign 

donors. Main supporters of the local press were or are the Soros Foundation – Moldova, 

the U.S. Embassy in the Republic of Moldova and the East Europe Foundation (formerly 

the Eurasia Foundation). Newspapers managers state that grants from foreign donors 

have contributed greatly to the development of their newspapers, usually from 30% to 

50% of newspaper publishing expenses during a year. 

 

 

Problems of private local newspapers 

 

Tax policy. Managers of private local newspapers believe that the tax policy, promoted 

by the state, regarding periodicals hampers the development of local publications that 

have a more unsteady economic situation than national ones. State tax policies have 

negative effects on periodicals. In 2010, through an amendment to the Tax Code, 

newspapers were obliged to pay local tax of 5% from the revenues, collected from 

delivery of advertising services. 11 of 20 local private newspapers were obliged to pay 

taxes (local taxes) for advertising placement. 

 

Press distribution. Local press is affected unfavorably by the State Enterprise “Posta 

Moldovei”, the main press distribution company, especially in rural areas. Mostly, 

newspapers have to accept discriminatory tariffs and contractual provisions, imposed in 

the absence of transparency and without any bilateral negotiations. At the same time, 

postal services are not qualitative, rural subscribers often have their newspapers home 

delivered a few days late. A solution to this problem would be the creation of an 

alternative press distribution network, but such a network requires significant investments 

that private newspapers cannot afford. Another solution is to subsidize the costs of local 

press distribution by the state. 

 

Quality and cost of printing. Poor quality of printing, offered by printing offices in the 

Republic of Moldova, as well as high prices for these services, is another serious problem 

of local press, identified by newspaper managers. Today, provinces have no modern 

printing office and the quality of services, offered by the existing printing offices (the 

ratio between the price paid by the editorial office and final quality of printing), does not 

stand up to scrutiny. 

 

Lack of journalists. Another urgent problem for the local press is the lack of staff, 

especially the “deficit” of young journalists who could propose new editorial solutions to 

promote the development of the newspaper. Thus, in the last 20 years, for example 

dozens of persons from Rezina and Soldanesti districts were enrolled in the Faculty of 

Journalism, but after graduation none of them has returned in the country. Meanwhile, a 

part of journalists with work experience cannot give up mentality of the journalist of the 

Soviet period, when the press was in the service of the party. 

 



 

 

Readers’ crisis. Slow decrease in the interest of rural inhabitants for print media is 

another problem that concerns not only local newspapers, but the media in general. 

Managers of private local newspapers believe that both civil society and the state could 

contribute to increasing public interest in print media. 

 

Chapter III 

 

PRINT MEDIA IN ATU GAGAUZIA 

 

Print media in the Autonomous Territorial Unit of Gagauzia (Gagauz Eri) develops 

slowly, being the target of confrontations between local political leaders and economic 

problems. Private apolitical newspapers have not become a business in the autonomy, 

despite the efforts made by editorial teams, local media market being dominated by state 

newspapers. 

 

Currently, in Gagauzia nine weeklies are issued - four state newspapers, three private 

newspapers and two periodicals, founded by community-based organizations. Gagauz 

language newspaper “Ana Sösü”, published by poet Fiodor Zanet in Chisinau, is 

distributed once a month free of charge in the region. The newspaper “Acik Ghioz”, one 

of the first periodicals in Gagauzia, is also issued in the autonomy 2-3 times a year, which 

however failed to overcome financial difficulties. 

 

Private press in Gagauz Yeri is in a more difficult situation than the state press. If in 

Ungheni, Balti, Soroca, Cahul, Rezina and other towns private newspapers represent a 

relatively profitable business, surpassing state publications in all chapters (circulation, 

sales, design, etc.), then in Gagauzia private newspapers are on the verge of survival. 

 

Chapter IV 

 

PRINT MEDIA IN THE EASTERN DISTRICTS OF THE REPUBLIC OF 

MOLDOVA (TRANSNISTRIA) 

 

At least one newspaper of the district/town committee of Communist Party was published 

in every district on the left bank of the Nistru River, as well as in other territorial-

administrative units of the Moldavian SSR during the Soviet period. In 1990-1991, the 

print media in Transnistria passed into the ownership of district and town Soviets. At the 

same time, in the context of the Transnistrian conflict, newspapers became propaganda 

tools in the hands of leaders of self-proclaimed republic. If in the early 1990s on the right 

bank of the Nistru river state press obtained a relative editorial freedom and bashfully 

tried to get rid of journalism of Soviet origin, then in Transnistria the situation has 

undergone no substantial changes, except for “deadly enemy”, which is not capitalism 

from West, but “nationalism” from Chisinau. 

 

Transnistrian authorities not only continued publishing state newspapers, inherited from 

the Communist Party of MSSR, but have also founded, over the years, several new 

periodicals, funded from the public budget. Thus, there are three types of state 

newspapers in the Transnistrian region – “republican newspapers” (distributed in all six 



 

 

districts on the left bank of the Nistru river), newspapers of district and town soviets 

(distributed within a district/town) and newspapers of ministries and institutions (as a 

rule, distributed free of charge to employees of these institutions). 

 

Private print media, founded by natural persons or LTDs (Limited Liability Companies), 

is represented in the region by advertising and entertainment newspapers, but also by 

some socio-political newspapers, critical towards leaders of self-proclaimed republic. 

 

Conclusions 

 

In the early 90's of last century, local newspapers existing at that moment in the Republic 

of Moldova were rewritten, the majority having changed their names and having been 

transferred from the guardianship of district committees of the Communist Party to the 

subordination of district councils. At that time, local public authorities preferred to take 

control of periodicals, providing, however, a certain editorial freedom to editorial teams. 

 

The first private local newspapers appeared in 1995 in response to the censorship, 

imposed by the Democratic Agrarian Party, in power at the time. During 1996-1999, 

dozens of private local publications appeared on the media market in the country. Boom 

of the private local press was determined by the support, provided to teams of journalists 

detached from district publications by foreign donors, especially by the Soros Foundation 

– Moldova. 

 

In 2000-2002, some private local newspapers were closed because they had no 

motivation to obtain profit and were dependent on financial injections from donors who 

have programs on supporting independent press. At the same time, the administrative-

territorial reforms (creation of counties, then their liquidation and returning to districts) 

affected the relative stability that private newspapers had obtained on the local media 

market. Starting with 2003, private press had to face disloyal competition on the part of 

regional newspapers, re-established during government of Communist Party (PCRM) and 

supported financially, logistically and morally by local authorities. In some cases, private 

newspapers were intimidated by local leaders and discriminated by postmen on the 

territory, where they boycotted subscription campaigns by order of the district 

administration. 

 

Despite the insistence of civil society and the recommendations of the European 

structures, the Communist Party opposed the denationalization of state-owned/local 

public periodical publications, arguing its position by the need to inform citizens of the 

“voice of local authorities”. The situation changed after July 29, 2009, when the Alliance 

for European Integration (AEI) came to power. Thus, on September 17, 2010, Parliament 

adopted the Law no. 221 on Denationalization of Public Periodical Publications, which 

provides for the methods of privatization or reorganization of periodical publications 

funded from public funds. The law entered into force on February 12, 2011, and de-facto 

denationalization of over 25 state-owned local newspapers could take place by the end of 

next year. Directors of private newspapers welcome the adoption of the Law on 

Denationalization of Public Periodical Publications, hoping that, in such a way, disloyal 



 

 

competition on the local media market will disappear, and local authorities will allocate 

available financial resources for the media in a transparent manner. 

 

Managers of private local newspapers believe that the tax policy, promoted by the state, 

regarding periodicals hampers the development of local newspapers that have a more 

unsteady economic situation than national ones. Given the role of the media in ensuring 

the citizens’ constitutional right to information and strengthening a democratic society, 

managers of local private newspapers believe that the state should guarantee favorable 

conditions for the development of media institutions. An effective tool to support the 

press by the state would be the exemption of periodicals from paying value-added tax 

(VAT) for advertising, at least for a certain period (e.g., for five years). Also, the state 

could subsidize some administrative costs, distribution costs, printing and subscriptions 

for youth, community centers and budgetary institutions. 

 

Local press is disadvantaged in relations with the State Enterprise “Posta Moldovei”, the 

main press distribution company, especially in rural areas. Mostly, newspapers are forced 

to accept discriminatory tariffs and contractual provisions, imposed in the absence of 

transparency and without any bilateral negotiations. According to directors of local 

newspapers, subsidies for distribution would significantly ease the financial burden of 

editorials and would significantly contribute to the development of local press. 

 

 

Poor quality of printing, offered by printing offices in the Republic of Moldova, as well 

as high prices for these services, is another serious problem of local press. Today, 

provinces have no modern printing office and the quality of services, offered by the 

existing printing offices (the ratio between the price paid by the editorial office and final 

quality of printing), does not stand up to scrutiny. Managers of newspapers believe that 

the state should provide for strategies to boost investment in the printing industry, 

possibly to subsidize the printing of newspapers. 

 

Another especially urgent problem for the local press is the lack of staff. Especially, the 

“deficit” of young journalists, who could propose new editorial solutions to promote the 

development of the newspaper, is felt. Directors of newspapers see the following 

solution: to attract young graduators from Faculty of Journalism in editorial board of 

local newspapers, by setting special scholarships, offered within public-private 

partnerships or from foreign donors.  

 

There are extremely few socio-political newspapers in the Transnistrian region of the 

Republic of Moldova and which develop slowly, being the target of attacks and 

persecutions from the regional authorities. The main problem of private newspapers on 

the left bank of the Nistru River is limited access to public information and political and 

economic pressure on the part of the authorities. Another problem is disloyal competition 

on the part of state newspapers, generously supported by public authorities. Editorial 

boards in the region lack not only professional journalists, but also designers, advertisers. 

Directors of private newspapers are reluctant to the future of independent media in the 

region. Their pessimism is understandable - Tiraspol regime has no intention to quit 



 

 

funding official press and hampers the development of newspapers which disseminate the 

views other than the official ones. 

 

 

 



 

 
 

      Programul Consolidarea Societăţii Civile în Moldova  
 

 

 

Elaborarea acestui studiu a fost posibilă graţie ajutorului generos al poporului american 

oferit prin intermediul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), în 

cadrul Programului FHI 360 Consolidarea Societăţii Civile în Moldova (MCSSP). 

Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă în mod necesar poziţia USAID, 

Guvernului SUA sau FHI 360. 

 

 

 
 
 

 
 

       
 

 

 

 

 

STUDIU 

 

„Evoluţia presei locale din Moldova 

în perioada anilor 1990-2010” 
 

 

 

 

 

 

 

Autor: Asociaţia Presei Independente (API) 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

Chişinău 2011 
Introducere  

 

Situaţia şi evoluţia presei scrise locale din Republica Moldova nu a fost studiată detaliat 

până acum, în ultimii ani acest subiect fiind abordat sumar, fără o analiză minuţioasă a 

condiţiilor de activitate a ziarelor din provincie, a problemelor de care se ciocnesc 

redacţiile şi a posibilelor soluţii. Lipsa unei documentări serioase îngreunează formularea 

agendei de advocacy pentru promovarea unor politici publice de media sau a unor 

amendamente legislative bine argumentate care ar duce la dezvoltarea presei locale. 

 

Studiul „Evoluţia presei locale din Moldova în perioada anilor 1990-2010” reprezintă 

o cercetare generală a etapelor de dezvoltare a presei scrise locale, oferind informaţii 

despre fondatori şi anul fondării, tiraje şi numărul de angajaţi. De asemenea, studiul 

evaluează problemele presei scrise locale şi soluţiile pe care le văd managerii (directorii, 

redactorii-şefi) ziarelor şi reprezentanţii fondatorilor. Lucrarea este structurată în patru 

capitole: „Presa locală de stat”, „Presa locală privată”, „Presa scrisă din UTA Gagauz 

Yeri” şi „Presa scrisă din raioanele de est ale Republicii Moldova”. Concluziile studiului 

vor fi utilizate la elaborarea Agendei de advocacy a Asociaţiei Presei Independente (API) 

pentru anii 2011-2012 şi la formularea propunerilor de politici publice în domeniul mass-

media, a amendamentelor legislative pentru ameliorarea situaţiei şi favorizarea 

dezvoltării presei locale independente. 

 

Studiu a fost realizat în cadrul proiectului „Dezvoltarea capacităţilor de studii şi analize a 

API”. Datele şi informaţiile incluse în studiu au fost colectate în perioada octombrie-

decembrie 2010 de 15 operatori. Au fost chestionaţi majoritatea directorilor/redactorilor-

şefi ai ziarelor locale din Republica Moldova, inclusiv din UTA Găgăuzia şi regiunea 

transnistrieană, dar şi reprezentanţii administraţiilor publice locale care editează din banii 

publici publicaţii periodice.     

 

 

 



 

 

Capitolul I 

 

PRESA LOCALĂ DE STAT 

 

Tradiţia editării publicaţiilor periodice de stat se trage încă din anii 1940, atunci când 

Partidul Comunist din RSSM a pus bazele presei locale editate din banii publici. Gazetele 

de stat din Orhei sau Soroca au şi astăzi scris pe prima pagină „fondat în 1940”.  

 

Până la declararea independenţei Republicii Moldova, practic în fiecare raion era editat 

cel puţin un ziar local de stat. Până la începutul anilor `90, publicaţiile locale erau 

„organe de presă” ale comitetelor raionale/orăşeneşti de partid, iar redactorii-şefi erau 

confirmaţi în funcţie la plenarele comuniştilor. În perioada 1990-1992, ziarele au ieşit de 

sub controlul Partidului Comunist, fiind reînregistrate ca organe de presă ale Consiliilor 

raionale (municipale), iar redactorii-şefi erau confirmaţi prin hotărârile Sovietului 

Suprem al RSSM.  

 

În anul 1998, odată cu iniţierea reformei administrativ-teritoriale (crearea judeţelor şi 

lichidarea raioanelor) au fost desfiinţate şi ziarele de stat, însă nu a fost prevăzut un 

mecanism de deetatizare a publicaţilor editate de consiliile raionale sau orăşeneşti. În 

rezultat, majoritatea ziarelor locale de stat şi-au sistat activitatea, iar în unele cazuri 

echipele redacţionale au fondat ziare private. În anul 2003, după revenirea la putere a 

comuniştilor, la iniţiativa ex-preşedintelui Vladimir Voronin, ziarele raionale finanţate 

direct de administraţiile publice locale au fost redeschise în majoritatea raioanelor. 

Iniţiativa lui Voronin a fost criticată atât de societatea civilă, cât şi de înalţi demnitari 

europeni. În octombrie 2004, reprezentantul OSCE pentru libertatea presei, Miklos 

Haraszti, în cadrul vizitei sale în Moldova, a declarat: “Conceptul unei prese sprijinite din 

bani publici este incompatibil cu democraţia avansată. Ca o minimă condiţie, numărul 

unor asemenea ziare nu trebuie să crească şi nu trebuie să existe discriminare 

administrativă sau economică (publicitate) faţă de presa independentă. Nu e nevoie de a 

restabili aşa-zisele “gazete raionale”, adică ziarele plătite de administraţiile locale”
1
. 

 

Autorităţile nu au ţinut cont de recomandările reprezentantului OSCE pentru libertatea 

presei şi au investit milioane de lei pentru editarea ziarelor de stat. În 2006, autorităţile 

publice municipale şi raionale (cu excepţia municipiului Chişinău) au alocat pentru 

„dezvoltarea publicaţiilor periodice locale sau regionale” 3504,9 mii lei
2
. Dacă să luăm ca 

bază această cifră, atunci timp de şapte ani (2003-2010) s-au cheltuit mai bine de 24 

milioane de lei pentru editarea presei de stat. „Nu există criterii stricte şi obiective 

aplicate egal pentru toată mass-media la obţinerea sprijinului financiar din partea statului. 

Mai multe ziare raionale, finanţate nontransparent din bani publici, acoperă în mare parte, 

în mod unilateral, necesităţile informaţionale ale majorităţii politice”, se spune în raportul 

„De la implementarea PAUEM la elaborarea de politici”, elaborat de Consorţiumul 

                                                 
1
 Raportul “Libertatea de exprimare şi informare în Republica Moldova”// Centrul pentru Jurnalism 

Independent - Chişinău, 2005 
2
 Lazur D. Milioane de lei pentru „dezvoltarea” ziarelor docile.//Revista analitica "Mass-Media în 

Moldova". – Chişinău, 2006 



 

 

Euroforum din care făceau partea cele mai importante organizaţii obşteşti din Republica 

Moldova
3
.  

 

Astăzi, în Republica Moldova (cu excepţia UTA Gagauzia şi Transnistria) sunt editate 22 

publicaţii periodice fondate de consiliile raionale/municipale. Este vorba de „Farul 

Nistrean” (Rezina), „Cuvântul Liber ST” (Străşeni), „Drapelul Muncii” (Anenii Noi), 

„Meridian Ocniţa” (Ocniţa), „Realitatea” (Soroca), „Călăraşii” (Călăraşi), „Curierul 

de Leova” (Leova), „Curierul de Cantemir” (Cantemir), „Câmpia Glodenilor” 

(Glodeni), „Eveniment actual” (Râşcani), „Meleag natal” (Briceni), „Curierul de 

Edineţ” (Edineţ), „Pasul Nou” (Donduşeni), „Patria mea” (Făleşti), „Plai sângereian” 

(Sângerei), „Голос Бэлць” şi „Vocea Bălţiului”(Bălţi), „Prier” (Ştefan Vodă), 

„Căuşenii” (Căuşeni), „Plai Orheian” (Orhei), „Drapelul” (Floreşti) şi „Свет” 

(Taraclia). 

 

17 manageri/redactori-şefi ai ziarelor locale fondate de autorităţile publice locale au 

acceptat să răspundă la întrebările prezentului studiu. Fondatori exclusivi ai acestor 

publicaţii sunt consiliile raionale/municipale. Nouă ziare raionale au fost înfiinţate încă în 

perioada sovietică, până în 1991, pe când opt publicaţii au văzut lumina tiparului în 

perioada 2003-2005, după reanimarea presei de stat.   

 

Potrivit respondenţilor, în anul 2010 consiliile raionale/municipale au alocat pentru 

editarea ziarelor sume cuprinse între 50 mii şi peste 400 mii lei. Astfel, cinci ziare au 

primit 50.000-150.000 lei, trei publicaţii au primit 150.000-250.000 lei, patru ziare – 

250.000-350.000 lei, iar două – peste 400000 lei anual. Redactorul-şef al ziarului 

„Meleag Natal” a declarat că din 2009 publicaţia pe care o conduce nu a primit alocaţii 

băneşti de la administraţia publică locală, aflându-se la autofinanţare. Doi redactori au 

refuzat să ne comunice suma alocaţiilor pentru anul 2010.  
 

 
 

                                                 
3
 Fruntaşu, Iu. şi Kovali, O. De la implementarea PAUEM la elaborarea de politici // Ediţia I, Chişinău, 

Cartier, 2006 



 

 

Redactorii a două publicaţii afirmă că sursele financiare alocate de la buget acoperă 

integral costurile de editare. În cazul celorlalte 15 ziare, statul acoperă, în medie, 65-70 la 

sută din cheltuielile de editare, restul fiind acoperite din vânzări şi publicitate. 

 

 
 

De obicei, redacţiile ziarelor locale de stat au un număr mic de angajaţi. Cinci publicaţii 

au în echipă până la patru angajaţi, zece gazete – de la cinci la opt angajaţi, iar două ziare 

numără mai mult de zece angajaţi.  

 

 
 

Toate ziarele de stat apar săptămânal, de obicei, în ziua de vineri. Majoritatea (15) sunt 

tipărite în format A3, doar „Curierul de Edineţ” şi „Pasul nou” – în format A4. 11 

publicaţii apar în patru pagini, cinci – în opt pagini şi numai un ziar are 12 pagini 

(„Голос Бэлць”).  

 



 

 

Tirajul ziarelor de stat este mai mic comparativ cu cel al gazetelor locale private. În anul 

2010, şapte ziare au declarat un tiraj săptămânal de până la 1000 de exemplare, şase – un 

tiraj de 1000-2000 exemplare, pe când patru – un tiraj de 2000-4000 de exemplare. 

Publicaţia periodică de stat cu cel mai mare tiraj în 2010 a fost „Свет”, cu 3921 

exemplare, urmat de „Meleag natal”, cu 3500 de exemplare, şi „Farul nistrean”, cu circa 

3100 de exemplare. Nicio publicaţie periodică locală de stat nu este membră a Biroului 

de Audit al Tirajelor.  

 

 
 

Ponderea tirajului distribuit prin abonare este superioară vânzărilor cu amănuntul. Astfel, 

14 ziare locale publice sunt distribuite prin abonamente în proporţie de la 80% până la 

100% din tiraj, trei ziare – de la 50% până la 80% din tiraj. Redactorii-şefi de la 14 ziare 

locale publice au declarat că toate instituţiile de stat sau bugetare din raion (întreprinderi 

de stat, primării, şcoli etc.) sunt abonate la ziar, pe când reprezentanţii a trei publicaţii au 

spus că în teritoriu sunt unele instituţii bugetare care nu primesc ziarul finanţat din 

bugetul raionului.  

  



 

 

 
 

Şapte ziare acoperă între 70% şi 90% din spaţiul editorial cu informaţii despre activitatea 

Consiliului raional, patru publicaţii – până la 50 la sută, iar şase – între 10 şi 40%. 

 

 
 

Doar trei din 17 ziare locale publice dispun de o politică de marketing. Prestarea 

serviciilor de publicitate nu pare să fie o prioritate pentru publicaţiile locale de stat. În 

2010, volumul încasărilor din publicitate s-a cifrat, în medie, la 40.000-50.000 de lei. În 

acelaşi timp, două ziare au obţinut mai puţin de 15.000 lei din vânzarea spaţiului 

publicitar.  

 

Criza economică a afectat editarea a 11 publicaţii locale publice, numărul abonaţilor şi 

volumul de publicitate reducându-se simţitor. Unul dintre redactor a recunoscut că a fost 

nevoit să recurgă la concedieri. În acelaşi timp, respondenţii au remarcat majorarea 

costurilor de editare a ziarului (serviciile tipografice şi de distribuţie etc.), pe când 

consiliile raionale au redus alocaţiile de la buget.  

 



 

 

Redactorii ai 12 ziare locale de stat consideră că au o dotare tehnică satisfăcătoare, pe 

când şase afirmă că echipamentul pe care-l utilizează este neperformant şi învechit.  

 

Opt respondenţi afirmă că duc lipsă în primul rând de jurnalişti profesionişti. Agenţii de 

publicitate şi designerii sunt la fel la mare căutare în presa locală de stat, opt şi, respectiv, 

şapte redactori de ziare ne-au spus că duc lipsă de aceşti specialişti. Trei respondenţi 

susţin că ar avea nevoie de analişti-nejurnalişti.  

 

Opt redactori sunt siguri că presa scrisă locală va evolua în următorii ani, pe când şapte 

consideră că va stagna. Doi directori de ziare nu au putut spune care va fi viitorul presei 

locale.  

  

 
 

Problemele cu care se confruntă ziarele locale de stat diferă de cele ale publicaţiilor 

private. De exemplu, politica fiscală defectuoasă (bătaia de cap nr.1 pentru managerii 

gazetelor private) nu se regăseşte în lista problemelor identificate de redactorii-şefi ai 

ziarelor finanţate din bugetele publice. În primul rând, aceştia au menţionat salariile mici, 

volumul mic de publicitate, lipsa automobilului de serviciu etc. 

 

Ziarele locale de stat ca şi cele private se plâng că duc lipsă de jurnalişti profesionişti, iar 

tinerii absolvenţi ai facultăţilor de jurnalism îi ocolesc. Preţurile ridicate la serviciile de 

tipar şi de distribuţie a presei sărăcesc şi redacţiile ziarelor de stat, iar tirajele mici sunt 

puse pe seama cetăţenilor care nu sunt interesaţi să citească presa.  

 

Majoritatea redactorilor-şefi ai publicaţilor editate din banii publici nu au soluţii pentru 

problemele de care se ciocnesc şi au lăsat fără răspuns întrebarea: „Cum pot fi soluţionate 

problemele presei locale?”. Cei care au răspuns, cred că o parte din problemele lor ar 

putea fi soluţionate prin alocarea resurselor financiare suplimentare de la buget.   

 

Deetatizarea presei locale publice    

 



 

 

La 17 septembrie 2010, Parlamentul a aprobat Legea nr. 221 privind deetatizarea 

publicaţiilor periodice publice, care prevede modalităţile de privatizare sau reorganizare a 

publicaţiilor periodice publice. Legea a fost publicată în „Monitorul Oficial” la 12 

noiembrie 2010 şi a intrat în vigoare la 12 februarie 2011. Articolul 6 al legii prevede că 

publicaţia periodică publică poate fi deetatizată prin: a) reorganizare în monitor oficial al 

raionului, municipiului sau al unităţii teritoriale autonome Găgăuzia; b) privatizare; c) 

lichidare. 

 

Potrivit Legii nr. 221 privind deetatizarea publicaţiilor periodice publice, în termen de 

şase luni Guvernul este obligat să aducă actele sale normative în concordanţă cu 

prevederile noii legi şi să asigure reexaminarea şi anularea actelor normative ce contravin 

legii.  

La întrebările prezentului studiu au fost rugaţi să răspundă şi reprezentanţi ai editorii 

ziarelor locale de stat – secretari ai consiliilor raionale şi municipale din 17 raioane în 

care se editează o publicaţie periodică din banii publici. Întrebaţi de ce Consiliul raional a 

decis să fondeze o publicaţie periodică, majoritatea au răspuns: „pentru a informa 

detaliat locuitorii raionului despre activitatea Consiliului raional”, despre problemele 

social-economice, situaţia din agricultură, învăţământ etc. Rareori, argumentul invocat a 

fost că, la momentul fondării ziarului, în raion nu se edita nicio publicaţie periodică.  

  

11 fondatori ai ziarelor locale de stat consideră că publicaţia finanţată de la bugetul public 

i-a ajutat în mare măsură să-şi atingă scopurile pe care şi le-au propus iniţial. Pe de altă 

parte, şase editori nu sunt mulţumiţi de activitatea ziarului, pe motiv că are un tiraj mic şi, 

respectiv, puţini cititori. 

 

Nouă din 17 respondenţi nu sunt mulţumiţi de prevederile Legii privind deetatizarea 

publicaţiilor periodice. Pe de altă parte, cinci reprezentanţi ai consiliilor raionale salută 

adoptarea legii în cauză, pe când trei recunosc că încă nu au studiat-o.  

 

 
 



 

 

Majoritatea oficialilor locali (13 din 17) sunt de părerea majoritatea consilierilor raionali 

„nu vor permite” lichidarea sau privatizarea ziarelor locale de stat, aşa cum prevede 

Legea privind deetatizarea publicaţiilor periodice. Ei spun că autorităţile publice deja au 

alocat resurse financiare pentru editarea ziarelor în 2011, iar deetatizarea ar putea fi 

decisă, în cel mai bun caz, de noua componenţă a consiliului, în vara sau toamna anului 

2011. Pe de altă parte, patru respondenţi consideră judicioasă propunerea de a transforma 

ziarul local în „Monitor Oficial” al raionului. Argumentul: editarea unei foi bilunare sau 

lunare ar necesita mai puţine resurse financiare bugetare.       

  

 
 

Din 2008, Consiliul raional Teleneşti tipăreşte publicaţia bilunară oficială cu titlul de 

„Monitorul de Teleneşti”. Gazeta este distribuită în calitate de supliment la ziarul privat 

regional „Cuvântul”. În paginile publicaţiei sunt publicate deciziile Consiliului raional, 

dispoziţiile preşedintelui raionului, informaţii despre activitatea aparatului preşedintelui, 

structurile subordonate Consiliului Raional şi alte documente oficiale. 

 

„Monitorul de Teleneşti” poate servi ca exemplu pentru alte raioane. În primul rând, 

autorităţile raionului cheltuiesc 65.000 lei pentru editarea publicaţiei, de 3-5 ori mai puţin 

decât în raioanele vecine, banii economisiţi fiind direcţionaţi pentru implementarea unor 

proiecte sociale. În al doilea rând, în „Monitorul Oficial” sunt publicate doar hotărâri şi 

decizii, nu şi materiale de promovare şi agitaţie în folosul partidelor politice, 

reprezentanţii cărora conduc raionul.   

 

 

 

 

 

 

 

 

Capitolul II 



 

 

 

PRESA LOCALĂ PRIVATĂ 

 

Presa locală în perioada 1991-1995 

 

Până la declararea independenţei Republicii Moldova, în fiecare raion al ţării apărea cel 

puţin un ziar local, distribuit pe teritoriul raionului sau al oraşului în care era editat ziarul. 

Publicaţiile periodice în cauză se aflau sub tutela Partidului Comunist din RSSM, fiind 

organe de presă ale comitetelor raionale sau orăşeneşti ale partidului şi având rolul de 

propagator al sistemului sovietic.  

 

Prin hotărârea nr. 3463 din 31 august 1989 despre modul de punere în aplicare a Legii 

RSS Moldoveneşti "Cu privire la revenirea limbii moldoveneşti la grafia latină", 

Parlamentul R. Moldova a stabilit că în anii 1989-1993 trebuie să fie creată „baza 

tehnico-materială a poligrafiei (…), reutilarea şi adaptarea mijloacelor de imprimat 

existente pentru tipărirea  ziarelor, revistelor şi a altor materiale în limba 

moldovenească cu caractere latine”. O bună parte din ziarele locale au început să fie 

tipărite în grafia latină abia după proclamarea independenţei Republicii Moldova, la 27 

august 1991, din cauza lipsei tiparniţelor cu grafie latină.   

 

În 1988, pe lângă Comitetul de stat pentru edituri, poligrafie şi comerţul cu cărţi al RSS 

Moldova a fost creată Asociaţia „Periodica”, prin intermediul căreia statul subvenţiona 

ziarele raionale. Membri ai asociaţiei erau redactorii-şefi ai publicaţiilor periodice locale 

de stat. Consiliul Asociaţiei „Periodica” decidea distribuirea banilor de la buget pentru 

redacţiile ziarelor locale în funcţie de necesităţile acestora. Astfel, ziarele au fost scoase 

de sub controlul financiar direct al autorităţilor locale. Deşi redactorii-şefi erau mulţumiţi 

de activitatea asociaţiei, în 1991, primul Parlament al Republicii Moldova a decis 

lichidarea Asociaţiei “Periodica” şi finanţarea directă de la bugetele raionale a 

publicaţiilor periodice locale. 

 

În anii 1990-1992 presa locală a trecut printr-o restructurare cardinală. În primul rând, 

ziarele au scăpat de sub tutela Partidului Comunist, care fusese scos în afara legii de 

primul Parlament al Republicii Moldova. În al doilea rând, gazetele locale au fost 

reînregistrate, majoritatea schimbându-şi titlurile şi patronii. De exemplu, „Cuvântul 

comunist” (Teleneşti), după reînregistrare, avea scris pe prima pagină „Vocea gliei”, 

„Iscra” (Râşcani) – „Vatra străbună”, „Slava muncii” (Şoldăneşti) – „Noutăţile 

meleagului”, „Calea lui Octombrie” (Kutuzov) – „Baştina” etc. 

 

Dacă în statele ex-socialiste ca Polonia, Cehia, Ungaria etc., la începutul anilor `90, presa 

editată de Partidul Comunist a fost deetatizată, echipa redacţională devenind, de regulă, 

proprietarul publicaţiei periodice, atunci în Republica Moldova partidele au preferat să 

ţină sub control ziarele locale. În rezultat, fondatorul ziarelor locale cu titluri noi sau 

vechi a devenit, în majoritatea cazurilor, consiliul raional sau consiliul orăşenesc. O 

excepţie de la regulă este ziarul „Farul Nistrean” din Rezina care în urma reînregistrării a 

avut doi fondatori: executivul raional (50%) şi colectivul redacţiei (50%).    

 



 

 

În primii ani de la proclamarea independenţei Republicii Moldova, presa privată locală 

întârzia să apară. În primul rând, jurnaliştii angajaţi la publicaţiile raionale se bucurau de 

o anumită libertate editorială comparativ cu perioada sovietică, când cenzura şi comenzile 

politice se aflau la ordinea zilei. Fondatorul nu dicta direct politica editorială, deşi 

autorităţile publice locale se regăseau frecvent în paginile ziarului. În al doilea rând, 

procesele social-politice complexe de la începutul anilor `90, dar şi lipsa cunoştinţelor şi 

tradiţiei în editarea ziarelor, au frânt avântul unor ziarişti sau oameni de afaceri de a 

fonda o publicaţie periodică privată locală. Altfel spus, presa locală încă nu era concepută 

ca o afacere în Republica Moldova.  

 

Anul 1995 a fost de cotitură pentru presa locală. Alegerile locale din acel an au fost 

câştigate, în mare parte de reprezentanţii Partidul Democrat Agrar din Moldova (PDAM), 

care un an mai devreme obţinuseră majoritatea în Parlamentul Republicii Moldova. Fiind 

un partid de factură bolşevică, agrarienii şi-au subordonat ziarele care, în ultimii patru 

ani, de bine-de rău, se poziţionaseră ca publicaţii care promovau democraţia şi libertatea 

de exprimare.   

 

Tudor Iaşcenco, pe atunci redactor-şef al ziarului „Farul Nistrean”, îşi aminteşte că în 

1995, redacţiile ziarelor locale au fost supuse unui val de epurare de cadre. „Mulţi 

ziarişti, chiar colective întregi, s-au pomenit fără lucru. Aceste acţiuni, într-un fel, au 

condiţionat apariţia la Rezina, Nisporeni, Cimişlia şi în alte raioane a presei private, 

independente de autorităţi. Cele mai multe echipe însă s-au conformat noilor patroni şi 

exigenţe, pierzând în mare parte entuziasmul şi interesul de odinioară, iar publicaţiile – 

autoritatea şi popularitatea tradiţională
4
”, afirmă Tudor Iaşcenco. 

 

Lansarea în 1994 a Programului Media a Fundaţiei Soros-Moldova poate fi considerat un 

factor determinant care a contribuit la apariţia ziarelor locale private. Programul Media 

oferea asistenţă publicaţiilor independente prin donaţii de echipamente şi de hârtie de 

ziar. În acel an, beneficiari ai programului au fost 22 de ziare şi reviste din Chişinău. 

„Consiliul (Fundaţiei Soros-Moldova – n.a.) a ajuns la concluzia că programul a fost 

oportun, constituind un sprijin important pentru presa din Moldova
5
”, se spune în raportul 

anual al Fundaţiei Soros Moldova pentru anul 1994.  

 

Informaţia despre suportul oferit de Fundaţia Soros-Moldova publicaţiilor periodice 

independente a ajuns şi în provincie, motivându-i în special pe jurnaliştii din redacţiile 

ziarelor care au intrat în conflict editorial cu autorităţile locale agrariene. Astfel, Soros-

Moldova a donat echipament primelor două ziarele locale private de informaţii şi opinii – 

„Business Info” (Cimişlia), fondat la 3 mai 1995, şi „Cuvântul” (Rezina), fondat la 29 

noiembrie 1995.  

 

„Cuvântul” a apărut în semn de protest faţă de cenzura agrarienilor. În 1995, liderii din 

Rezina ai PDAM, câştigând alegerile, au încercat să instituie control total asupra politicii 

editoriale a ziarului raional „Farul Nistrean”. Redactorul-şef Tudor Iaşcenco nu a acceptat 

condiţiile acestora şi a fost concediat. Instanţa de judecată l-a restabilit în funcţie, dar 

                                                 
4
 Iaşcenco T. Criza presei locale şi aprofundarea vaccuului informaţional.//Revista analitica "Mass-Media 

în Moldova" – Chişinău, 1999.  
5
 Raportul de activitate a Fundaţiei Soros-Moldova pentru anul 1994 – Chişinău, 1995. 



 

 

jurnaliştii au preferat să fondeze un ziar privat, neangajat faţă de autorităţi şi partidele 

politice
6
. Cinci din cei şase jurnalişti angajaţi la „Farul Nistrean” s-au alăturat echipei 

săptămânalului „Cuvântul”, care fusese fondat de ÎI „San-Ren” (25%) ÎI „Şansa” (25%), 

jurnalistul Tudor Iaşcenco (25%) şi SA „Tipografia Rezina” (25%). Iniţial, ziarul avea un 

tiraj de 700 de exemplare, care însă a crescut în doi ani până la 2000 ex. 

 

„Business Info” a apărut pentru a acoperi golul informaţional şi a promova micii 

întreprinzători din raionul Cimişlia. Ziarul a fost fondat de omul de afaceri Vladimir 

Javgureanu, pe atunci membru al Partidului Popular Creştin Democrat. Iniţial, publicaţia 

se tipărea în 1000 de exemplare, însă în doi ani a ajuns la un tiraj de 5000 de exemplare, 

fiind distribuit şi în raioanele Hânceşti, Leova şi Basarabeasca.  

 

La 1 decembrie 1995, la Orhei, a văzut lumina tiparului primul număr al ziarului local 

privat „Cetatea”. Publicaţia a fost fondată de Vasile Stelea, Andrei Calcea şi Nicolae 

Balan, pentru a oferi locuitorilor din Orhei o alternativă ziarului de stat.   

 

În septembrie 1994, a început să fie editat primul ziar local de reclamă – „Spros i 

Predlojenie” (SP), editat de cooperativa „Asta” şi distribuit în oraşul Bălţi. Un an mai 

târziu, publicaţia a fost înregistrată ca Societate cu Răspundere Limitată, avându-i ca 

fondatori pe Veaceselav Perunov, Lev Şvarţman şi Veaceslav Voina. Ziarul a fost 

conceput din strat ca o afacere, iar rezultatele nu s-au lăsat aşteptate, tirajul „SP” crescând 

de la 600 de exemplare (în septembrie 1994) la 12000 de exemplare (în decembrie 1995). 

În anul 1998, „SP” s-a transformat într-o publicaţie de informaţii şi opinii.  

 

„Boom”-ul presei locale private în anii 1996-1999 

 

În 1996, ies de sub tipar încă două ziare locale private. În iulie 1996, jurnalista Ludmila 

Gorbul fondează publicaţia periodică „Cugetul”, editat şi distribuit în mun. Bălţi. În 

august 1996, jurnaliştii Dumitru Mititelu, Victor Rusu, Constantin Ghileţchi, Anna 

Moraru şi Doina Stan părăsesc ziarul editat de Consiliului raional Nisporeni şi fondează 

publicaţia periodică privată „Gazeta de Vest”. În acelaşi an, ambele gazete au primit 

echipament de la Fundaţia Soros-Moldova.  

 

În 1996, Soros-Moldova a oferit în premieră hârtie de ziar publicaţiilor periodice locale. 

„Hârtia de ziar este una din cele mai mari probleme şi constituie o parte substanţială din 

bugetul unui ziar. Ziarele locale independente în primul lor an de activitate lucrează în 

pierdere şi nu realizează de obicei profit. Deficitul lor de buget are cauze economice 

caracteristice şi întreprinderilor din alte domenii. Clientul ziarului local este cititorul, 

capacitatea de cumpărare a căruia este limitată. O mare parte a populaţiei rurale nu este 

salariată la timp şi nu se poate abona. În aceste condiţii ziarele fac campania de abonare 

la nivel barter, în contul roadei sau au diverse activităţi economice”
7
, acest fragment din 

raportul anual al Fundaţiei Soros Moldova ilustrează exact problemele cu care se 

confruntau în anii 1995-1999 primele ziare private locale. 

 

                                                 
6
 Iaşcenco T. Săptămânalul „Cuvântul” la 15 ani.//Revista analitica "Mass-Media în Moldova" – Chişinău, 

2010. 
7
 Raportul de activitate a Fundaţiei Soros-Moldova pentru anul 1996 – Chişinău, 1998. 



 

 

Un grant oferit de Fundaţia Soros acoperea cantitatea de hârtie necesară ziarului pentru 

şase luni. În 1996 au beneficiat de donaţii de hârtie publicaţiile locale „Business Info”, 

„Cugetul”, „Aciic Ghiioz” (Comrat) şi „Gazeta de vest”.  

 

În anul viitor, prin programul său, Fundaţia Soros-Moldova a stimulat înregistrarea altor 

ziare locale private. În 1997, au apărut şase publicaţii periodice locale noi. Este vorba de 

„Accent provincial” (Glodeni), fondat de Ana Curcudel; „Est-Curier” (Criuleni), 

fondat de Gheorghe Motricală; „Cuvântul liber” (Leova), fondat de Ion Mititelu; 

„Duminica” (Făleşti), fondat de Gheorghe Şova; „Vesti” (Rezina), fondat de Mihail 

Pavstenco; „Unghiul” (Ungheni), fondat de patru jurnalişti locali. În 1997, Fundaţia a 

donat hârtie la opt ziare, inclusiv la trei publicaţii nou create - „Est-Curier”, „Business 

Info”, „Cugetul”, „Cuvântul”, „Accent provincial”, „Cetatea”, „Unghiul” şi „Gazeta de 

Vest”. 

 

La 30 decembrie 1998 a intrat în vigoare Legea nr.191 privind organizarea administrativ-

teritorială a Republicii Moldova
8
, prin care au fost lichidate raioanele şi formate judeţele 

în Republica Moldova. „Desfiinţarea raioanelor a însemnat şi reorganizarea sau 

lichidarea întreprinderilor fondate de consiliile raionale
9
, inclusiv şi a publicaţiilor 

periodice locale de stat”, ne-a spus fostul prim-ministru al R. Moldova Ion Sturza. 

 

În consecinţă, marea majoritate a ziarelor locale de stat au fost pur şi simplu desfiinţate şi 

doar ziarul „Plai Orheian” a fost reorganizat în publicaţie judeţeană, având în calitate de 

fondator Consiliul judeţean Orhei.  

 

Odată cu dispariţia ziarelor locale de stat s-a accelerat procesul de creare a ziarelor 

private locale. Unii jurnaliştii, rămaşi fără un loc de muncă, au luat exemplul colegilor lor 

din Rezina sau Nisporeni. În 1998, au apărut ziarele „Observatorul de Nord” (Soroca), 

fondat de Victor Cobăsneanu, Sergiu Spinei şi SRL „CMV”, „Metronom” (Călăraşi), 

fondat de Gheorghe Bobeica şi „Ora Locală” (Ialoveni), fondat de trei jurnalişti de la 

fostul ziar al consiliului raional.  

 

În 1999, în „clubul” presei locale private au intrat încă şase ziare - „Metronom” 

(Cantemir), fondat de trei jurnalişti, „Străşeneanca” (Străşeni), fondat de SA “CAAN” 

URECOOP şi un grup de jurnalişti, „Ecoul nostru” (Sângerei), fondat de Asociaţia 

obştească “Tineretul XXI”, „Glia Drochiană” (Drochia), fondată de trei jurnalişti, 

„Nord Info” (Edineţ) şi „Anina-info” (Anenii Noi). 

 

În acelaşi an, cotidianul „Flux” din Chişinău a fondat trei ediţii judeţene – „Flux de 

Orhei”, „Flux de Ungheni” şi „Flux de Bălţi”. Cele trei gazete erau tipărite în culori şi, 

la fondare, păreau a fi un concurent de temut pentru publicaţiile locale distribuite în 

aceleaşi regiuni.   

 

                                                 
8
 Legea nr.191 privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova - 

http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&lang=1&id=310818  
9
 Hotărârea Guvernului nr. 265 privind aprobarea Regulamentului comisiei de lichidare a raioanelor şi 

formare a judeţilor - http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&lang=1&id=292631  

http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&lang=1&id=310818
http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&lang=1&id=292631


 

 

Val Butnaru, pe atunci director al Grupului de presă „Flux”, afirma că schema de 

funcţionare a acestor ziare era simplă. În centrul judeţean activa redacţia cu trei angajaţi – 

un director, un redactor-şef şi un reporter. În fiecare fost raion exista încă o subredacţie 

cu câte un reporter. Din subredacţii materialele erau transmise la redacţia judeţeană, iar 

de acolo, prin modem, la redacţia centrală a „Flux”-ului din Chişinău, unde materialele 

erau redactate şi machetate. Tiparul era executat odată cu ediţiile centrale, iar tirajul 

expediat cu maşina redacţiei la oficiile raionale
10

. Ediţiile judeţene ale „Flux”-ului au 

rezistat pe piaţă mai puţin de un an, fiind închise până la sfârşitul anului 1999, din cauza 

dificultăţilor financiare şi organizatorice (în vara anului 1999, Val Butnaru şi-a dat 

demisia din funcţia de director al Grupului de Presă „Flux”).    

 

În 1998, Fundaţia Soros a susţinut, în cadrul unor programe speciale, editarea ziarelor 

„Est-Curier”, „Vesti”, „Accent provincial”, „Ora locală”, „Unghiul”, „Gazeta de Vest” şi 

„Cuvântul”, iar în 1999 - „Gazeta de Vest”, „Accent provincial”, Ora locală, „Anina-

info” şi „Unghiul”. 

 

Statul în susţinerea presei private în 1998-2000 

   

Prin Hotărârea nr. 277 din 11 februarie 1999, Parlamentul R. Moldova a adoptat 

„Concepţia susţinerii de către stat şi promovării mijloacelor de informare în masă în anii 

1999-2003”, care a intrat în vigoare la 4 martie acelaşi an. Concepţia urma să servească 

drept bază pentru elaborarea unui set de acte legislative, menite să contribuie la 

fortificarea „celei de-a patra puteri” în stat.  

 

Documentul cuprindea trei compartimente generale – legislaţia media, autoreglementarea 

profesională a jurnaliştilor şi modalităţi şi condiţii de privatizare, dotare cu patrimoniu şi 

arendarea spaţiului redacţional aferent. În Concepţie era specificat că programele de 

susţinere economică a mass-media vor conţine următoarele prevederi: a) condiţiile de 

transmitere în proprietate privată redacţiilor ziarelor, revistelor, agenţiilor de presă, 

posturilor de radio şi televiziune a localurilor în care activează acestea, dacă mijloacele 

de informare în masă nominalizate au contract direct cu statul; b) mecanismul şi 

condiţiile de transformare a complexului Casa Presei în societate pe acţiuni, constituită 

din redacţiile deţinătoare de acţiuni cu sediul în Casa Presei de cel puţin cinci ani, şi de 

autogestionare a sus-numitei societăţi pe acţiuni; c) modalităţile de punere în aplicare a 

drepturilor jurnalistului de a beneficia de facilităţi şi priorităţi la transport şi 

telecomunicaţii, la cazare în hoteluri pe teritoriul Republicii Moldova, precum şi a 

celorlalte drepturi stipulate în art.20 din Legea presei. Evenimentele care au urmat 

adoptării Concepţiei – demiterea Guvernului Sturza, criza economică, alegerile 

parlamentare anticipate din 25 februarie 2001 şi accederea la putere a Partidului 

Comuniştilor – a pus pe linie moartă aceste intenţii.     

 

Testul supravieţuirii fără granturi 

 

                                                 
10

 Butnaru V. Să aşteptăm până le va veni mintea la cap.//Revista analitica "Mass-Media în Moldova" – 

Chişinău, 1999. 



 

 

Întreprinderea mass-media are multe trăsături comune cu întreprinderile economice 

„clasice”, dar se şi individualizează prin caracteristici specifice. Astfel, o instituţie mass-

media, la fel ca şi una producătoare de încălţăminte sau de îmbrăcăminte, spre exemplu, 

urmăreşte în final să obţină profit. Specific pentru întreprinderea media este că produsul 

finit al activităţii mass-media (informaţia) are proprietatea de a forma opinii, păreri şi 

schimba chiar mentalitatea întregii societăţi. Motivaţia obţinerii profitului impulsionează 

şi întăreşte în cele din urma presa independentă, permiţându-i să-şi îndeplinească mai 

bine rolul esenţial într-o societate democratică – informarea obiectivă a cetăţenilor. „O 

organizaţie care nu conştientizează că trebuie să activeze pentru profit, nu va supravieţui 

şi nici nu trebuie să supravieţuiască. Până la urmă, independenţa economică este o 

condiţie esenţială a libertăţii presei
11

”, susţine cercetătorul american Glenn Puckett. Altfel 

spus, Glenn Puckett susţine că profitul e un rău necesar într-o economie de piaţă, liberă, 

prosperă. Cu toată fascinaţia valorilor democratice, cum ar fi liberul acces la informaţie şi 

libertatea de exprimare, cu timpul ele nu mai sunt atât de mobilizatoare precum 

posibilitatea de a pune pe masă nişte bucate puţin mai bune sau de a procura un televizor 

în culori puţin mai vii. Posibilitatea de a câştiga „câţiva dolari în plus” este o motivaţie 

foarte puternică. Anume această motivaţie, în combinaţie cu drepturile şi libertăţile 

sistemului democratic, face ca presa să-şi îndeplinească rolul ei esenţial. 

 

Din păcate, managerii (redactorii-şefi) ai unor ziare locale private şi-au construit strategia 

de dezvoltare a ziarului pe injecţiile de granturi, oferite de donatorii străini, uitând de 

motivaţia profitului. În 2000-2001, Fundaţia Soros-Moldova nu a mai ajutat direct presa 

locală prin donaţii de hârtie şi echipament, iar managerii ziarelor private s-au pomenit în 

situaţia de a supravieţui pe cont propriu, câştigându-şi pâinea numai din abonamente, 

vânzări şi publicitate. Câteva ziare au picat imediat testul supravieţuirii fără granturi: 

„Cetatea” (Orhei), „Cugetul” (Bălţi), „Duminica” (Făleşti), „Vesti” (Rezina), „Anina-

Info” (Anenii Noi), „Metronom” (Călăraşi),  „Metronom” (Cantemir).  

 

În acelaşi timp, această perioadă a oferit şi exemple elocvente că presa locală ca afacere 

nu e un mit în Republica Moldova. Ziarul local „Unghiul”, editat în Ungheni, este un 

model de afacere pentru presa locală. Succesul publicaţiei se datorează faptului că a fost 

concepută iniţial ca un business care trebuie să aducă profit, cu o strategie şi un plan de 

activitate bine structurat. În anul 2001, „Unghiul” a fost singurul ziar din Republica 

Moldova care, din veniturile proprii, şi-a procurat un sediu şi o maşină a redacţiei. 

Salariile angajaţilor erau, dar şi sunt mult mai mari decât la alte publicaţii locale, iar 

tirajul comun al ediţiilor în limbile română şi rusă în 2001-2003 depăşea 9.000 exemplare 

(la începutul anului 2011, tirajul ziarului era de circa 11.000 de exemplare).  

 

Care este „formula succesului”? Managerul Nicolae Sanduleac afirmă că în activitatea de 

creaţie accentul s-a pus şi se pune pe informaţiile inedite şi cele cu impact social imediat. 

În afaceri – pe contracte avantajoase pentru redacţie, indiferent de faptul cine este 

partenerul: agentul econmic, administraţia oraşului, a raionului sau o persoană privată. 

Experienţa de coabitare a ziarului „Unghiul” cu administraţia publică locală se bazează 

pe contracte care, pe de o parte, prevăd publicarea, contra plată, a unor articole despre 

                                                 
11

 Puckett G. Presa independenta ca afacere.//Revista analitica "Mass-Media în Moldova" – Chişinău, 

1999.  



 

 

activitatea Consiliului şi a deciziilor adoptate, iar pe de altă parte, nu limitează dreptul 

ziarului de a critica funcţionarii, atunci când este cazul. Din spusele managerului, echipa 

redacţională e decisă să nu renunţe la principiul de a le spune cititorilor numai adevărul, 

chiar dacă aceasta va duce la pierderea unor contracte avantajoase. Managementul 

eficient şi colaborarea reciproc avantajoasă cu factorii poştali din teritoriu – iată cei doi 

factori-cheie ai succesului ziarului „Unghiul”. În condiţiile R. Moldova, poştaşul este 

persoana care realmente poate influenţa campaniile de abonare, iar redacţiile care au 

înţeles acest lucru şi au ştiut cum să cointereseze oficiile poştale, au de câştigat, tirajele 

lor fiind în creştere. 

 

„Renaşterea” ziarelor locale de stat şi efectele asupra presei private 

 

Înfiinţarea judeţelor, apoi lichidarea acestora şi revenirea la raioane a afectat în mod 

evident stabilitatea relativă, pe care au obţinut-o în cursul anilor unele instituţii mass-

media locale. În 2003, consiliile raionale, în marea lor parte conduse de reprezentanţii 

Partidului Comuniştilor, s-au folosit de dreptul de a fonda publicaţii periodice, prevăzut 

de Legea Presei şi au reînfiinţat ziarele locale de stat în calitate de „organ de presă” a 

consiliilor raionale. Astfel, peisajul mediatic local a fost „diversificat” prin apariţia a 

circa 25 de publicaţii periodice, finanţate din banii publici, cu linii speciale de cheltuieli 

în bugetele raioanelor. Revenirea la sistemul de raioane şi reînfiinţarea ziarelor raionale 

de stat a favorizat, în unele cazuri, exodul jurnaliştilor de la mijloace de informare 

independente la cele create de structurile de stat în teritorii
12

. Acest lucru a fost 

determinat inclusiv de faptul că presa locală independentă nu reuşiseră încă să-şi fortifice 

poziţiile în teritorii şi să-şi sporească viabilitatea economică.  

 

În următorii ani, presa independentă locală a trebuie să facă faţă unor condiţii de 

concurenţă neloială din partea ziarelor raionale, susţinute financiar, logistic şi moral de 

autorităţile locale. În anul 2006, spre exemplu, autorităţile publice municipale şi raionale 

au alocat pentru „dezvoltarea publicaţiilor periodice locale sau regionale” suma de 6704,9 

mii lei
13

. Partea leului a revenit organelor de presă ale municipiilor Chişinău şi Bălţi - 

3200 mii lei şi, respectiv, 324 mii lei. Consiliile raionale au alocat, în medie, câte 117 mii 

lei pentru redacţiile ziarelor locale de stat în afara sumelor pe care le-au primit redacţiile 

în rezultatul abonării, iar primăriile şi instituţiile publice erau obligate, direct sau indirect, 

să aboneze aceste ziare. Chiar dacă ar fi fost corect ca banii publici destinaţi dezvoltării 

presei locale să fie alocaţi în condiţii transparente, cu oferirea posibilităţii de a accesa 

banii publici tuturor instituţiilor mass-media din raionul/oraşul respectiv, realitatea a fost 

alta. Acest lucru venea în contradicţie cu angajamentele internaţionale, pe care şi le 

asumase Republica Moldova. Astfel, Planul de acţiuni Uniunea Europeană – Republica 

Moldova, semnat la semnat la 22 februarie 2005, pentru anii 2005-2008, prevedea că 

„ajutorul financiar din partea statului pentru mass-media trebuie acordat în baza 

criteriilor stricte şi obiective aplicate egal pentru toate mass-media”. În acelaşi 

document se spune că statul trebuie să elaboreze şi să implementeze „un cadru legal 

                                                 
12

 Urusciuc E.. Presa locală şi morile de vânt. Lupta continuă.//Revista analitica "Mass-Media în Moldova" 

- Chişinău, 2003 
13

 Lazur D. Milioane de lei pentru „dezvoltarea” ziarelor docile.//Revista analitica "Mass-Media în 

Moldova". – Chişinău, 2006 



 

 

adecvat ce garantează libertatea expresiei şi a mass-media, în conformitate cu 

standardele europene şi în baza recomandărilor Consiliului Europei”.  

 

Pe toată durata aflării sale la putere, Partidul Comuniştilor s-a împotrivit deetatizării 

publicaţiilor periodice de stat/publice, argumentându-şi poziţia prin necesitatea de a 

aduce la cunoştinţa cetăţenilor „vocea autorităţilor locale”. „Noi o să adoptăm o lege 

despre deetatizarea presei locale, dar să vedeţi peste un timp că aceasta nu va da nimic 

bun. Se va crea un gol informaţional şi o să se ateste încălcarea unor drepturi”, a 

declarat într-un interviu fostul comunistul Victor Stepaniuc
14

. 

 

Revenirea la raioane şi reînfiinţarea, în condiţii de concurenţă neloială, a ziarelor raionale 

de stat, a avut şi alte efecte negative. La conducerea centrelor raionale ale Întreprinderilor 

de Stat “Poşta Moldovei” au fost promovaţi afiliaţi Partidului Comuniştilor care au 

stimulat promovarea publicaţiilor de stat în detrimentul celor private, abonarea şi 

difuzarea acestora fiind împiedicată pe diferite căi. De exemplu, în toamna anului 2003, 

Centrul de poştă Rezina a început abonarea la ziarul “Cuvântului” cu o lună mai târziu, 

pe motiv că publicaţia “nu a fost inclusă în catalogul republican”, deşi aceasta nu era o 

condiţie obligatorie şi necesară pentru un ziar local. „În cadrul săptămânii libertăţii 

presei, ediţia 2005, Centrul de poştă ne-a mai făcut o surpriză, impunându-ne o anexă la 

contractul de difuzare şi vânzare liberă a ziarului, care prevedea majorarea acestora cu 30 

şi, respectiv, 100 de procente. În aceste condiţii, în unele localităţi, din cauza primarilor şi 

a şefilor oficiilor poştale, tirajul “Cuvântul”-ui în 2004-2005 în oarecare măsură s-a 

redus, în alte localităţi, unde influenţa PCRM este mai moderată, dimpotrivă, a crescut
15

”, 

afirmă Tudor Iaşcenco. Primăriile, instituţiile de stat au fost obligate să plaseze 

publicitatea şi alte anunţuri doar în ziarele fondate de consiliile raionale, chiar dacă 

acestea aveau tiraje mult mai mici decât cele independente.  

 

În paralel, autorităţile au pus la cale alte scheme de intimidare a presei independente care 

avea o atitudine critică faţă de partidul de guvernământ de atunci. Astfel, la începutul 

anului 2006, la solicitarea preşedinţilor raioanelor Floreşti şi Rezina, procuratura a dispus 

efectuarea unor controale în redacţiile ziarelor independente regionale „Observatorul de 

Nord” şi „Cuvântul”. În opinia directorilor acestor publicaţii, controalele „inopinate” 

efectuate la cererea preşedinţilor comunişti nu reprezintă altceva decât o încercare de 

răfuială cu presa liberă. Preşedintele de atunci al raionului Floreşti, Mihai Rusu, a cerut 

Procuraturii Generale şi Camerei Înregistrări de Stat „să verifice legalitatea înregistrării 

„Observatorului de Nord”, ediţia de Floreşti”. „Mai bine de o lună procurorii de la 

Floreşti ne-au ţinut în suspans, răsfoind cu încetinitorul documentele de constituire a 

publicaţiei. Eram sigură că ziarul activează cu actele în regulă, însă cu puterea 

comunistă nu te pui. În cele din urmă, procurorii nu au depistat ilegalităţi în actele de 

înregistrare a publicaţiei”, îşi aminteşte Elena Cobăsneanu, directorul „Observatorului 

de Nord”. 

 

                                                 
14

 Monitor Media, 5 octombrie 2005 - http://moldopresa.blogspot.com/2005/10/victor-stepaniuc-pledez-

pentru.html  
15

 Presa locală: viaţa ziarului şi condiţiile pieţei.//Revista analitica "Mass-Media în Moldova" – Chişinău, 

2005 

http://moldopresa.blogspot.com/2005/10/victor-stepaniuc-pledez-pentru.html
http://moldopresa.blogspot.com/2005/10/victor-stepaniuc-pledez-pentru.html


 

 

Cam în aceeaşi perioadă, preşedintele de atunci al raionului Rezina, Valeriu Ciorici, a 

cerut procuraturii raionale să verifice legalitatea privatizării „fostei tipografii a 

executivului raional”. În realitate, comitetul executiv Rezina niciodată nu a avut 

tipografie, întreprinderea fiind subordonată direct Chişinăului. Tipografiile din R. 

Moldova au fost privatizate în conformitate cu prevederile unor acte guvernamentale 

speciale, iar actualii proprietari le-au procurat în condiţiile şi la preţurile stabilite de 

Guvern şi Parlament. „Problema” era că printre proprietarii tipografiei este şi Tudor 

Iaşcenco, directorul săptămânalului „Cuvântul”, iar tipografia, la rândul ei, deţine 10 la 

sută din acţiunile ziarului. În scurt timp, SA „Tipografia Rezina” a fost verificată de 

angajaţii procuraturii, iar mai apoi şi de revizori de la Departamentului Revizie şi 

Control, care au verificat minuţios documentele de privatizare. Verdictul – „reieşind din 

rezultatele controlului se poate de constatat, că la privatizarea tipografiei din or. Rezina 

încălcări ale legislaţiei nu au fost stabilite”.  

 

Anii dintre 2003-2009 a fost o perioadă dificilă care i-a călit pe unii, însă i-a determinat 

pe alţii să-şi închidă afacerea media (de exemplu, „Accent provincial” sau „Aciic 

Ghioz”). Totuşi, în această perioadă au apărut opt publicaţii private noi – „Cahul 

expres” (Cahul), „Deşteptarea” (Nisporeni), „Expresul de Ungheni” (Ungheni), 

„CimPrim” (Cimişlia), „ProFamilia” (Rezina), „Munca paşnică” (Străşeni), „Curierul 

de Hânceşti” (Hânceşti) şi „Gazeta.MD” (Bălţi).  

 

În anii 2005 şi 2006, Fundaţia Soros-Moldova a sprijinit proiecte de extindere a ziarelor 

locale în scopul îmbunătăţirii activităţii de informare a populaţiei, în special în zonele 

unde accesul la informaţie este limitat. Ziarul „Est-Curier" şi-a propus să ajungă la 

cititorii din raionul Dubăsari, iar „Business Info" în localităţile alolingve din raioanele 

Basarabeasca, Cimişlia, Hînceşti şi Leova, prin editarea ediţiei în limba rusă. 

„Observatorul de Nord" a lansat ediţia de Floreşti, iar ziarul de limbă rusă din Bălţi „SP” 

– o ediţie în limba română. Un an mai târziu, din cauza dificultăţilor financiare şi a 

presiunilor din partea autorităţilor, cele patru publicaţii au renunţat parţial la planurile de 

extindere, hotărând să-şi consolideze poziţiile în raioanele de reşedinţă şi în localităţile 

megieşe în care experimentul de extindere a dat rezultate mai bune.  

 

Profilul ziarelor locale private în 2010 

 

API le-a propus directorilor ziarelor private să răspundă la un chestionar special privind 

profilul publicaţiei. Din cele 21 de ziare private, editate în Republica Moldova la nivel 

raional şi regional la data de 1 decembrie 2010 (cu excepţia UTA Găgăuzia şi 

Transnistria), la chestionarul API au răspuns directorii ai 20 ziare private: „Cuvântul” 

(Rezina), „ProFamilia” (Rezina), „Munca paşnică” (Străşeni), „Deşteptarea” 

(Nisporeni), „Gazeta de Vest” (Nisporeni), „Străşeneanca” (Străşeni), „Est Curier” 

(Criuleni), „Observatorul de Nord” (Soroca), „Expresul de Ungheni” (Ungheni), 

„Unghiul” (Ungheni), „Cahul Expres” (Cahul), „Gazeta de Sud” (Cimişlia), 

„CimPrim” (Cimişlia), „Cuvântul Liber” (Leova), „Curierul de Hânceşti” (Hânceşti), 

„Glia Drochiană” (Drochia), „Ecoul Nostru” (Sângerei), „SP” (Bălţi), „Gazeta.MD” 

(Bălţi) şi „Ora Locală” (Ialoveni). Directorul ziarului „Nord info” (Edineţ) a refuzat să 

răspundă la întrebările API.  

 



 

 

12 ziare private din cele care activează şi în prezent au fost fondate în perioada 1995-

2000. Opt publicaţii au văzut lumina tiparului în perioada 2001-2010, cel mai tânăr fiind 

„Munca paşnică”, fondat la 29 septembrie 2009.  

 

Majoritatea publicaţiilor periodice locale (15) sunt fondate de persoane fizice, de regulă, 

jurnalişti de profesie. Ziarul „Cuvântul” are ca fondatori patru jurnalişti, toţi fiind 

membri ai echipei redacţionale, şi SA „Tipografia Rezina”, cu 10% din capitalul social. 

Ziarul „ProFamilia” este fondat de organizaţia obştească Clubul de femei „Ora 

împlinirilor” din oraşul Rezina. „Expresul de Ungheni”, „Gazeta.MD” şi „Ecoul 

Nostru” sunt unicele ziare locale fondate de societăţi cu răspundere limitată – SRL 

„Miraza”, SRL „Dialog-media” şi, respectiv, SRL „Stapelia Exim”. 

 

17 din cele 20 de ziare chestionate nu au printre fondatori membri de partid politic, aleşi 

locali sau funcţionari publici. Vladimir Javgureanu, fondatorul „Gazetei de Sud”, a fost 

membru PPCD, iar acum este consilier local independent. Veaceslav Perunov, unul din 

fondatorii „SP”, este consilier municipal independent, pe când unul din fondatorii SRL 

„Dialog-media”, proprietarul ziarului „Gazeta.MD”, este membru PCRM. 

 

Astăzi, 16 ziare locale au ales ca formă juridică de înregistrare Societatea cu Răspundere 

Limitată (SRL), fiind la evidenţa Camerei Înregistrării de Stat. Patru gazete sunt 

înregistrate la Ministerul Justiţiei ca publicaţii periodice independente. La fondarea, două 

ziare au fost înregistrate ca societăţi pe acţiuni, iar altele două ca publicaţii periodice 

independente, însă, ulterior, şi-au schimbat forma juridică de înregistrare în SRL pe 

motiv că această formă organizatorico-juridică „permite gestionarea mai eficientă a 

ziarului”. 

 

 
 

Întrebaţi despre motivele care au stat la baza fondării ziarului, zece directori au menţionat 

„necesitatea de a umple golul informaţional în raion/regiune”. Cinci ziare au apărut pe 

piaţa media locală pentru a le oferi locuitorilor o „alternativă publicaţiei periodice 

existente”. Doar cinci directori de ziare au fost ghidaţi de dorinţa de a „câştiga bani 

dintr-o afacere media”.  



 

 

 

 
 

Toate ziarele locale apar săptămânal, de regulă, în ziua de vineri. Majoritatea (18) sunt 

tipărite în format A3, două ziare („Cahul Expres” din Cahul şi „Cim Prim” din 

Cimişlia) – în format A4. 11 publicaţi locale apar în 4-8 pagini, opt – în 10-16 pagini, 

două ziare au mai mult de 18 pagini („SP” din Bălţi apare în 40-44 pagini A3, iar „Cahul 

Expres” – în 60 pagini A4).  

 

În anul 2010, opt ziare locale au declarat un tiraj săptămânal de până la 2000 de 

exemplare, cinci ziare – un tiraj de 2000-4000 exemplare, alte şapte ziare – un tiraj 

săptămânal mai mare de 4000 de exemplare. Publicaţia periodică cu cel mai mare tiraj în 

2010 a fost „Unghiul”, cu 10953 exemplare (variante în limbile română şi rusă), urmat de 

„CimPrim” cu 10000 de exemplare şi „Observatorul de Nord” cu peste 7000 de 

exemplare în limbile română şi rusă. Ziarul „SP” a atins în 1995 cel mai mare tiraj în 

istoria presei locale – peste 12000 de exemplare per ediţie. Astăzi, doar cinci publicaţii 

periodice locale sunt membre ale Biroului de Audit al Tirajelor („Unghiul”, 

„Cuvântul”, „SP”, „Observatorul de Nord” şi „Gazeta de Sud”). Primul audit al 

tirajelor urmează să aibă loc în primul trimestru al anului 2011. 

 



 

 

 
 

În provincie tirajul distribuit prin abonamente prevalează, de regulă, faţă de vânzările cu 

amănuntul. Astfel, 13 ziare locale distribuie prin abonamente de la 80% până 100% din 

tirajul editat, alte două ziare – de la 50% până la 80% din tiraj. În acelaşi timp, cinci 

publicaţii locale private pun accent pe vânzările cu amănuntul, în cazul lor prin 

abonamente fiind distribuit de la 10% până la 30% din tiraj.   

 

 
 

De obicei, redacţiile ziarelor locale au un număr mic de angajaţi. Cinci publicaţii private 

au în echipă până la patru angajaţi, 13 ziare – de la cinci până la zece angajaţi, iar două 

ziare private locale numără mai mult de 11 angajaţi („Cahul Expres” cu 12 angajaţi şi 

„SP” cu 29 de angajaţi în 2010). În unele cazuri, redacţiile angajează personal 

suplimentar pentru departamentele de publicitate sau pentru prestarea unor servicii 

adiacente activităţii editoriale propriu-zise. 

 



 

 

 
 

Zece redacţii ale publicaţiilor locale private au o dotare tehnică satisfăcătoare care le 

permite editarea ziarului în condiţii acceptabile. Ceilalţi manageri se plâng că 

echipamentul pe care-l utilizează este neperformant şi ar trebui înlocuit. Redacţiile duc 

lipsă de computere moderne cu softuri licenţiate şi de imprimante performante.    

 

Nouă manageri ai ziarelor locale private afirmă că periodic evaluează necesităţile şi 

preferinţele informaţionale ale cititorilor ziarului pe care îl gestionează. Ei fac acest 

exerciţiu de două ori pe an, în timpul campaniilor de abonare, în iunie şi decembrie, pe 

calea contactului direct cu cititorii la telefon sau prin intermediul unor chestionare 

publicate în paginile ziarului. Alţi nouă directori de ziare evaluează rareori necesităţile şi 

preferinţele informaţionale ale cititorilor săi, pe când doi manageri nu şi-au întrebat 

niciodată cititorii dacă sunt mulţumiţi de informaţia care li se oferă săptămânal.    

 

12 manageri de ziare private locale afirmă că redacţia dispune de o strategie de 

marketing. Ceilalţi nu au un asemenea document în redacţie pentru că „nu ştiu cum să-l 

elaboreze”, „nu au nevoie de el” sau că „şi aşa ştiu bine ce au de făcut”. Totuşi, 

majoritatea recunosc că strategia de marketing ar trebui să fie „cartea de căpătâi” a unui 

manager de ziar. „Pentru a nu da faliment într-o bună zi, trebuie să calculez veniturile 

din publicitate, vânzările cu amănuntul, abonamente sau alte contracte, cum ar fi 

distribuirea unor suplimente specializate, şi cheltuielile legate de tiparul, distribuţia 

ziarului şi salarizarea angajaţilor”, afirmă Veaceslav Perunov, directorul ziarului „SP” 

din Bălţi. Redactorul-şef al ziarului „Gazeta.md” din Bălţi Maxim Calmâkov susţine că 

fără o strategie de marketing este imposibil de distribuit profesionist ziarul. „Pentru a 

face faţă concurenţei, nu poţi neglija analiza pieţei. Numai aşa poţi să-ţi faci planuri 

pentru dezvoltarea ziarului”, spune el.  

 

Deşi în ultimii ani volumul de publicitate în presa locală privată este în creştere, doar 

cinci redacţii au un departament de publicitate, marketing sau persoană abilitată exclusiv 

cu astfel de atribuţii. Raportul mediu dintre volumul încasărilor din publicitate şi venitul 

total al publicaţiei din alte surse (vânzări cu amănuntul, abonamente etc.) este de 30% la 

70%. Grosul clienţilor publicitari sunt agenţii economici din regiunea de distribuţie a 



 

 

publicaţiei, de la 5% până la 30% din publicitate, după caz, ajunge în paginile ziarelor 

private din provincie prin intermediul agenţilor de publicitate din capitală. În anii 

electorali, aşa cum a fost şi 2010, volumul de publicitate politică creşte în raport cu cea 

comercială şi constituie, în medie, 40% din volumul total al reclamei. Cinci dintre ziarele 

private locale se laudă cu până la 60-90% publicitate politică în anii electorali („SP”, 

„Glia drochiană”, „Deşteptarea”, „Gazeta de Vest” şi „Observatorul de Nord”).  

 

După declanşarea crizei economice în 2008, opt din cele 20 de ziare au pierdut până la 

30% din clienţii fideli de publicitate. Unii agenţi economici nu au renunţat definitiv la 

serviciile publicitare prestate de publicaţie, însă au redus dimensiunile machetelor 

publicitare, în unele cazuri le-au micşorat chiar de două ori. Totuşi, 11 dintre managerii 

ziarelor private locale susţin că, pe timp de criză, au reuşit să atragă şi clienţi de 

publicitate noi, în unele cazuri numărul acestora a crescut până la 10-15% în raport cu 

numărul clienţilor de publicitate vechi. Este vorba, în special, de agenţii economici din 

capitală care s-au extins pe piaţa locală în 2009-2010.  

 

16 din 20 de ziare private locale au sau au avut în trecut contracte de colaborare cu 

administraţiile locale (consiliul local sau consiliul raional, alte instituţii publice locale). 

Contractele cu autorităţile publice locale prevăd, de obicei, publicarea contra plată a 

deciziilor şi hotărârilor, nu însă şi a articolelor de imagine pentru conducerea raionului 

sau oraşului. Directorii publicaţilor, în special cele care au calitatea de membru API, 

afirmă că în ultimii ani marchează obligatoriu cu semnul „P” paginile, rubricile sau 

articolele plasate în baza contractelor cu administraţia publică locală, aşa cum prevede o 

hotărâre specială a Consiliului de administrare al API, dar şi normele deontologice 

jurnalistice.  

 

Majoritatea publicaţiilor locale (14 din 20) au beneficiat sau beneficiază de granturi de la 

donatori străini. Principalii susţinători ai presei locale au fost sau sunt Fundaţia Soros-

Moldova, Ambasada SUA în Republica Moldova şi Fundaţia Est-Europeană (fosta 

Fundaţie Eurasia). Managerii de ziare afirmă că granturile de la donatorii străini au 

contribuit în mare măsură la dezvoltarea ziarului lor, acoperind, de regulă, de la 30 la 50 

la sută din cheltuielile de editare a ziarului timp de un an.  

 

Doar şapte manageri de ziare afirmă că editarea unui ziar privat în provincie este o 

afacere rentabilă, pe când alţi nouă manageri spun că veniturile pe care le obţin sunt 

suficiente doar pentru acoperirea cheltuielilor curente, nu şi pentru investiţii serioase în 

dezvoltarea afacerii. În acelaşi timp, patru manageri de ziare declară că activează în 

pierdere, totuşi, nu intenţionează să închidă publicaţia pe care o conduc. Ei recunosc că 

afacerea le merge prost pentru că managementul publicaţiei lasă de dorit, dar invocă şi 

alte motive, inclusiv concurenţa pe piaţă (ziarele raionale de stat, televiziunile şi 

portalurile informaţionale), preţurile exagerate la serviciile tipografice şi pentru 

distribuţie, volumul mic de publicitate.   

 



 

 

 
 

Corespunzător, opt directori de ziare se declară convinşi că în presa locală din Republica 

Moldova merită să investeşti, pe când zece manageri nu au putut da un răspuns univoc la 

întrebarea dacă afacerea în presa locală merită efortul investiţional. Doi manageri afirmă 

categoric că nu are sens să investeşti bani în presa scrisă locală din ţara noastră.  

 

 
 

Managerii de ziare au găsit diferite modalităţi de a diminua efectele crizei economice 

asupra activităţii publicaţiilor lor. Unii au fost nevoiţi să reducă salariile angajaţilor cu 

până la 20% sau numărul de ore de lucru, de la opt până la şase sau chiar patru ore de 

lucru pe zi. La redacţia unuia dintre ziare, s-a recurs la concedieri. Pentru a face 

economii, câteva publicaţii au redus numărul de pagini sau au renunţat la tiparul color. Pe 

timp de criză, unele ziare au revăzut politica de preţuri, micşorând preţul la aşa-numita 

publicitate mare, pe când la mica publicitate preţurile s-au majorat. În multe cazuri, 

ziarele şi-au intensificat relaţiile de colaborare, contra plată, cu organizaţiile obşteşti din 

regiune, beneficiare de granturi pentru implementarea unor proiecte.  



 

 

 

Marea majoritate a managerilor ziarelor private locale consideră că ziarele finanţate de la 

bugetul public le fac concurenţă neloială. Cu toate acestea, zece respondenţi au spus că au 

fost sau sunt în relaţii de colaborare cu publicaţiile fondate şi finanţate de administraţia 

publică locală. Alţi nouă manageri afirmă că ziarul pe care îl gestionează concurează la 

direct cu ziarele publice locale, ceea ce exclude colaborarea cu aceste ziare.  

 

Nouă din redacţiile ziarelor private locale au fost, pe parcursul anilor, ţinta unor presiuni 

exercitate de structuri de control, partide, anumite grupuri de afaceri sau interese, iar 14 

ziare au fost acţionate în judecată pentru lezarea onoarei şi demnităţii. Opt manageri 

afirmă că redacţia s-a confruntat cu cazuri de intimidare/agresare a jurnaliştilor.  

 

Majoritatea respondenţilor (16) sunt siguri că presa scrisă locală va evolua în următorii 

ani, pe când unul consideră că va stagna. Trei directori de ziare nu au putut răspunde la 

întrebarea care va fi viitorul presei locale private.  

 

 
 

Problemele ziarelor locale private  

 

Politica fiscală. Managerii de ziare locale private consideră că politica fiscală promovată 

de stat în privinţa publicaţiilor periodice împiedică dezvoltarea publicaţiilor locale care 

au o situaţie economică mai şubredă comparativ cu cele naţionale. Politicile fiscale ale 

statului au efecte negative asupra publicaţiilor periodice. În 2010, printr-o modificare la 

Codul Fiscal, ziarele au fost obligate să achite impozitul local de 5% din veniturile 

încasate din prestarea serviciilor publicitare. 11 din cele 20 de ziare private locale au fost 

obligate să achite taxe (impozite locale) pentru plasarea/amplasarea publicităţii.  

 

Managerii de ziare locale consideră că statul discriminează presa, asimilând-o structurilor 

cu  scopuri pur comerciale. În particular, redacţiile publicaţiilor periodice care închiriază 

spaţii în clădirile aflate în proprietate publică sunt obligate să achite tarife la acelaşi nivel 

cu agenţii economici care închiriază spaţii pentru scopuri de producţie comerciale 

(magazine, cofetării, frizerii, curăţătorii chimice, birouri de avocaţi etc.).   



 

 

 

Ţinând cont de rolul mass-media în asigurarea dreptului constituţional la informaţie al 

cetăţenilor şi la consolidarea unei societăţi democratice, managerii de ziare private locale 

consideră că statul ar trebui să garanteze condiţii avantajoase pentru dezvoltarea 

instituţiilor mass-media. Un instrument eficient de susţinere a presei de către stat ar fi 

scutirea publicaţiilor periodice de plata taxei pe valoarea adăugată (TVA) pentru plasarea 

publicităţii, cel puţin pentru o anumită perioadă (spre exemplu, pentru cinci ani). O 

asemenea practică există în unele state europene, cum ar fi Anglia, Danemarca, Belgia şi 

Finlanda. De asemenea, statul ar putea subvenţiona unele cheltuieli administrative, 

costurile de distribuţie, tipar şi abonamente pentru tineri, centre comunitare şi instituţiile 

bugetare. 

 

Managerii speră că odată cu implementarea Legii privind deetatizarea publicaţiilor 

periodice, adoptată în 2010, va dispărea concurenţa neloială de pe piaţa media locală. 

Totodată, statul va aloca resursele financiare publice disponibile în mod transparent, 

folosindu-le pentru susţinerea presei locale.  

 

Distribuţia presei. Presa locală este dezavantajată în relaţiile cu Întreprinderea de Stat 

„Poşta Moldovei”, principalul distribuitor al presei, în special în zonele rurale. De cele 

mai dese ori, ziarele sunt nevoite să accepte tarife şi condiţii contractuale discriminatorii, 

impuse în lipsă de transparenţă şi fără negocieri bilaterale. În acelaşi timp, serviciile 

poştale nu sunt calitative, deseori abonaţii din mediul rural primesc ziarul la domiciliu cu 

câteva zile întârziere. O soluţie pentru această problemă ar fi crearea unei reţele 

alternative de difuzare a presei, însă o asemenea reţea necesită investiţii importante, pe 

care ziarele private nu şi le pot permite. O altă soluţie este subvenţionarea costurilor de 

difuzare a presei locale de către stat. În proiectul Legii cu privire la ajutoarele de stat 

pentru publicaţiile periodice, elaborat de API în 2009, se propune ca statul să ofere 

subvenţii pentru serviciile poştale, inclusiv pentru distribuirea publicaţiilor la abonaţii din 

mediul rural în raza mai mare de 10 km de localitatea în care îşi are sediul publicaţia 

periodică, cât şi subvenţii pentru distribuirea gratuită a publicaţiilor periodice către 

anumite categorii de instituţii publice: biblioteci, instituţii de învăţământ preuniversitar 

şi/sau universitar, instituţii medicale, primării etc. În opinia directorilor de ziare locale, 

subvenţiile pentru distribuţie ar uşura semnificativ povara financiară a redacţiilor şi ar 

contribui esenţial la dezvoltarea presei locale. În 2010, Guvernul R. Moldova a dat aviz 

negativ proiectului Legii cu privire la ajutoarele de stat pentru publicaţiile periodice.    

 

Calitatea şi preţul tiparului. Calitatea proastă a tiparului, oferit de tipografiile din 

Republica Moldova, dar şi preţurile ridicate la aceste servicii, este o altă problemă 

serioasă a presei locale, identificată de managerii de ziare. Astăzi, în provincie, nu există 

nicio tipografie modernă, iar calitatea serviciilor oferite de tipografiile existente (raportul 

dintre preţul plătit de redacţii şi calitatea finală a tiparului) sunt sub orice critică. Pentru a 

le oferi cititorilor un produs mai bun, în ultimii ani mai mulţi directori ai ziarelor au 

renunţat la tipografiile din provincie şi tipăresc ziarul la tipografiile din Chişinău. Însă 

nici cele două tipografii din Capitală, specializate în tipărirea ziarelor – SRL „Prag 3” şi 

SA „Universul” – nu satisfac întru-totul exigenţele zilei în materie de tipar de ziare. În 

plus, această soluţie impune cheltuieli suplimentare pentru redacţii: transportarea ziarelor, 

tarife mai mari pentru serviciile de tipar. Directorii de ziare cred că statul ar trebuie să 



 

 

prevadă subvenţii pentru tipărirea ziarelor locale, în funcţie de unele criterii. O altă 

soluţie pentru această problemă ar fi fondarea unei tipografii moderne sub egida API, 

unde publicaţiile periodice ar fi tipărite la preţuri mai convenabile, deoarece API nu 

urmăreşte scopuri comerciale.    

 

Deficitul de jurnalişti. O altă problemă stringentă pentru presa locală o reprezintă lipsa 

cadrelor, în special „deficitul” de jurnalişti tineri care ar putea propune soluţii editoriale 

noi de natură să impulsioneze dezvoltarea ziarului. Astfel, în ultimii 20 de ani, din 

raioanele Rezina şi Şoldăneşti, spre exemplu, au fost înmatriculaţi la facultatea de 

jurnalism câteva zeci de persoane, însă nici una nu s-a întors după absolvire în provincie. 

Între timp, o parte din jurnaliştii cu vechime în muncă nicidecum nu pot renunţa la 

mentalitatea jurnalistului din perioada sovietică, când presa era în serviciul partidului. 

Majoritatea directorilor de gazete (15) consideră că jurnaliştii din redacţie au o pregătire 

bună, iar cinci manageri sunt mai puţin mulţumiţi de prestaţia angajaţilor lor. 12 dintre 

managerii de ziare private locale afirmă că duc lipsă de jurnalişti profesionişti şi că le este 

greu să „atragă” în provincie ziarişti cu experienţă sau tineri jurnalişti. Motivele – 

condiţiile de lucru neatractive şi salariile mici în comparaţie cu ofertele mass-media 

naţionale. De asemenea, agenţii de publicitate şi designerii sunt la mare căutare în presa 

locală (nouă directori de ziare au spus că au nevoie de agenţi de publicitate, iar opt 

respondenţi au nevoie de designeri profesionişti). Doar cinci directori de ziare ar avea 

nevoie în statele de personal ale redacţiei de comentatori-analişti. Soluţia, pe care o văd 

directorii de ziare pentru această problemă, este ademenirea tinerilor absolvenţi ai 

facultăţilor de jurnalism în redacţiile ziarelor locale, prin instituirea unor burse speciale, 

oferite de stat sau de donatorii străini.   

 

Criza cititorilor. Scăderea lentă a interesului locuitorilor din mediul rural pentru presa 

scrisă reprezintă o altă problemă care vizează nu doar ziarele locale, ci presa în general. 

Managerii ziarelor locale private cred că atât societatea civilă, cât şi statul ar putea 

contribui la creşterea interesului cetăţenilor faţă de presa scrisă. Asociaţiile obşteşti ar 

trebui să organizeze periodic campanii de promovare a cititului de carte şi de ziare ca 

mijloc de dezvoltare intelectuală şi de informare despre actualitatea din comunitate, din 

ţară şi de peste hotare. 

 

 

 



 

 

Capitolul III 

 

PRESA SCRISĂ DIN UTA GAGAUZ YERI 

 

Presa scrisă din Unitatea Teritorială Autonomă Găgăuzia (Gagauz Yeri) se dezvoltă 

anevoios, fiind ostatica confruntărilor dintre liderii politici locali şi a problemelor de 

ordin economic. Ziarele private, neangajate politic, nu au devenit o afacere în autonomie, 

în pofida eforturilor depuse de echipele redacţionale, piaţa media locală fiind dominată de 

gazetele de stat.  

 

La momentul actual, în Găgăuzia sunt editate nouă săptămânale – patru ziare de stat (în 

Comrat – „Вести Гагаузии” şi „Столица Комрат”, în Vulcăneşti – „Панорама”, în 

Ceadâr-Lunga – „Знамя”), trei gazete private (în Ceadâr-Lunga – "Экспресс Ayin 

Acik” şi „Час Пик”, în Comrat - „Gagauzlar”) şi două publicaţii periodice fondate de 

asociaţii obşteşti („Единая Гагаузия” şi „Eni Gagauzia”, ambele din Comrat). În 

regiune mai este distribuit gratuit ziarul de limbă găgăuză „Ana Sösü”, cu o periodicitate 

lunară, care este editat la Chişinău de poetul Fiodor Zanet. De 2-3 ori pe an în autonomie 

apare şi ziarul „Acik Ghioz”, una din primele publicaţii periodice din Găgăuzia, care 

însă nu a reuşit să facă faţă dificultăţilor financiare.     

 

Presa de stat 

 

În Vulcăneşti şi Ceadâr-Lunga, de circa 20 de ani, din banii publici sunt editate ziarele de 

limbă rusă „Панорама” şi, respectiv, „Знамя”, distribuite pe perimetrul raioanelor 

respective. În 1991, ambele publicaţii au ieşit de sub tutela Partidului Comunist din 

RSSM, fiind preluate de administraţiile publice locale. „Панорама” este ziarul cu cea 

mai bogată istorie. A fost fondat în 1945, cu titlul „Octombrie roşu”, în 1951 fiind 

redenumit în „Путь к Комунизму”. Numele de „Панорама” i-a fost dat în 1991 de noul 

fondator – Consiliul raional Vulcăneşti. Ziarul „Знамя” este editat din 1948 şi nu şi-a 

schimbat niciodată denumirea. Ambele publicaţii apar în limba rusă. 

 

La 16 martie 1996, Adunarea Populară a Gagauz Yeri a fondat ziarul regional „Вести 

Гагаузии”, publicaţia cu cel mai mare tiraj din autonomie. Gazeta difuzează periodic 

suplimentul „Monitorul Oficial” al Adunării Populare, în care sunt publicate hotărârile şi 

dispoziţiile oficiale. „Вести Гагаузии” este editat în limbă rusă, însă în fiecare ediţie 

publică şi o pagină în limba găgăuză.  

 

În 1998, administraţia publică din Vulcăneşti şi Ceadâr-Lunga, dar şi Adunarea Populară 

a Gagauz Yeri, nu au sistat editarea publicaţiilor periodice din banii publici, aşa cum s-a 

întâmplat în alte raioane ale Republicii Moldova. Astfel, publicaţiile de stat în Găgăuzia 

au fost editate fără întreruperi.  

 

La 25 ianuarie 2005, Consiliul municipal Comrat a fondat ziarul de limbă rusă 

„Столица Комрат” – a patra publicaţie de stat din Gagauz Yeri. Timp de patru ani, 

redactorul-şef al gazetei a fost sora primarului de Comrat, Anna Harlamenco 

(actualmente, dna Harlamenco deţine funcţia de preşedintă a Adunării Populare din 

Găgăuzia).  



 

 

 

În ianuarie 2007, noul guvernator (başkan) al Gagauz Yeri, Mihail Formuzal, a lansat 

iniţiativa privind deetatizarea presei regionale finanţate din banii publici. Asociaţia Presei 

Independente (API) a salutat iniţiativa lui Mihail Formuzal, arătându-şi disponibilitatea 

de a contribui la profesionalizarea şi consolidarea independenţei editoriale şi financiare a 

noilor publicaţii care ar putea fi fondate în locul actualelor ziare raionale din regiune, în 

cazul în care aceste publicaţii vor fi echidistante şi neangajate faţă de autorităţi şi 

formaţiunile politice
16

. Însă autorităţile regionale nu au trecut de la vorbe la fapte, iar 

ziarele au rămas în continuare „organe de presă” ale consiliilor locale. 

 

Cele patru publicaţii publice din Găgăuzia apar săptămânal, în format A3, în 4-8 pagini. 

„Вести Гагаузии” are cel mai mare tiraj – 4000 de exemplare, fiind urmat de „Знамя” cu 

3500 de exemplare, „Столица Комрат” cu 1650 de exemplare, şi „Панорама” cu 1000 

de exemplare. 95-99 la sută din tirajul ziarelor de stat este distribuit prin abonamente, 

vânzărilor cu amănuntul revenindu-le doar 1-4%.   

 

În 2010, consiliile raionale din Vulcăneşti şi Ceadâr-Lunga au alocat câte 100000 lei 

pentru editarea ziarelor raionale, bani suficienţi pentru a acoperi cheltuielile ziarului 

„Панорама”, dar nu şi a gazetei „Знамя”. Redactorul-şef al publicaţiei din Ceadîr-Lunga 

afirmă că banii alocaţi de autorităţile publice locale acoperă doar 30% din costurile de 

editare. Publicaţiile din Comrat – „Вести Гагаузии” şi „Столица Комрат” – au primit de 

la bugetul public câte 300000 lei, bani care acoperă 40% din cheltuielile de editare ale 

oficiosului Adunării Populare şi în totalitate ale publicaţiei primăriei mun. Comrat. 

Ziarele din capitala autonomiei au şi cei mai mulţi angajaţi: „Вести Гагаузии” – 12, iar 

„Столица Комрат” – nouă angajaţi. „Знамя” are şapte colaboratori, pe când 

„Панорама” – cinci. Majoritatea conducătorilor/managerilor afirmă că duc lipsă de 

jurnalişti profesionişti şi agenţi de publicitate. Problema ar putea fi soluţionată, în opinia 

redactorilor, prin majorarea salariilor angajaţilor din presă, ceea ce presupune majorarea 

alocaţiilor din partea autorităţilor.  

 

În general, consiliile locale din autonomie care sunt fondatori ai ziarelor de stat, sunt de 

acord că presa scrisă trebuie deetatizată „mai devreme sau mai târziu”. Reprezentantul 

primăriei Comrat susţine că administraţia ar putea transforma ziarul de stat în „Monitor 

Oficial”, pe când autorităţile locale din Vulcăneşti cred că soluţia potrivită ar fi 

privatizarea gazetei finanţată din bani publici. Reprezentanţii Consiliului raional Ceadâr-

Lunga şi al Adunării Populare afirmă că soarta de mai departe a ziarelor publice este în 

mâna consilierilor/deputaţilor.   

 

Presa privată 

 

Presa privată în Gagauz Yeri este într-o situaţie mult mai dificilă decât cea de stat. Dacă 

în Ungheni, Bălţi, Soroca, Cahul, Rezina, alte oraşe, ziarele private sunt o afacere relativ 

profitabilă, depăşind la toate capitolele (tiraj, vânzări, design etc.) publicaţiile de stat, 

atunci în Găgăuzia ziarele private sunt la limita supravieţuirii. Actualmente, în autonomie 

                                                 
16

 API salută iniţiativa noului guvernator (başkan) al Unităţii teritorial-administrative Gagauz Yeri Mihail 

Formuzal privind deetatizarea presei // http://www.api.md/declarations/2914/index.html  

http://www.api.md/declarations/2914/index.html


 

 

sunt editate trei săptămânale private – "Экспресс Ayin Acik” (fondat în 2007 de SRL 

„Ayin Acik”, în Ceadâr-Lunga), „Час Пик” (fondat în 2008 de SRL „Iusivmedia”, în 

Ceadîr-Lunga) şi „Gagauzlar” (fondat de jurnalista Marina Papeta în 2009, în Comrat).  

 

„Ana Sösü” este unica publicaţie în limba găgăuză, care apare din 1988, cu o 

periodicitate lunară (anterior ziarul apărea bilunar), în opt pagini A3, într-un tiraj de 2500 

de exemplare. Ziarul este distribuit gratuit în autonomie, fiind editată de poetul Fiodor 

Zanet, cu suportul Agenţiei turce pentru colaborare şi dezvoltare.  

 

Primul săptămânal privat din Găgăuzia – „Acik Ghioz”, fondat în 1995 de jurnalistul 

Ivan Topal, astăzi apare doar de 2-3 ori pe an, din cauza dificultăţilor financiare. Fiind 

editat cu subtitlul „Ziar pentru oamenii din afara partidelor”, „Acik Ghioz” îl critica dur 

pe fostul başkan Gheorghe Tabunşcic, fiind, potrivit redactorului-şef, persecutat de 

guvernanţii locali
17

.  

 

Săptămânalul privat cu cel mai mare tiraj este „Час Пик” – 1500 exemplare, urmat de 

"Экспресс Ayin Acik” cu 1120 exemplare, şi „Gagauzlar” cu 550 exemplare. „Час Пик” 

şi „Gagauzlar” apar în patru pagini A3, iar "Экспресс Ayin Acik” – în şase pagini A3. 

Primele două publicaţii distribuie 90-95 la sută din tiraj prin abonamente, pe când 

"Экспресс Ayin Acik” pune accentul şi pe vânzări cu amănuntul (50% din tiraj este 

vândut în chioşcurile din Ceadâr-Lunga).  

 

Cele trei ziare private din Găgăuzia au în state doar câte 2-3 angajaţi, adică de 3-4 ori mai 

puţin decât în redacţiile ziarelor de stat. Din spusele redactorilor, jurnaliştii sunt nevoiţi 

să facă şi design media, uneori şi contabilitate. Toţi redactorii-şefi afirmă că duc lipsă de 

jurnalişti profesionişti, designeri şi de agenţi de publicitate.  

 

În Găgăuzia sunt editate şi două săptămânale fondate de organizaţii neguvernamentale 

locale care în realitate sunt mişcări politice – „Единая Гагаузия”, editat de asociaţia 

obştească „Единая Гагаузия”, şi „Eni Gagauzia”, editat de asociaţia „Новая Гагаузия”. 

Ziarul „Единая Гагаузия” a văzut lumina tiparului la 9 aprilie 2004 în calitate de 

publicaţie oficială a mişcării cu acelaşi nume, condusă de actualul başkan Mihail 

Formuzal. Corespunzător, ziarul îl susţine şi îl promovează intens pe M. Formuzal. „Eni 

Gagauzia” a fost fondat în 2010 şi l-a susţinut activ pe Nicolai Dudoglo, primarul de 

Comrat, în alegerile guvernatorului regiunii din decembrie 2010. Fiind dependente 

politic, ambele publicaţii conţin agitaţie politică şi electorală, iar în campaniile electorale 

au apărut într-un tiraj de 30000-50000 exemplare, distribuit, de regulă, gratuit.  

 

Redactorii ziarelor private explică situaţia dificilă a presei private din regiune prin 

concurenţa neloiale din partea publicaţiilor de stat şi prin presiuni economice şi politice 

din partea autorităţilor publice locale. Unii respondenţi au afirmat că demnitarii încearcă 

să controleze presa privată, îi boicotează pe jurnaliştii incomozi şi le interzic neoficial 

oamenilor de afaceri să colaboreze cu presa privată privind abonarea şi plasarea 

publicităţii. Autorităţile neagă acuzaţiile.  

 

                                                 
17

 Topal I. Presa din Gagauzia.// Revista analitica "Mass-Media în Moldova". – Chişinău, 2002 



 

 

Respondenţii consideră că presa privată în Găgăuzia va evolua odată cu deetatizarea 

ziarelor de stat şi dezvoltarea businessului mic şi mijlociu, potenţiali clienţi de 

publicitate. În caz contrar, puţinele ziare private riscă să se închidă în timpul apropiat, aşa 

cum s-a întâmplat pe parcursul anilor cu publicaţiile periodice locale „Настоящее 

Знамя”, „Gagauzia” etc., sau să repete soarta ziarului „Acik Ghioz”, care apare de doar 

2-3 ori pe an.  

 

 



 

 

Capitolul IV 

 

PRESA SCRISĂ DIN RAIOANELE DE EST ALE REPUBLICII MOLDOVA 

(TRANSNISTRIA) 

 

În perioada sovietică, în fiecare raion din stânga Nistrului, la fel ca şi în alte unităţi 

teritorial-administrative ale RSS Moldoveneşti, era editat cel puţin un ziar al comitetului 

raional/orăşenesc al Partidului Comunist. În 1990-1991, presa scrisă din Transnistria a 

trecut în proprietatea sovietelor raionale şi orăşeneşti. În acelaşi timp, în contextul 

conflictului transnistrean, ziarele au devenit unelte de propagandă în mâinile liderilor 

autoproclamatei republici. Dacă în dreapta Nistrului, la începutul anilor 1990, presa de 

stat a obţinut o relativă libertate editorială şi a încercat timid să se debaraseze de 

jurnalismul de sorginte sovietică, atunci în Transnistria situaţia nu s-a schimbat în esenţă, 

cu excepţia „duşmanului de moarte”, care nu mai este capitalismul din Occident, ci 

„naţionalismul” de la Chişinău.  

 

Autorităţile transnistrene nu doar au continuat să editeze ziarele de stat, moştenite de la 

Partidul Comunist al RSSM, ci au fondat, pe parcursul anilor, mai multe publicaţii 

periodice noi, finanşate din bugetul public. Astfel, în regiunea transnistreană distingem 

trei tipuri de gazete de stat – „ziare republicane” (distribuite în toate cele şase raioane din 

stânga Nistrului), ziare ale sovietelor raionale şi orăşeneşti (distribuite pe perimetrul unui 

raion/oraş) şi ziare ale ministerelor şi instituţiilor (distribuite, de regulă, gratuit 

angajaţilor acestor instituţii).  

 

„Ziarele republicane” de stat 

 

În subordinea aşa-numitului Comitet de stat privind presa se află trei „publicaţii periodice 

republicane”, fondate de sovietul suprem şi guvernul autoproclamatei republici. Este 

vorba de cotidianul de limbă rusă „Приднестровье”, ziarul în „limbă moldovenească” 

cu grafie chirilică „Адевэрул Нистрян” şi gazeta în limba ucraineană „Гомiн”. 

„Приднестровье” şi „Адевэрул Нистрян” apar din iulie 1994, pe când „Гомiн” are o 

istorie mai veche, fiind fondat la 1 decembrie 1991 (primul număr a văzut lumina 

tiparului în ianuarie 1992).  

 

În Concepţia politicii de stat privind dezvoltarea mass-media în Transnistria, aprobată la 

27 iulie 2009 de şeful administraţiei regionale Igor Smirnov, sunt prezentate informaţii 

despre statele şi tirajele „publicaţiilor republicane”. Potrivit documentului, „Адевэрул 

Нистрян” are, de facto, 39 de angajaţi (în state – 40), „Гомiн” – 28 de angajaţi (în state – 

29), „Приднестровье” – 51 angajaţi (în state – 57)
18

. Staff-ul „publicaţiilor republicane” 

în Transnistria este, prin urmare, de 2-4 ori mai mare decât al ziarelor de stat din dreapta 

Nistrului şi de 5-7 ori mai mare decât al ziarelor private din republica secesionistă.  

 

                                                 
18

 Концепция государственной информационной политики в области развития информатизации, 

телекоммуникаций, радио, телевидения, организаций теле-, радиовещания, а также периодических 

печатных изданий и других средств массовой информации // 

http://justice.idknet.com/web.nsf/952ef148a704e588c22574d5002acf1b/011dee74d6759a02c225760e0038e

64d!OpenDocument&ExpandSection=2.1.6  

http://justice.idknet.com/web.nsf/952ef148a704e588c22574d5002acf1b/011dee74d6759a02c225760e0038e64d!OpenDocument&ExpandSection=2.1.6
http://justice.idknet.com/web.nsf/952ef148a704e588c22574d5002acf1b/011dee74d6759a02c225760e0038e64d!OpenDocument&ExpandSection=2.1.6


 

 

În document se menţionează că „Адевэрул Нистрян” apare o dată pe săptămână în 

format А3 (8 pagini), într-un tiraj mediu de 800 de exemplare. Şi ziarul „Гомiн” este 

săptămânal, editat în format А3 (12 pagini), într-un tiraj de 2300 de exemplare. 

Cotidianul „Приднестровье” apare de cinci ori pe săptămână în format А2(/3), într-un 

tiraj de 4500 (/9500) de exemplare.  

 

În legea bugetului regiunii pentru anul 2009 este indicat că pentru editarea ziarelor 

"Приднестровье", "Адевэрул Нистрян" şi "Гомiн" au fost cheltuite 5498362 ruble 

transnistrene
19

 (circa 4,4 milioane de lei). Pentru comparaţie, în 2006, autorităţile publice 

municipale şi raionale din Republica Moldova, inclusiv municipiile Chişinău şi Bălţi, au 

alocat pentru dezvoltarea a circa 30 de publicaţii periodice locale sau regionale circa 6,7 

milioane de lei
20

. 

 

Autorii Concepţiei politicii de stat privind dezvoltarea mass-media în Transnistria afirmă 

că alocaţiile de stat pentru cele trei instituţii media trebuie să fie mărite în următorii ani, 

iar redacţiile să fie comasate sub egida unei singure persoane juridice.  

 

Ziarele sovietelor raionale şi orăşeneşti 

 

În stânga Nistrului sunt editate din banii publici şase publicaţii ale sovietelor raionale şi 

orăşeneşti ale deputaţilor. Trei ziare sunt editate încă din 1932 „Дружба” (Grigoriopol), 

„Новости” (Râbniţa) şi „Слободзейские вести” (Slobozia). „Днестровская 

правда” (Tiraspol) apare din 1941, pe când „Заря Приднестровья” (Dubăsari) şi 

„Новое время” (Bender) – din 1990.  

 

Publicaţiile sovietelor apar în 4-8 pagini format A3, „Днестровская правда” – de trei ori 

pe săptămână, pe când celelalte – o dată pe săptămână. Tirajul gazetelor variază între 

1000 şi 4000 de exemplare. Potrivit datelor colectate de operatorii implicaţi în realizarea 

studiului, „Дружба” are cel mai mare tiraj (4000 de exemplare), pe când „Днестровская 

правда” – cel mai mic (1000 de exemplare).  

 

Ziarele ministerelor şi instituţiilor publice 

 

Principalele ministere şi instituţii publice din regiunea transnistreană editează propriile 

publicaţii care, de regulă, apar lunar şi sunt distribuite gratuit în rândurile angajaţilor 

instituţiei. Tirajul acestor publicaţii variază între 1000 şi 5000 de exemplare, fiind tipărite 

în 4-8 pagini A3. Cele mai „populare” ziare de profil sunt „За Приднестровье” 

(fondator – ministerul apărării din republica secesionistă), „Родина” (fondator – 

consiliul coordonator al organizaţiilor obşteşti şi partidelor politice din Transnistria) şi 

„Советы народа” (editor – sovietul suprem al Transnistriei). Alte titluri - „Вестник 

Министерства здравоохранения и социальной защиты”, editat de ministerul de 

                                                 
19

 Расходы республиканского бюджета на 2009 год // 

http://justice.idknet.com/Web.nsf/952ef148a704e588c22574d5002acf1b/be7fb665e005a547c22575d1002e

aba3/$FILE/680_4.pdf  
20

 Lazur D. Milioane de lei pentru „dezvoltarea” ziarelor docile.//Revista analitica "Mass-Media în 

Moldova". – Chişinău, 2006 

http://justice.idknet.com/Web.nsf/952ef148a704e588c22574d5002acf1b/be7fb665e005a547c22575d1002eaba3/$FILE/680_4.pdf
http://justice.idknet.com/Web.nsf/952ef148a704e588c22574d5002acf1b/be7fb665e005a547c22575d1002eaba3/$FILE/680_4.pdf


 

 

profil, „Милиция Приднестровья” (fondator – ministerul de interne), „Таможенные 

вести” (editor – serviciul vamal).  

 

În regiune apar periodic (de obicei, o dată pe lună), cinci ziare specializate, fondate de 

instituţii sau asociaţii obşteşti. Publicaţia „Казачьи вести” este editată din 1998 de 

„Oastea Căzăcească de la Marea Neagră"”, într-un tiraj de circa 1000 de exemplare. 

„Приднестровский университет” este ziarul universităţii de stat din Transnistria, 

editat din 1993, într-un tiraj de 3000 de exemplare. „Православное Приднестровье”, 

fondat de Eparhia Tiraspolului şi Dubăsarului, apare din 1998, într-un tiraj de 3000 de 

exemplare. „Не Одна” – publicaţia Centrului de dezvoltare şi susţinere a iniţiativelor 

cetăţeneşti – a fost fondată în 2009 şi apare în 28 de pagini într-un tiraj de 500 de 

exemplare. „Взгляд” este ziarul asociaţiei obşteşti „Medicii pentru ecologie”, editat într-

un tiraj de circa 1000 de exemplare, începând cu anul 2004.  

 

Ziarele de partid 

 

Un alt jucător important pe piaţa media din stânga Nistrului este presa de partid. În 

regiune sunt înregistrate nouă partide politice. În campaniile electorale, fiecare 

formaţiune politică tipăreşte un ziar prin care încearcă să-şi promoveze candidaţii, 

programul electoral etc. Însă trei partide politice tipăresc propriile publicaţii periodice 

săptămânale şi în afara campaniilor electorale. „Обновление” este ziarul partidului cu 

acelaşi nume, fondat în 2007, astăzi având un tiraj de circa 8000 de exemplare. „Правда 

Приднестровья” este porta-vocea partidului comuniştilor din regiune, se editează din 

2004, într-un tiraj de 3500 de exemplare. „Русский ПРОРЫВ” este publicaţia 

partidului naţional-democrat "ПРОРЫВ" şi apare din 2005 într-un tiraj de circa 1000 de 

exemplare.  

 

Presa de partid din regiune are, în ansamblu, unele tendinţe comune. Astfel, în afara 

faptului că majoritatea ziarelor aparţinând formaţiunilor politice sunt intolerante faţă de 

oponenţii politici, în aceste publicaţii apar multe materiale mari („cearşafuri”) şi 

fotografii/ilustraţii de o calitate foarte proastă. Din punct de vedere deontologic, 

materialele sunt tendenţioase, voit negative, care nu reflectă obiectiv realităţile din 

Transnistria şi problemele cetăţenilor din această regiune
21

. 

 

Presa scrisă privată 

 

Presa scrisă privată, fondată de persoane fizice sau SRL-uri (Societăţi cu Răspundere 

Limitată), este reprezentată în regiune de ziare de publicitate şi divertisment, dar şi de 

cîteva ziare social-politice, critice la adresa liderilor autoproclamatei republici. Gazetele 

de reclamă şi divertisment, aşa ca „Хэппи-Энд”, „Стройка”, „Маклер”, „ВСЁ”, 

„Ярмарка” şi „Караван” reuşesc să atragă în paginile lor principalii clienţi de publicitate 

din stânga Nistrului, obţinând profituri importante. 

 

                                                 
21

 Petruşevskaia S. Presa de partid din Transnistria.//Revista analitica "Mass-Media în Moldova". – 

Chişinău, 2008 



 

 

Pe de altă parte, ziarele social-politice sunt puţine la număr şi se dezvoltă anevoios, fiind 

ţinta atacurilor şi persecuţiilor din partea autorităţilor. Prima publicaţie privată din 

regiunea transnistreană a fost ziarul „Добрый день” care a început să fie editat în oraşul 

Râbniţa de SRL „Комбриг”, de la 19 octombrie 1991. Pe parcursul anilor, ziarul a trecut 

prin mai multe procese de judecată care au urmărit scopul de a-i submina baza financiar-

economică. În pofida acestora, ziarul a supravieţuit şi chiar s-a dezvoltat. Astfel, în martie 

2003, SRL „Комбриг” a fondat încă un ziar – „Добрый вечер”. Ambele ziare au un 

tiraj săptămânal de circa 5000 de exemplare, fiind distribuite în perimetrul raionului 

Râbniţa.   

 

„Новая газета” este unicul ziar din Transnistria membru al Asociaţiei Presei 

Independente (API) din R. Moldova. Publicaţia a fost înregistrată la Comitetul de stat 

pentru informaţie şi presă (în prezent - ministerul de informaţii şi telecomunicaţii al 

autoproclamatei republici) la 27 martie 1998, având în calitate de fondatori două 

persoane fizice: pe politologii Grigorii Volovoi şi Andrei Safonov. Fiind un ziar care 

critică dur puterea de la Tiraspol, „Новая газета” a intrat în dizgraţia autorităţilor. În 

1999-2000, fostul ministru Boris Akulov a emis două ordine, prin care a dispus sistarea 

apariţiei ziarului, iar apoi anularea certificatului de înregistrare a publicaţiei „Новая 

газета”
22

. În paralel, ministerul securităţii a confiscat în câteva rânduri tirajul ziarului. 

Redacţia a atacat în instanţă ordinele ministrului şi a câştigat procesele. De-a lungul 

anilor, fondatorii au încercat să transforme ziarul într-o afacere media. Astfel, au fost 

editate două suplimente de publicitate în culori, pentru a atrage clienţii de publicitate de 

pe ambele maluri ale Nistrului. Poziţionându-se ca unica publicaţie periodică 

independenţă din Transnistria, „Новая газета” s-a bucurat de susţinerea donatorilor 

străini. În 2010, ziarul avea un tiraj de 2200 exemplare, în scădere comparativ cu anii 

trecuţi. În decembrie 2010, fondatorii au decis să sisteze editarea ziarului din motive 

financiare.   

 

Un alt ziar privat este „Человек и его права”, fondat în 2003, de către publiciştii 

Alexandr Radcenco (fost deputat în sovietul suprem) şi Nicolai Buciaţchi (fost angajat în 

administraţia publică locală). Ziarul critică dur conducerea de la Tiraspol, fiind deseori 

ţinta atacurilor din partea autorităţilor.  

 

În mai 1992, Federaţia sindicatelor din Transnistria a fondat ziarul „Профсоюзные 

вести”, care, pe parcursul anilor, dar în special în ultimii cinci ani, încearcă să reflecte 

obiectiv evenimentele din regiune, cu precădere problemele social-economice. Astăzi, 

publicaţia sindicatelor este înregistrată ca SRL şi are un tiraj de circa 7000 de exemplare. 

 

Directorii şi redactorii ziarelor private consideră că principala problemă a presei private 

din regiunea transnistreană este accesul limitat la informaţiile de interes public şi 

presiunile politice şi economice din partea autorităţilor. În Transnistria nu există o lege 

locală privind accesul la informaţii, iar solicitările de informaţii adresate de jurnalişti 

instituţiilor publice, de obicei rămân fără răspuns. 

 

                                                 
22

 Safonov A. Presa în Transnistria.//Revista analitica "Mass-Media în Moldova". – Chişinău, 2000  



 

 

O altă problemă este concurenţa neloială din partea ziarelor de stat. În legea 

transnistreană cu privire la mass-media, ziarele sunt împărţite în două categorii: de stat şi 

nestatale. Pentru primele, potrivit legii, statul se obligă să acopere toate cheltuielile de 

editare. În plus, instituţiile şi întreprinderile de stat sunt impuse să aboneze ziarele de stat.  

 

Deficitul de jurnalişti este o altă problemă a ziarelor private. Un jurnalist se simte în 

siguranţă (financiar, dar şi fizic) fiind angajat la o publicaţie periodică de stat, dar nu la 

una privată. Tinerii gazetari evită să se reţină la ziarele private, preferând să se angajeze 

la publicaţiile de stat sau la cele din Chişinău.  

  

Directorii de ziare private chestionaţi au evitat să ofere soluţii pentru problemele 

enumerate, fiind rezervaţi în ce priveşte viitorul ziarelor independente din regiune. 

Pesimismul este explicabil – regimul de la Tiraspol nu intenţionează să renunţe la 

finanţarea presei oficiale şi împiedică dezvoltarea ziarelor care difuzează alte opinii decât 

cele oficiale.  

 

În condiţiile crizei economice din regiune, tirajele ziarelor scad. Portalul www.dniester.ru 

scrie că la începutul anului 2011 au scăzut tirajele ziarelor de partid şi a celor de stat. 

Motivul – în condiţii de austeritate, cetăţenii dau preferinţă posturilor de televiziune şi 

portalurilor informaţionale. Autorul descrie în culori sumbre viitorul presei scrise 

neoficiale – cheltuielile în creştere pentru serviciile de distribuţie şi tipar ar putea „ucide” 

puţinele ziare private din Transnistria, prima victimă fiind „Новая газета”
23

.   

 

O posibilă soluţie (deşi greu de realizat) ar fi susţinerea în continuare a dezvoltării presei 

private din regiunea transnistreană de către guvernul de la Chişinău şi de către donatorii 

internaţionali. 

 

                                                 
23

 Рынок печатной прессы в Приднестровье сжимается // http://dniester.ru/content/rynok-pechatnoi-

pressy-v-pridnestrove-szhimaetsya  

http://www.dniester.ru/
http://dniester.ru/content/rynok-pechatnoi-pressy-v-pridnestrove-szhimaetsya
http://dniester.ru/content/rynok-pechatnoi-pressy-v-pridnestrove-szhimaetsya


 

 

Concluzii 

 

La începutul anilor `90 ai secolului trecut, ziarele locale existente la acel moment în 

Republica Moldova au fost reînregistrate, majoritatea schimbându-şi denumirile şi 

trecând de sub tutela comitetelor raionale ale partidului comunist în subordinea consiliilor 

raionale. În acea perioadă, autorităţile publice locale au preferat să ţină sub control 

publicaţiile periodice, oferind, totuşi, o anumită libertate editorială echipelor redacţionale. 

 

Primele ziare locale private au apărut în 1995 ca răspuns la cenzura instituită de Partidul 

Democrat Agrar, aflat la guvernare în acea perioadă. În anii 1996-1999 pe piaţa media 

din provincie au văzut lumina tiparului zeci de publicaţii locale private. „Boom”-ul presei 

locale private a fost condiţionat de suportul oferit echipelor de jurnalişti desprinse de la 

publicaţiile raionale de către donatorii străini, în special de Fundaţia Soros-Moldova.   

 

În anii 2000-2002, unele ziare locale private s-au închis deoarece nu au avut motivaţia 

obţinerii profitului şi erau dependente de injecţii financiare de la donatorii care au 

programe de susţinere a presei independente. În acelaşi timp, reformele administrativ-

teritoriale (crearea judeţelor, apoi lichidarea acestora şi revenirea la raioane) a afectat 

stabilitatea relativă pe care o obţinuseră ziarele private pe piaţa media locală. Începând cu 

anul 2003, presa privată a trebuit să facă faţă concurenţei neloiale din partea ziarelor 

raionale reînfiinţate în timpul guvernării Partidului Comuniştilor (PCRM) şi susţinute 

financiar, logistic şi moral de autorităţile locale. În unele cazuri, redacţiile ziarelor private 

au fost intimidate de liderii locali şi discriminate de factorii poştali din teritoriu care au 

boicotat campaniile de abonare la indicaţia conducerii raionului.  

 

În pofida insistenţelor societăţii civile şi a recomandărilor structurilor europene, Partidul 

Comuniştilor s-a împotrivit deetatizării publicaţiilor periodice de stat/publice locale, 

argumentându-şi poziţia prin necesitatea de a aduce la cunoştinţa cetăţenilor „vocea 

autorităţilor locale”. Situaţia s-a schimbat după 29 iulie 2009, când la putere a venit 

Alianţa pentru Integrare Europeană (AIE). Astfel, la 17 septembrie 2010, Parlamentul a 

adoptat Legea nr. 221 privind deetatizarea publicaţiilor periodice publice, care prevede 

modalităţile de privatizare sau reorganizare a publicaţiilor periodice finanţate din banii 

publici. Legea a intrat în vigoare la 12 februarie 2011, iar deetatizarea de-facto a celor 

peste 25 de ziare locale de stat ar putea avea loc spre sfârşitului anului viitor. Directorii 

ziarelor private salută adoptarea Legii privind deetatizarea publicaţiilor periodice publice, 

sperând că astfel va dispărea concurenţa neloială de pe piaţa media locală, iar autorităţile 

publice locale vor aloca resurse financiare publice disponibile pentru mass-media în mod 

transparent.   

 

Managerii de ziare consideră că politica fiscală promovată de stat în privinţa publicaţiilor 

periodice împiedică dezvoltarea ziarelor locale care au o situaţie economică mai proastă 

decât cele naţionale. Ţinând cont de rolul mass-media în asigurarea dreptului 

constituţional la informaţie al cetăţenilor şi la consolidarea unei societăţi democratice, 

managerii de ziare private locale consideră că statul ar trebui să garanteze condiţii 

avantajoase pentru dezvoltarea instituţiilor mass-media. Un instrument eficient de 

susţinere a presei de către stat ar fi scutirea publicaţiilor periodice de plata taxei pe 

valoarea adăugată (TVA) pentru plasarea publicităţii, cel puţin pentru o anumită perioadă 



 

 

(spre exemplu, pentru cinci ani). De asemenea, statul ar putea subvenţiona unele 

cheltuieli administrative, costurile de distribuţie, tipar şi abonamente pentru tineri, centre 

comunitare şi instituţiile bugetare. 

 

Presa locală este dezavantajată în relaţiile cu Întreprinderea de Stat „Poşta Moldovei”, 

principalul distribuitor al presei, în special în zonele rurale. De cele mai dese ori, 

redacţiile ziarelor sunt nevoite să accepte tarife şi condiţii contractuale discriminatorii, 

impuse în lipsă de transparenţă şi fără negocieri bilaterale. În opinia directorilor de ziare 

locale, subvenţiile pentru distribuţie ar uşura semnificativ povara financiară a redacţiilor 

şi ar contribui esenţial la dezvoltarea presei locale. 

 

Calitatea proastă a tiparului, oferit de tipografiile din Republica Moldova, dar şi preţurile 

ridicate la aceste servicii, reprezintă o altă problemă serioasă a presei locale. Astăzi, în 

provincie nu există nicio tipografie modernă, iar calitatea serviciilor prestate de 

tipografiile existente (raportul dintre preţul plătit de redacţii şi calitatea finală a tiparului) 

este sub orice critică. Directorii de ziare consideră că statul ar trebui să prevadă strategii 

de stimulare a investiţiilor în industria poligrafică, eventual, să subvenţioneze tipărirea 

unor ziare. 

 

Lipsa cadrelor este o altă problemă deosebit de acută pentru presa locală. În special, se 

resimte „deficitul” de jurnalişti tineri care ar putea propune soluţii editoriale noi, de 

natură să impulsioneze dezvoltarea ziarului local. Soluţia pe care o văd directorii de ziare 

este ademenirea tinerilor absolvenţi ai facultăţilor de jurnalism în redacţiile ziarelor 

locale, prin instituirea unor burse speciale, oferite în cadrul unor parteneriate public-

private sau de donatorii străini.   

 

În regiunea transnistreană a Republicii Moldova ziarele social-politice private sunt 

extrem de puţine la număr şi se dezvoltă anevoios, fiind ţinta atacurilor şi persecuţiilor 

din partea autorităţilor regionale. Principala problemă a ziarelor private din stânga 

Nistrului este accesul limitat la informaţiile de interes public şi presiunile politice şi 

economice din partea autorităţilor. O altă problemă este concurenţa neloială din partea 

ziarelor de stat, susţinute cu generozitate de autorităţile publice. Redacţiile din regiune de 

asemenea duc lipsă de jurnalişti profesionişti, dar şi de designeri, agenţi de publicitate. 

Directorii ziarelor private sunt rezervaţi în ceea ce priveşte viitorul presei independente 

din regiune. Pesimismul lor este explicabil – regimul de la Tiraspol nu intenţionează să 

renunţe la finanţarea presei oficiale şi împiedică dezvoltarea ziarelor care difuzează alte 

opinii decât cele oficiale.  

 

 

 



 

 

ANEXA NR.1  

 

Ziarele locale din Republica Moldova (cu excepţia raioanelor de est) 

 
Nr. Titlu ziarului Localitatea  Fondat Forma de proprietate Note 

1. Accent provincial Glodeni 1997 Privat Nu apare din 2006 

2. Acik Ghioz Comrat 1995 Privat  

3. Actualităţi Nistrene Soroca 2005 Privat Nu apare din 2007 

4. Adverb Cahul 2007 De stat  Nu apare din 2010 

5. Ana Sösü Comrat 1989 Privat  

6. Anina-info Anenii Noi 1999 Privat Nu apare din 2002 

7. Baştina Ialoveni 1990 De stat Nu apare din 1998 

8. Cahul Expres Cahul 2003 Privat  

9. Câmpia Glodenilor Glodeni 2003 De stat  

10. Călăraşii Călăraşi 2004 De stat  

11. Căuşenii Căuşeni 2003 De stat  

12. Cetatea Orhei 1995 Privat Nu apare din 2002 

13. CimPrim Cimişlia 2008 Privat  

14. Crai nou Nisporeni 1990 De stat Nu apare din 1996 

15. Cronos  Cahul 1955 De stat Nu apare din 1997 

16. Cugetul Bălţi 1996 Privat Nu apare din 1999 

17. Curier Cimişlian Cimişlia 1990 De stat Nu apare din 1992 

18. Curier Căuşeni Căuşeni 2009 De stat Nu apare din 2010 

19. Curierul de Basarabeasca Basarabeasca 1991 De stat Nu apare din 1998 

20. Curierul de Cantemir  Cantemir 2005 De stat  

21. Curierul de Edineţ Edineţ 1991 De stat  

22. Curierul de Hânceşti Hânceşti 2003 Privat  

23. Curierul de Leova Leova 2004 De stat  

24. Cuvântul Rezina 1995 Privat  

25. Cuvântul liber Leova 1997 Privat  

26. Cuvântul Liber ST Străşeni 1950 De stat  

27. Deşteptarea Nisporeni 2004 Privat  

28. Drapelul Floreşti 2003 De stat  

29. Drapelul Muncii Anenii Noi 2003 De stat  

30. Duminica Făleşti 1997 Privat Nu apare din 2000 

31. Ecoul Sângerei 1990 De stat Nu apare din 1999 

32. Ecoul nostru Sângerei 1999 Privat  

33. Eni Gagauzia Comrat 2010 Privat  

34. Est-Curier Criuleni 1997 Privat  

35. Eveniment actual Râşcani 2004 De stat  

36. Expresul de Ungheni Ungheni 2007 Privat  

37. Farul Nistrean Rezina 1948 De stat  

38. Flux de Bălţi Bălţi 1999 Privat Nu apare din 1999 

39. Flux de Orhei Orhei 1999 Privat Nu apare din 1999 

40. Flux de Ungheni Ungheni 1999 Privat Nu apare din 1999 

41. Gagauz halki Comrat 1999 Privat Nu apare din 2004 



 

 

42. Gagauzlar Comrat 2009 Privat  

43. Gazeta de Sud Cimişlia 1995 Privat  

44. Gazeta de Vest Nisporeni 1996 Privat  

45. Gazeta.MD Bălţi 2007 Privat  

46. Glia Drochiană Drochia 1999 Privat  

47. La strajă Leova 1948 De stat Nu apare din 1998 

48. Luceafărul Hânceşti 1948 De stat Nu apare din 1999 

49. Lunca Prutului Glodeni 1991 De stat Nu apare din 1999 

50. Meleag natal Briceni 1965 De stat  

51. Meridian Ocniţa Ocniţa 2003 De stat  

52. Metronom Cantemir 1999 De stat Nu apare din 2000 

53. Metronom Călăraşi 1998 Privat Nu apare din 2001 

54. Munca paşnică Străşeni 2009 Privat  

55. Nord Info Edineţ 1999 Privat  

56. Noutăţile meleagului Şoldăneşti 1980 De stat Nu apare din 1998 

57. Observatorul de Nord Soroca 1998 Privat  

58. Ora Locală Ialoveni 1998 Privat  

59. Pasul Nou Donduşeni 2004 De stat  

60. Patria Făşeşti 1948 De stat Nu apare din 1999 

61. Patria mea Făleşti 2003 De stat  

62. Plai Bălţean Bălţi 2000 De stat Nu apare din 2003 

63. Plai Orheian Orhei 1948 De stat  

64. Plai sângereian Teleneşti 2004 De stat  

65. Prier Ştefan Vodă 1965 De stat  

66. ProFamilia Rezina 2001 Privat  

67. Realitatea Soroca 1940 De stat  

68. Spirit românesc Bălţi 2005 Privat Nu apare din 2006 

69. Străşeneanca Străşeni 1999 Privat  

70. Ştiri Cahul 2005 De stat Nu apare din 2007 

71. Timpul Hânceşti 1996 Privat Nu apare din 2002 

72. Unghiul Ungheni 1997 Privat  

73. Valul lui Traian Cimişlia 1990 De stat Nu apare din 1999 

74. Vatra Cantemir 1990 De stat Nu apare din 1999 

75. Vatra străbună Rîşcani 1948 De stat Nu apare din 1999 

76. Vocea Bălţiului Bălţi 2004 De stat  

77. Vocea gliei Teleneşti  1990 De stat Nu apare din 1992 

78. Zorile Moldovei Cimişlia 1952 De stat Nu apare din 1991 

79. Вести Bălţi 1994 Privat Nu apare din 1995 

80. Вести Rezina  1998 Privat Nu apare din 2000 

81. Вести Гагаузии Comrat 1996 De stat  

82. Голос Бэлць Bălţi 1947 De stat  

83. Единая Гагаузия Comrat 2004 Privat  

84. Знамя Ciadîr-Lunga 1948 De stat  

85. Настоящее знамя Ciadîr-Lunga 2007 De stat Nu apare din 2008 

86. Панорама Vulcăneşti 1945 De stat  



 

 

87. Свет Taraclia 1950 De stat  

88. СП Bălţi 1994 Privat  

89. Столица Комрат Comrat 2005 De stat  

90. Час Пик Ciadîr-Lunga 2008 Privat  

91. Экспресс Ayin Acik Ciadîr-Lunga 2007 Privat  

 

Notă: Datele prezentate în Anexa nr.1 au fost colectate de operatorii API în baza 

informaţiilor oferite de bibliotecile raionale şi în urma discuţiilor cu editorii publicaţiilor 

locale. 

 

 

 

 

 

 



 

 

ANEXA NR.2  

 

Ziarele locale din raioanele de est ale Republicii Moldova 

 
Nr. Titlu ziarului Localitatea  Fondat Forma de proprietate Note 

1. Адевэрул Нистрян Tiraspol 1994 De stat   

2. Вестник Министерства 

здравоохранения и 

социальной защиты 

Tiraspol 1992 De stat  

3. Взгляд Dubăsari  2004 Privat   

4. Гомiн Tiraspol 1991 De stat   

5. Городок Dubăsari 1997 Privat Nu apare din 2001 

6. Днестровская правда Tiraspol  1941 De stat  

7. Добрый вечер Râbniţa 2003 Privat   

8. Добрый день Râbniţa 1991 Privat   

9. Дружба Grigoropol 1932 De stat   

10. За Приднестровье Tiraspol 1992 De stat  

11. Заря Приднестровья Dubăsari  1990 De stat  

12. Знамя победы Dubăsari 1930 De stat Nu apare din 1992 

13. Казачьи вести Tiraspol 1998 De stat  

14. Милиция 

Приднестровья 

Tiraspol 1992 De stat  

15. Не Одна Tiraspol 2009 De stat  

16. Новая газета Tighina 1998 Privată   

17. Новое время Tighina 1990 De stat  

18. Новости Râbniţa 1932 De stat   

19. Обновление Tiraspol 2007 De partid  

20. Правда Приднестровья Tiraspol 2004 De partid   

21. Православное 

Приднестровье 

Tiraspol 1998 Bisericească   

22. Приднестровский 

университет 

Tiraspol 1993 De stat  

23. Приднестровье Tiraspol 1994 De stat  

24. Профсоюзные вести Tiraspol 1992 De stat   

25. Родина Tiraspol 2004 De stat  

26. Русский ПРОРЫВ Tiraspol 2005 De partid  

27. Слободзейские вести Slobozia 1932 De stat  

28. Советы народа Tiraspol 2007 De stat  

29. Таможенные вести Tiraspol 1992 De stat   

30. Человек и его права Tiraspol 2003 Privată   

 

Notă: Datele prezentate în Anexa nr.2 au fost colectate de operatorii API în baza 

informaţiilor oferite de bibliotecile raionale şi în urma discuţiilor cu editorii publicaţiilor 

locale. 

 


	Summary_The Evolution of Local Press in Moldova 1990-2010_ Association of Independent Press_2011
	Evolution of Local Press in Moldova_API

